וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ותודה לכנרת: המעיין החם שחזר לנבוע אחרי עשור

המעיין הרומי בחמת טבריה, שהזין את בית המרחץ העתיק במקום, שב לנבוע על פני הקרקע בטמפ' של 60 מעלות, שנים אחרי שפסק. "זה בזכות עליית מפלס הכנרת שלחץ על האקוויפר", מסביר מנהל הגן הלאומי

המעיין הרומי בגן לאומי חמת/זיו לוי, רשות הטבע והגנים

המעיינות החמים של גן לאומי חמת טבריה אינם חדשים בנוף הגליל התחתון, שכן אתר זה יושב על בקע ים המלח (חלק מהשבר הסורי-אפריקני) ולאורכו נובעים מעיינות תרמו-מינרליים, כמו בחמת גדר בדרום הגולן ואף עין קדם שסמוך לים המלח. אבל עשור אחרי שהפסיק לנבוע מעל פני הקרקע, נראתה הבוקר (ד') תופעה שחיממה את הלב ואת המים.

המעיין של בית המרחץ הרומי בעיר העתיקה בעיר חמת העתיקה, שכיום נמצאת בשטח של העיר טבריה, חזר לנבוע אחרי עשור שהיה ספון באדמה, וזאת עקב עליית מפלס הכנרת. "זה התחיל לפני שלושה ימים בזרימה איטית והיום בדקנו וראינו אדים עולים ויש זרימה יפהפייה", הסביר זיו לוי, מנהל גן לאומי חמת, בשיחה לוואלה!. לוי הוסיף, כי בתקופה זו מפלס הכנרת גבוה במטר יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד, מה שגרם ללחץ על אקוויפר ההר שהביא לנביעה של המעיין המליח על פני הקרקע.

"אנחנו קוראים למעיין הזה 'המעיין הרומי' כי הוא נובע בתוך שרידים של בית מרחץ רומי", הסביר זיו. "בשנה שעברה הכנרת היתה מטר פחות והנביעה היתה מינורית. עכשיו הכנרת טיפסה לגבהים של יותר ממטר בשנה שעברה, וברגע שהכנרת עולה זה כמו כרית - היא לוחצת על האקוויפר וזה גורם למעיין שבתוך הקרקע לנביעה טבעית".

המעיין הרומי גן לאומי חמת. זיו לוי, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
חזר לנבוע על פני הקרקע בזכות הכנרת. המעיין הרומי בחמת טבריה/רשות הטבע והגנים, זיו לוי, רשות הטבע והגנים
המעיין הרומי גן לאומי חמת. זיו לוי, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
נובע בתוך שרידים של בית מרחץ רומי. הקשתות מעל המעיין/רשות הטבע והגנים, זיו לוי, רשות הטבע והגנים

האם ניתן לטבול במעיין?

המעיין, שנובע בטמפרטורה רותחת של 60 מעלות, הזין המעיין בית המרחץ הרומי בחמת שנבנה בכוונה עליו. המים החמים שימשו את באי בית המרחץ (גברים בלבד באותם ימים) לטבילה ומרגוע, בדומה למעיינות החמים שהזינו את בית המרחץ בעיר גדר שבדרום הגולן. לדברי ד"ר דרור בן יוסף, ממונה מורשת במחוז צפון של רשות הטבע והגנים, "העיר טבריה נוסדה בתקופה הרומית על ידי הורדוס אנטיפס, בנו של הורדוס הגדול, בשנת 18 לספירה וחמת טבריה שימשה בעת ההיא כאזור מרפא ותיירות של טבריה הגדולה עד שהתמזגה בעיר במהלך המאה הראשונה לספירה".

כיום בגן לאומי חמת ישנם 17 מעיינות שנובעים בטמפרטורה של 60 מעלות, אולם לא ניתן לראותם על פני השטח, חוץ מהמעיין הרומי שיצר בריכה עגולה ויפה. עם זאת, הטמפרטורה הגבוהה שבה נובע המעיין חמה ביותר - מה שאומר שהמים רותחים ועלולים לגרום לכוויות.

"למעיין הזה אנשים לא יכולים להיכנס כי הוא חם מאוד, אבל יש לנו שלוש בריכות שכשכוך שניתן לטבול בהן כי אנו שואבים את המים והם מתקררים בנקודת היציאה", אומר לוי. הקירור של שלוש הבריכות (40, 35 ו-30 מעלות) הוא טבעי, ולאחר מכן המים זורמים למוביל המלוח שמתחיל את דרכו דרומה, ממש בגן הלאומי ונשפך לירדן הדרומי.

מעבר למעיין שחזר לנבוע, גן לאומי חמת התחדש לאחרונה בסרטון חדש בבית הכנסת העתיק (שנבנה בשנת 230 לספירה) שבעבר חווה ונדליזם ושוקם, וכיום הינו מקורה ובקיץ אף ממוזג והוצב בו גם דגם חדש של בית הכנסת. "בנוסף", אומר זיו, "כל האתר עבר הנגשה לבעלי מוגבלויות וכדאי גם לבקר במוזיאון החמאם הטורקי".

עוד בוואלה!

מעיינות חמים: פינוקי הטבע החורפיים של ישראל

לכתבה המלאה
המעיין הרומי גן לאומי חמת. זיו לוי, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
17 מעיינות שנובעים בטמפרטורה של 60 מעלות. המעיין ש"שב לחיים"/רשות הטבע והגנים, זיו לוי, רשות הטבע והגנים
המעיין הרומי גן לאומי חמת. זיו לוי, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
נקודת הנביעה המעיין בחמת גדר/רשות הטבע והגנים, זיו לוי, רשות הטבע והגנים
המעיין הרומי גן לאומי חמת. זיו לוי, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
המעיין הרומי שיצר בריכה עגולה ויפה/רשות הטבע והגנים, זיו לוי, רשות הטבע והגנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully