וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק מטר אחד לכנרת מלאה: תיעוד מרהיב של האגם הלאומי

עודכן לאחרונה: 22.2.2024 / 14:59

100 ס"מ חסרים כרגע לכנרת מלאה, ואנחנו רק בפברואר. אז כמה מים עוד יזרמו במרץ-אפריל, מה היה שיא המים שנכנסו ביום, איך נערכים למבקרים בפסח והאם סכר דגניה יפתח סוף-סוף אחרי 29 שנה? חזרנו מהאגם הלאומי עם קצת חדשות משמחות

הכינרת, 21.2.24/צילום: חגי פלג, כפר הנופש עין גב

100 ס"מ בסך הכל. רק מטר אחד - זה מה שחסר בדיוק לכנרת מלאה שלא ראינו מזה שנים, וכ"ברומטר של מצב הרוח הלאומי" - אנחנו זקוקים לזה השנה יותר מתמיד.

מפלס הכנרת עומד היום (חמישי) על גובה 209.8- מהקו העליון האדום (שעומד על 208.8-), כשהמפלס גבוה ב-3.2 מטרים מהקו האדום התחתון (213.00- מטרים), וברשות המים מרוצים מאוד. מערכות הגשמים המטורפות של ינואר-פברואר, פיצו בענק על נובמבר-דצמבר שהיו די שחונים, ובחלק מהאזורים בארץ נמדדה כבר עלייה של 130 אחוזים בכמות הגשמים ועברנו את הממוצע השנתי של המשקעים!

אבל עם כל ההתלהבות שלנו, פיראס תלחמי מנהל אגף כנרת ושימור מקורות מים צפון ברשות המים, שופך "מים" על הלהט שלנו ואומר מצב המים השנה אומנם נדיר, אבל לא חריג. "לא היו הרבה שנים שבמועד הזה היינו מטר מהקו האדום העליון, אבל מה שמיוחד בשנה הזו זה קצב העלייה של המפלס", הוא מסביר. "בארבעה השבועות האחרונים הקצב הפתיע אותנו ונכנסו הרבה מים אחרי שהחורף החל בקרטוע ובלי כמויות גשמים גבוהות".

עוד על הכנרת:
3 אפשרויות לטבילה ולינה מסביב לכנרת
ותודה לכנרת: המעיין החם שחזר לנבוע אחרי עשור
המהפך של הכנרת: חופים שמתאימים בדיוק לצורך שלכם

מד מדידה של הכנרת בנוף גינוסר. ראובן קסטרו
קצב העלייה של המפלס השנה פשוט מדהים. מד מדידה של הכנרת בנוף גינוסר, אתמול/ראובן קסטרו
גרף מפלס הכנרת 2024-2001. אתר רשות הכנרת, צילום מסך
גרף מפלס הכנרת 2024-2001/צילום מסך, אתר רשות הכנרת

תרומת השלג: רק 25 אחוזים

תלחמי מוסיף, שהספיקות בנחלים עוד גבוהות לעונה הזו ומפלס הכנרת ימשיך לעלות בשבועות הקרובים. "כמות המשקעים שירדה באזורי ההזנה של נחלי הבניאס והדן עוד תתרום לספיקות בירדן, וגם אגן ההיקוות של הכנרת בגולן תעלה בעשרת הימים הקרובים את המפלס בעוד 30 ס"מ".

ומה עם השלג הרב שהצטבר בחרמון? איך הוא משפיע על הספיקה?
"השלגים הרבים שירדו בחרמון זה טוב, וברגע שהשלג ימס - הכמות שתגיע לכנרת היא רק 25 אחוזים כי חלק יחלחל וחלק יתאדה. זו תרומת השלגים".

אתה חושב שסכר דגניה יפתח השנה, אחרי שלא נפתח מ-1995?
"הגברנו שאיבות במוביל הארצי על מנת שנוריד את קצב העלייה החד של המפלס, כי אנחנו מעדיפים להשתמש במים הטבעיים של האגם, שהם זולים ביחס למים מותפלים. כמו כן, כדי שהסכר יפתח צריך עוד 200-150 מ"מ של גשם בצפון רמת הגולן, וההצטברות שכמות גשם כזו תתקבל היא 50 אחוזים. צריך עוד מערכת גשם משמעותית וזה מה שיקבע".

לדבריו של תלחמי, אם החורף "יתקפל" עכשיו הסכר לא יפתח, "אבל אם נקבל בתחילת מרץ כמויות משקעים גבוהות אז זה בהחלט אפשרי", הוא אומר. אז הכל תלוי בגשם, ולמרות השאיבה מהכנרת, כמו גם העברת מכסת המים (שהוכפלה) לירדן לפי הסכמי השלום, מה שיכתיב את פתיחת הסכר הוא ארובות השמיים שלא ידוע אם יפתחו בחודש מרץ. נזכיר כאן שממש לא מזמן, בשנת 2019-20, מפלס הכנרת עמד על 9 ס"מ בלבד מקו אדום עליון, כלומר דגדגנו את פתיחת הסכר שלא קרתה.

החרמון מאזור הר אביטל בגולן. ראובן קסטרו
"חלק יחלחל וחלק יתאדה". החרמון המושלג אתמול - צילום מאזור הר אביטל בגולן/ראובן קסטרו
נחל צלמון בנוף גינוסר. ראובן קסטרו
יש נחלים שלא זרמו ככה שנים. נחל צלמון שנכנס לכנרת באזור קיבוץ גינוסר/ראובן קסטרו

"זו תקופה מרגשת עם כל הכאב שיש במדינה"

"זה מדהים, אנחנו מסתכלים על הכנרת יום-יום ורואים ממש בעיניים את העלייה של השבועות האחרונים", אומר עידן גרינבאום ראש מועצת עמק הירדן ויו"ר איגוד ערים כינרת, שאחראי על הסדרת החופים באגם. "זו תקופה מרגשת עם כל הכאב שיש במדינה, ולנו, המקומיים, יש סימנים משלנו לעליית המפלס: 'נראה מתי המים יגיעו לנקודה הזו ומתי לנקודה הזו', ומצב הכנרת משמח אותנו במיוחד עכשיו, כשהכל ירוק מסביב והעין לא שבעה מהמראות, כי אנחנו יודעים איך זה ייראה באוגוסט".

יש תיירים או ישראלים שבאים עכשיו לכנרת?
"בשבת שעברה כבר ראינו הרבה יותר מטיילים, ואני מעריך שהשבת הקרובה - כיוון שאזור סובב כנרת בטוח מבחינה בטחונית, יהיו כמויות גדולות של ישראלים. לצערי תיירים, שזו עונת הצליינים שלהם - לא תמצא כאן צליין אחד או אולי בודדים".

מה מצב המלונות סביב האגם?
"המלונות בכנרת מלאים במפונים מהצפון. רק במועצה שלי יש כ-4,000 מפונים, ובטבריה יש פי שלושה או ארבעה מזה".

מפל עיט. ראובן קסטרו
"בשבת שעברה כבר ראינו הרבה יותר מטיילים". מפל עיט בגולן, אתמול/ראובן קסטרו
נחל הזאכי. ראובן קסטרו
"אנחנו יודעים איך זה ייראה באוגוסט". נחל הזאכי שמזרים מים לכנרת כל השנה/ראובן קסטרו

פותחים עונה באפריל

באיגוד ערים כנרת מתכוננים כבר לתחילת עונת התיירות, שתחל רשמית באפריל, ואפילו מקווים לשבור השנה את שיא המבקרים שעומד על 3.5 מיליון איש בשנה בחופי הכנרת של האיגוד.

מה הצפי למרץ-אפריל ופסח השנה?
גרינבאום: "אנחנו נערכים השנה שיהיו הרבה יותר מבקרים בסובב כנרת, והעונה תיפתח השנה מוקדם יותר גם בגלל החגים של המוסלמים. ה'פיק' הגדול יהיה בפסח - פחות יטוסו ואנשים יחפשו איפה לנפוש בחול המועד, ואולי אפילו נשבור את השיא בחופי איגוד ערים כנרת, אם המצב הבטחוני יהיה טוב. מבחינתנו, עליית המפלס זה דבר מצוין כי חופי הכנרת זה לא כמו הים התיכון, ויש שנים שהמים מתרחקים מהחוף עצמו, וכשהכנרת מתמלאת זה הופך את השהות ליותר נעימה וקרובה לצל ולמתחמי החוף, ולא צריך ללכת הרבה זמן למים. ואנחנו ממשיכים הכנות לעונה ורוצים להתחיל את העונה באפריל עם כנרת מלאה, וזו החלטה של רשות המים, שצריכה לוודא שהכנרת לא תעלה על גדולתיה ומאידך שהרשות שלא תשאב יותר מדי כדי להוריד אותה".

אתה חושב שסכר דגניה יפתח השנה?
"מה שהמומחים הסבירו לי, זה שכרגע אם לא תהיה איזו מערכת דרמטית אז הוא לא יפתח, אבל אם במהלך מרץ תהיה מערכת משמעותית - מדובר במשהו אחר והכל פתוח".

עוד בוואלה!

איפה אסור להרעיש ומה בחינם: מדריך לחופי הכינרת

לכתבה המלאה
סירת תיירים בכנרת. ראובן קסטרו
מצפים לשבור את שיא המבקרים השנה בחופים. סירת תיירים בכנרת/ראובן קסטרו

"השנה שברנו שיא של עשור"

אז כן, זו שנה נפלאה לטבע, למאגרי המים שלנו ולכנרת שמתמלאת בכל שנייה. למעשה, הירדן שהוא העורק הראשי של הכנרת, הכניס ביום אחד כמות מים עצומה שקשה להבין את גודלה: 104 קוב לשנייה (104 אלף ליטר לשנייה), כשכל שאר הנחלים 85 קוב לשנייה. "השנה גם שברנו שיא של עשור", אומר תלחמי, "עלייה של 15 ס"מ ביממה שנבעה מאותו יום נהדר של הירדן".

יש הערכה לאיזה גובה תגיע הכנרת השנה?
תלחמי: "נישאר מתוחים עד הדקה ה-90, וזה תלוי בכמות השאיבה שנתכנן במרץ-אפריל, אבל די נהיה קרובים לקו העליון אדום, ס"מ בודדים".

seperator

אז נצטרך לחכות ולהתפלל לעוד מערכה או שתיים חזקות של גשם בתקופה הקרובה. גם ככה אנחנו מתפללים בימים אלה שיפתחו סכרים, מחסומים ומגבלות. עוד תפילה אחת לא תזיק. בינתיים קבלו מבחר צילומים נהדרים שתיעד אתמול בכנרת והסביבה צלם הבית שלנו, ראובן קסטרו.

צפון הכנרת באזור חוף אמנון. ראובן קסטרו
צפון הכנרת באזור חוף אמנון/ראובן קסטרו
סירת תיירים בכנרת. ראובן קסטרו
סירת תיירים בכנרת. האם ישובו ומתי?/ראובן קסטרו
מד מדידת מים בכנרת באזור נחל הזאכי. ראובן קסטרו
מד מדידת מים בכנרת באזור נחל הזאכי/ראובן קסטרו
נחל דליות. ראובן קסטרו
נחל דליות בדרכו לכנרת. כשהוא נשפך מתחילה שמורת המג'רסה/ראובן קסטרו
נחל דליות. ראובן קסטרו
עוד מבט לדליות כי לא די לנו/ראובן קסטרו
שדה מוקשים בגולן. ראובן קסטרו
שדה מוקשים בגולן/ראובן קסטרו
הזאכי. ראובן קסטרו
הזאכי הגועש/ראובן קסטרו
נחל צלמון נשפך לכינרת בגינוסר. ראובן קסטרו
נחל צלמון נשפך לכנרת/ראובן קסטרו
צמחייה בכנרת. ראובן קסטרו
צמחיית הכנרת מתכסה במים, גם העצים שבתוכה/ראובן קסטרו
הכנרת בנוף גינוסר. ראובן קסטרו
הכנרת בנוף גינוסר/ראובן קסטרו
עמק קונייטרה טורבינות רוח טורבינות חשמל הגולן החרמון. ראובן קסטרו
טורבינות רוח למרגלות הגולן. החרמון ברקע/ראובן קסטרו
מפל עיט. ראובן קסטרו
מפל עיט. גם למפלים ולנחלים בגולן תפקיד חשוב בהעלאת מפלס האגם/ראובן קסטרו
הירדן מגשר אריק שמיר. ראובן קסטרו
הירדן באזור גשר אריק מצפון לכנרת/ראובן קסטרו
הירדן מגשר אריק שמיר. ראובן קסטרו
הזרים השנה 104 קוב מים לשנייה ביום אחד. הירדן אתמול/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully