וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו גראונד זירו ואושוויץ: האם עוטף עזה יהפוך לאתר תיירות אופל?

מוטי ורסס

עודכן לאחרונה: 18.2.2024 / 10:40

מיליוני תיירים מרחבי הגלובוס נוסעים מדי שנה לכמה מהמקומות המדכאים ביותר על פני כדור הארץ: אתרי אימה, טרגדיות, אסונות או מוות מפלצתי, כמו גראונד זירו, אושוויץ ואחרים. האם עוטף עזה יצטרף ל"יד ושם"?

אור ילין, בנו של עמוס ילין, משוחח עם ג'רי סיינפלד במהלך ביקורו בקיבוץ בארי, 19 בדצמבר, 2023/יח"צ

ה"נוט", ה"דסיאטקה", או ה"קינגס מילס" הם שמות של מלונות שמרבית התיירים אינם מכירים. אלה שכן מזהים נכללים בנישה ספציפית שהופכת את אותם מלונות לייחודיים בקרב מטיילים בעולם. הם חלק ממה שמומחים מכנים "תיירות אופל" (Dark tourism).

ה"נוט" משקיף על אנדרטת השלום בהירושימה, המורכבת מהמבנה היחיד שנותר ועומד באזור שעליו הוטלה פצצת האטום. ה"דסיאטקה" הוא המלון היחידי הממוקם בעיירה צ'רנוביל באוקראינה, ולפני המלחמה המתמשכת אירח תיירים שסקרנים לחקור מבנים הרוסים ואת שאר שרידי האסון הגרעיני. ה"קינגס מילס" ממוקם בסקוטלנד, כמה דקות נסיעה מאתר קולודן, שבו נערך הקרב האחרון על אדמת בריטניה, שבו ב-1746 בתוך פחות משעה נהרגו כ-1,300 איש. הקרב הוא נושא סדרת הטלוויזיה הפופולרית "זרה" המוקרנת בנטפליקס.

מיליוני תיירים מכל רחבי הגלובוס נוסעים מדי שנה לכמה מהמקומות המדכאים ביותר על פני כדור הארץ: אתרי אימה, טרגדיות, אסונות או מוות מפלצתי. על פי אתר dark-tourism.com, תיירים שביקרו או חשבו לבקר במוזיאוני מלחמה ואנדרטאות, כולל חומת ברלין בעת ביקור בבירת גרמניה, או שאינם מחמיצים את המוזיאון ואנדרטת ה-11 בספטמבר ב-Ground Zero בניו יורק עונים (או עשויים לענות) על ההגדרה "תיירים אפלים", גם אם הם לא יודעים זאת עדיין. ובמקרה של אנדרטת ה-11 בספטמבר הם יהיו בחברה טובה: זה האתר האפל המתויר ביותר בעולם כיום.

פארק השלום ומוזיאון ההנצחה לקורבנות הפצצה, הירושימה, יפן. ShutterStock
מיליוני תיירים נוסעים מדי שנה למקומות מדכאים ביותר. פארק השלום ומוזיאון ההנצחה לקורבנות הפצצה בהירושימה/ShutterStock

תיירות אופל - רק עוד מרכיב בחופשה

המונח "תיירות אופל" הוטבע ב-1996 על ידי שני אקדמאים מסקוטלנד, ג'יי ג'ון לנון ומלקולם
פולי, שפרסמו מחקר בספר תחת השם "תיירות אופל: המשיכה לאסונות ומוות" (Dark Tourism: The Attraction of Death and Disaster). סקר שערך אתר Passport-photo.online בארה"ב בשנת 2022 תחת השם "תיירות האופל", גילה כי 82% מהאמריקנים ביקרו לפחות פעם אחת בחייהם ביעד תיירות אופל.

עם זאת, לד"ר ערן כתר ראש החוג לניהול תיירות ואירוח - המכללה האקדמית כנרת, גישה
שמרנית יותר. "תיירות אופל היא תת-קטגוריה מינורית בפלח שוק שנקרא 'תיירות מורשת', המורכב מביקורים באתרים המגלמים את העבר או/ו למקומות הקשורים למורשת עמים. רוב התיירות הנורמטיבית בעולם בנויה סביב חופשה, הנאות וקניות. ביקור באתרי מורשת הוא במקרים רבים חלק מהחוויה. אבל הטיול בהחלט לא נבנה סביב אתרים הקשורים לאופל. זהו רק עוד מרכיב בחופשה. 15% מהתיירות של האירופים מוגדרת כ'מורשת' וזהו נתון די משמעותי שחשוב להכירו. הפלח הזה נחשב לתיירות מיוחסת האופיינית לאמריקנים, אירופים וסינים, הנשלטת על ידי מבוגרים מבוססים ומשכילים".

מרבית אתרי תיירות האופל ממוקמים מחוץ לערים הגדולות. פארקי הנצחה או שדות קרב מהעבר ממוקמים בדרך כלל באזורים כפריים מרוחקים. לכן רוב התיירים ישהו בבתי מלון בעיר הגדולה וישתתפו בטיול יום לאתרים הקשורים למוות, אסונות ועצב. עם זאת, מלונות קטנים, אכסניות ומקומות לינה כפריים זמינים בקרבת מה שקשור בטרגדיות. מה עשויים להיות היתרונות של שהייה שם?

המפטון היא רשת מלונות קטנים של הילטון ומלונותייה מכוונים לבעלי תקציב נמוך. אחד מ-6,000 מלונות המפטון ברחבי העולם ממוקם בפולין בעיירה אושוויינצ'ים, 10 דקות נסיעה ממחנה הריכוז אושוויץ-בירקנאו. זהו כנראה אתר התיירות האפל הנורא ביותר שאפשר לדמיין. "למה למטיילים ללון במלונכם ולא בקרקוב התוססת הסמוכה?" אני שואל את אגניישקה אוגוסטיניאק, מנכ"לית המלון. "אושוויינצ'ים מציעה מבט חיובי אל העבר שלפני ממלחמת העולם השנייה. הקהילה היהודית הייתה אז הגדולה ביותר בעיר שנקראה ביידיש אוֹשְׁפִּיצִין. 8,000 יהודים מתוך 14,000 תושבים חיו שם. אורחי המלון הם אלה המבקשים לשלב בין העבר העשיר של העיירה לאתרים הנוראיים של האנדרטה והמוזיאון באושוויץ-בירקנאו, ומקבלים משמעות רחבה יותר", היא מסבירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מצעד החיים במחנה ההשמדה אושוויץ בפולין.18 באפריל 2023. יוסי זליגר, אתר רשמי
אתר התיירות האפל הנורא ביותר שאפשר לדמיין. מצעד החיים במחנה ההשמדה אושוויץ/אתר רשמי, יוסי זליגר
חניון מכוניות שנשרפו ע"י מחבלי חמאס, 9 בנובמבר 2023. ראובן קסטרו
תיירים יבואו לראות ולצלם. חניון מכוניות שנשרפו על ידי מחבלי חמאס, 9 בנובמבר 2023/ראובן קסטרו

ממצדה ועד יד ושם - ישראל היא יעד תיירות אופל

ישראל היא בהחלט ולמרבה הצער יעד תיירות אופל, ומציעה לכל תייר ביקור ביד ושם - האנדרטה הרשמית של המדינה ל-6 מיליון קורבנות השואה. מצדה היא יעד נוסף - אתר ארכיאולוגי שבו כמעט 1,000 מורדים יהודים שהתאבדו המונית בתקופת הרומאים.

עם הזוועות שחולל חמאס בישובי העוטף עולה שאלה: האם זה יהיה עוד יעד עצוב של תיירי אופל, כאשר התיירות הנכנסת תתאושש ותיירים ירגישו בטוחים לבקר כאן. ביקור בתחנת המשטרה ההרוסה בשדרות, הבתים השרופים בקיבוצים רבים ואתר מסיבת הנובה ברעים הפכו מאז השבעה באוקטובר לאתרים שבהם מבקרים כל העת אורחים מחו"ל וישראלים. חלק מהתיירים מגיעים לביקורים המאורגנים על ידי גורמים רשמיים וקבוצות של מקומות עבודה. אחרים מגיעים באופן עצמאי כדי לחלוק כבוד. המספרים משמעותיים למדי אפילו כששוטרי משטרת הגבולות בנמל התעופה בן גוריון כמעט ואינם מחתימים דרכונים כבעבר. המבקרים צועדים בשקט, חלקם בוכים או נושאים זרי פרחים ונרות נשמה.

אתרים אלה בהחלט יציגו בעתיד אנדרטאות הנצחה רשמיות. איך אלה ייראו? מוקדם לחשוב על
כך. קליפורד צ'אנאין, מנכ"ל מוזיאון ה-11 בספטמבר בניו יורק, הוא האדם המנוסה ביותר
בעולם בכל הנוגע לאנדרטאות. "אנחנו חיים בעידן שבו אנשים רוצים החלטות מהירות. הנצחת
האירועים הנוראיים שישראל התנסתה בהם תזדקק לזמן וסבלנות. צפויים ויכוחים לגיטימיים
ויהיו דעות שונות בקהילות הרבות כיצד, איך והיכן להקים אנדרטה ואתר הנצחה", הוא אומר.

לדבריו, "שקיפות של כל הדעות תוביל סוף סוף לאמון וברגע שכל הדעות יישמעו ניתן לקבל החלטה.
שימור מבנים וממצאים מקוריים שניזוקו הוא גם אתגר רציני. האנדרטה ל-11 בספטמבר נפתחה
ב-11 בספטמבר 2011, במלאת 10 שנים לפיגוע. המוזיאון עצמו נחנך במאי 2014, כמעט 13
שנים לאחר האסון הנורא שעברה ניו-יורק. מאז כמעט 6 מיליון אנשים מבקרים באנדרטה
ובמוזיאון ה-11 בספטמבר מדי שנה. תכנון לעתיד עם חזון הביא לפיתוח האזור כולו תוך עדיפות
לדיור ותיירות. דרום מנהטן היא כעת בהחלט אטרקציה תיירותית. יש היום הרבה יותר בתי מלון
ומסעדות סביב האנדרטה מאשר לפני 2001".

משפחות הנרצחים מהנובה נוטעים עצים בחניון רעים. יוסי איפרגן, מערך ההסברה קק"ל,
מאז ה-7.10 רבים מגיעים לאתרי הטבח. עצים שנטעו משפחות הנרצחים מהנובה בחניון רעים/יוסי איפרגן, מערך ההסברה קק"ל
אנדרטת גראונד זירו בניו יורק. ShutterStock
כמעט 6 מיליון אנשים מבקרים באנדרטה ובמוזיאון ה-11 בספטמבר מדי שנה. גראונד זירו/ShutterStock

מוקדם לחשוב על האנדרטאות העתידיות

"מלונות זקוקים למודל עסקי רווחי המכוון לפלחי שוק מגוונים. מלון המשרת לקוחות תיירות אופל בלבד הוא מוצר חד מימדי חסר סיכוי", מסביר ד"ר כתר. "מכיוון שישראל מאפשרת גיאוגרפית למבקרים לשהות במלונות במטרופולין תל אביב ולהזמין סיורי יום לאזורי העוטף, אפילו נגד התנועה, אני לא יכול לצפות התפתחויות משמעותיות עתידיות בתחום האכסון באזור. אשקלון עשויה ליהנות מפיתוח כזה יותר מישובים כפריים בשל קרבתה", הוא אומר. הפסטיבל השנתי של "דרום אדום" בעונת פריחת הכלניות, הגנים הלאומיים אשכול ואשקלון, או אפילו קברו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, לא יהיו כנראה אטרקציות נוספות שישכנעו תיירים ללון בעוטף ולהוביל לפיתוח מלונאי משמעותי.

מוקדם לחשוב על האנדרטאות העתידיות, אולם בישראל הזמן תמיד דוחק. התחום לא ישאר בוואקום לטווח ארוך. בט"ו בשבט האחרון ניטעו 364 עצים באתר פסטיבל המוזיקה נובה שבו אירעו זוועות החמאס. הקרן הקיימת לישראל יזמה אירוע ונטיעות לזכר כל הצעירים שנרצחו. נטיעת עץ היא סמל לתקווה, אהבה וחיים שימשכו לדורות. תיירים עתידיים בעוטף עזה חייבים לחוות בישראל אופטימיות וחיים. לא אופל.

הכותב הוא מומחה תיירות ובלוגר מלונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully