וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותו של הלואוקוסט בישראל: תגידו "ביי ביי" לטיסות הזולות שהכרתם

דני שדה

עודכן לאחרונה: 18.2.2024 / 17:20

חברות הלואוקוסט אולי "עושות שרירים" בנוגע לחזרה לארץ, כשהמרוויחה העיקרית היא אל על שתעלה מחירים, אך האם זה אומר שצריך להספידן? וגם: כך משרד התיירות "הרג" את התיירות ל"פיל הלבן" שנקרא שדה התעופה רמון, ובעצם לעיר אילת

בווידאו: אולם נוסעים, נתב"ג/יואב איתיאל

חברות החסך (לואוקוסט) שטסות לישראל עלו בימים האחרונים לכותרות, כאשר חברת ריינאייר, הודיעה על הפסקת הטיסות לארץ. זאת, זמן קצר לאחר שחידשה אותן. חברת וויזאייר מצידה הודיעה כי תגבה מהנוסעים שיזמינו מעתה ואילך כרטיסי טיסה תוספת כספית, בשל הפעלת הטיסות מטרמינל 3 במקום מטרמינל 1.

אומנם, מאז תחילת המלחמה מרבית, אם לא כל חברות התעופה הזרות, הפסיקו את הטיסות לישראל ומרביתן טרם שבו לכאן. אבל חברות החסך יודעות לייצר כותרות משום שהן החברות של ה"עמך". מי שעוקב אחר נתוני רשות שדות התעופה, יכול ללמוד ששלוש חברות החסך המובילות בנמל בן גוריון, וויזאיר, ריינאייר ואיזיג'ט, הן אלה שאיפשרו למיליוני ישראלים, מדי שנה, לצאת לחופשות באירופה במחירים שכמעט כל אחד יכול היה לעמוד בהם. זאת בעיקר אם הזמנתם כרטיסים זמן רב מראש, הסכמתם לטוס רק עם תיק יד, ויתרתם על הזמנת מושב וגם הבאתם כריך מהבית. כי אם הזמנתם בעונות השיא וברגע האחרון - גיליתם שההבדלים במחירים מול החברות הסדירות מצטמצמים ומה שנשאר זה בעיקר ה-Low service. כלומר, המחיר זינק, אבל השירות לא השתפר בהתאם.

בדיקת נתוני רשות שדות התעופה לשנת 2023 מלמדת כי נתח השוק של חברות החסך המובילות (ריינאיר, וויזאייר ואיזיג'ט) בשנה שחלפה עמד על כ-18 אחוזים מכלל תנועת הנוסעים בנמל בן גוריון, ואם מנטרלים את התנועה לצפון אמריקה, המזרח הרחוק, מדינות המפרץ ומדינות באירופה שחברות אלה לא טסות אליהן, הרי שנתח השוק שלהן הוא גבוה משמעותית.

וויזאיר וריינאייר. ShutterStock
בשנה האחרונה נתח השוק שלהן בארץ עמד על 18%. וויזאיר וריינאייר/ShutterStock

אל על מנצלת את המצב כדי לייקר את התעריפים

מאז החלה המלחמה חברות אלה הפסיקו את הטיסות לישראל. ריינאיר חזרה, לא לכל היעדים, אבל כבר הודיעה כי היא מפסיקה את הטיסות לחודשים הקרובים. וויזאייר הודיעה שהיא חוזרת מהחודש הבא. איזיג'ט, שהיתה חברת החסך הראשונה שהגיעה לישראל, טרם הודיעה מתי תשוב. אולי באביב, כמילות השיר. ריינאיר טוענת שהיא מפסיקה את הטיסות לישראל משום שסגירת טרמינל 1 שממנו בוצעו הטיסות של חברות החסך, גורמת לה לגידול בהוצאות. טענה זו היא בעיקר מגוחכת, שכן מס הנמל בטרמינל 3 גבוה בכ-10 דולרים מזה שמשלמים הנוסעים מטרמינל 1 ואת התוספת הזו בלאו הכי משלמים הנוסעים ולא חברות התעופה. יתרה מכך, בזמן הקורונה טרמינל 1 היה סגור, חברות החסך טסו מטרמינל 3 ולא נשמעו כל ציוצים. זאת ועוד, הרי היה פשוט יותר לומר שבגלל תוספת עלויות מעלים את המחיר, כפי שוויזאייר הודיעה. אבל ריינאייר העדיפה להודיע על הפסקת הטיסות. זאת כאשר בענף מאמינים שהסיבה לביטול היא שונה.

גורם בכיר ברשות שדות התעופה מציין, כי מסי הנמל בישראל הם בין הנמוכים בעולם ובכל מקרה מי שמשלם אותם הם הנוסעים, באמצעות חברות התעופה, אבל לא חברות התעופה עצמן. "לחברות התעופה הזרות יש בעיה ביטוחית ולחלק גם בעיה פוליטית ובעיות עם צוותי האוויר שחוששים לטוס לישראל. כשמטוס שלהם נחת בנתב"ג והיו אזעקות, הצוות עשה במכנסיים. ולכן יש קושי לאייש את המטוסים. אז חיפשו תירוץ".

אותו גורם אמר גם, כי כוונות של משרד התחבורה להנחות את רשות שדות התעופה להמשיך לגבות עלויות נמוכות מחברות החסך, גם בעת שהן פועלות מטרמינל 3, לא יעמדו במבחן משפטי. "יש פה בהחלט עילה לתביעה נגד רשות שדות התעופה אם חברות כאלה יקבלו הנחה וחברות אחרות לא", הוסיף.

עוד בוואלה!

מדריך: אילו חברות תעופה טסות לארץ, אילו חוזרות ומי ממש לא

לכתבה המלאה
כביש 1 בדרך לנתב"ג. ShutterStock
"מסי הנמל בישראל הם בין הנמוכים בעולם". המס בטרמינל 3 גבוה ב-10 דולר מבטרמינל 1/ShutterStock

אז האם צריך להספיד את פעילות חברות החסך בישראל?

מוני בר יו"ר תאגיד התיירות TUI בישראל, מצר על כך שחברות התעופה הזרות, כמו גם חברות הקרוזים, הפסיקו את הטיסות לישראל ומצר בעיקר על כך שחברת אל על מנצלת את המצב כדי לייקר את התעריפים.

"שוק התעופה הישראלי הוא שוק טוב. זה שוק שטס כל השנה, במיוחד משום שישראל נמצאת במצור ואנחנו לא יכולים לצאת לחו"ל עם המכונית. ברגע שהמצב יתייצב או כשהמלחמה תסתיים, חברות התעופה ישובו לכאן. מתי זה יקרה? כנראה בסביבות אוקטובר, תלוי במצב. גם חברות הקרוזים שהחלו לבצע הפלגות לישראל עצרו את כל הפעילות, ואני מאמין שהן ישובו לכאן. לפני שהמלחמה התחילה,מ החלו להגיע לישראל אניות נוסעים גדולות בתדירות סבירה. עכשיו הכל נעצר.

חנוכת שדה התעופה רמון, אילת 21 בינואר 2019. ראובן קסטרו
משרד התיירות הפסיק לסבסד את חברות התעופה הזרות, ו"הרג" את התיירות לאילת. שדה התעופה רמון/ראובן קסטרו

הפיל הלבן של רמון

מי שבוחן את הפעילות של נמל התעופה "הבינלאומי" רמון, מגלה כי פרט לכמה מטוסים פרטיים שמגיעים מחו"ל, כל התנועה האווירית אליו או ממנו היא תנועה פנים-ארצית של חברות התעופה ישראייר וארקיע. אין טיסות בינלאומיות וגם חברות החסך שהגיעו בהמוניהן עד לפני הקורונה, הפסיקו לטוס אליו והפכו אותו למעשה לפיל לבן. הסיבות לכך רבות והעיקרית שבהן היא הפסקת הסבסוד של משרד התיירות לחברות התעופה.

בעבר, כדי לקדם את התיירות מאירופה לישראל, משרד התיירות נתן סבסוד לחברות התעופה הזרות עבור כל נוסע שינחת באילת, כולל נוסעים ישראלים. המלונאים באילת יצאו לירידי תיירות באירופה, נתנו ים של הטבות לתיירים ומשרד התיירות היקצה כ-40-30 מיליון שקלים בעונה כדי לסבסד את הטיסות.
אבל אז התברר כי חלק גדול מהתיירים שמגיעים מאירופה בכלל לא לנים באילת, אלא עוברים את הגבול לטאבה, או לירדן, זאת משום שמחירים השהות שם זולים משמעותית מאשר באילת.

במקביל, רשות התיירות בירדן החליטה, גם היא, לסבסד את הטיסות מאירופה לנמל התעופה בעקבה. הסבסוד שהיא נתנה היה כפול ויותר מזה שנתן משרד התיירות הישראלי וכך למעשה נגזר גורלו של השדה ברמון להפוך לפיל לבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully