וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלבים מוטנטים? הכלבים של צ'רנוביל שונים גנטית מכל כלב אחר בעולם

10.3.2023 / 0:01

מחקר חדש מצא שהחשיפה הגבוהה של כלבים לקרינה באזור צ'רנוביל הובילה להבדלים גנטיים משמעותיים שהתפתחו לאורך דורות: "הם כלבים אחרים. לא ברור עדיין כיצד השונות הזאת מתבטאת"

ככה נראים הכלבים בצ'רנוביל/dogs of chernobyl

מחקר חדש שחקר מאות מהכלבים המשוחררים שמסתובבים בחורבות תחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל מצא שהחשיפה לקרינה ככל הנראה גרמה להם להבדלים גנטיים מכלבים אחרים בעולם. כן, סוג של מוטציה מתפתחת לה בקהילת הכלבים בצ'רנוביל - אך זה הרבה פחות מפחיד ממה שזה נשמע.

בעקבות האסון הגרעיני בצ'רנוביל ב-26 באפריל 1986, כ-120,000 אנשים שחיו באזור שמסביב ובעיר הסמוכה פריפיאט נאלצו להתפנות ולנטוש את בתיהם. חלקם גם נטשו את כלבי המחמד שלהם, שכנגד כל הסיכויים שרדו והצליחו להקים אוכלוסייה איתנה שעדיין חיה באדמה מלאת הקרינה המקיפה את תחנת הכוח המתכלה.

הכלבים של צ'רנוביל נמצאו שונים גנטית מאחרים. Sergiy Romanyuk/Shutterstock.com, ShutterStock
הכלבים של צ'רנוביל נמצאו שונים גנטית מאחרים/ShutterStock, Sergiy Romanyuk/Shutterstock.com

במחקר החדש, מדענים הצליחו להבין באופן מעמיק יותר את אוכלוסיות הכלבים יוצאות הדופן החיות סביב צ'רנוביל, לאור הזיהום הסביבתי הקשה שרבים נחשפים אליו על בסיס יומיומי. בעזרת דגימות דם שנאספו מבעלי החיים המשוטטים באזור בין השנים 2017 ל-2019, הם ניתחו גנטית 302 כלבים מהאוכלוסיות שחיות בתוך תחנת הכוח עצמה - כמו גם את אלה שחיים במרחק של 15 עד 45 ק"מ מאתר האסון.

רק על ידי התבוננות ב-DNA של הכלבים החיים קרוב לצ'רנוביל, היה כבר ברור שהם שונים גנטית מחיות מחמד שחיות במקומות אחרים בעולם, שלדעת החוקרים היא השתקפות של הקרינה המייננת שהם נחשפו אליה במשך דורות.

עוד על מה שקורה באזור

מהן התגליות המפחידות שנחשפות בבניינים נטושים בצ'רנוביל?

עשרות שנים אחרי האסון: רגל הפיל הרדיואקטיבית עדיין מאיימת על צ'רנוביל

הכלבים של צ'רנוביל נמצאו שונים גנטית מאחרים. Clean Futures Fund+,
"אנחנו יכולים לזאת את הכלבים רק על ידי התבוננות בפרופיל ה-DNA שלהם"/Clean Futures Fund+

בסך הכל, המחקר החדש מצא שאוכלוסיה זו מכילה 15 מבנים משפחתיים מורכבים שהיו ייחודיים ביחס לכלבים אחרים. עם זאת, ברור גם שהכלבים מסתובבים באזורים השונים ומתרבים בחופשיות האחד עם השני. "אני חושבת שהממצא המדהים ביותר מהמחקר הוא שאנו מזהים אוכלוסיות של כלבים שחיות בכור ובצלו - ואנחנו יכולים לזהות את הכלבים האלה רק על ידי התבוננות בפרופיל ה-DNA שלהם. לחשוב על משפחות המתגוררות במקומות כאלה זה מדהים ומצביע על חוסנם של הכלבים כמין", אמרה איליין אוסטרנדר, מחברת מחקר וגנטיקאית במכון הלאומי לחקר הגנום האנושי של ה-NIH, ל-IFLScience.

עוד בוואלה!

דוגמנית הצטלמה חצי ערומה ב"אתר האסון בצ'רנוביל" וגרמה לסערה

לכתבה המלאה

"אנחנו גם מוצאים שהכלבים החיים באזור ההדרה כעת הם כנראה צאצאים של חיות מחמד של אנשים שברחו מהאזור כשהפיצוץ אירע. אנחנו יכולים לראות את ההיסטוריה של חיות המחמד האלה חרוטות ב-DNA של כלבים החיים באזור ההדרה היום", הסבירה אוסטרנדר.

הכלבים של צ'רנוביל נבדלים גנטית מאחרים בעולם. Jordan Lapier,
הכלבים החדשים?/Jordan Lapier

לפי הספירה האחרונה, ייתכן שעד 800 כלבים פראיים למחצה חייים באזור שסביב צ'רנוביל, כולל האזורים המזוהמים מאוד כמו מבנה הכליאה הבטוחה החדש של צ'רנוביל. כלבי הציד מסווגים כפראיים למחצה, שכן היו להם כמה מפגשים ידידותיים עם בני אדם. ידוע שעובדים וחוקרים באזור מאכילים את החיות, בעוד וטרינרים מבקרים מדי פעם באזור כדי לעדכן את החיסונים שלהם ולטפל בכל הבעיות הרפואיות שלהם.

הכלבים של צ'רנוביל נבדלים גנטית מאחרים בעולם. Tim Mousseau,
מחקר זה הראה שניתן להבחין בצורה מהימנה בין האוכלוסיות השונות של כלבי צ'רנוביל/Tim Mousseau

כעת מחקר זה הראה שניתן להבחין בצורה מהימנה בין האוכלוסיות השונות של כלבי צ'רנוביל. החוקרים מקווים לבדוק האם להבדלים הגנטיים יש השפעה על בריאותם, המראה וההתנהגות שלהם. זה יכול אפילו להאיר אור על מוטציות גנטיות שעוזרות לבעלי חיים לשרוד מול קרינה, אומרים החוקרים.

"באופן אידיאלי, נרצה למצוא גרסאות שה-DNA רכש במהלך 15 הדורות שעברו מאז האסון, המאפשרות הישרדות הנוגעת לחשיפה לקרינה גבוהה לעומת סביבת חשיפה נמוכה לקרינה", הסבירה אוסטרנדר.

כל המחקר נמצא עדיין בימיו הראשונים, אך החוקרים היו מאוד מרוצים להראות כיצד ניתן לבצע כבר כעת ניתוח גנטי סופר-מפורט אפילו על חבורה של כלבים משוטטים. "השלב הבא של המחקר הזה יכלול הגדלת המחקר שלנו לרמת הגנום כולו והארכיטקטורה שלו. שוב, אני לא יכול להדגיש עד כמה זה מהפכני. הצלחנו לבצע מחקר מסוג זה עבור בני אדם וחיות מעבדה שבהם התקציבים גבוהים. אנחנו נמצאים כעת בשלב שבו ניתן ליישם את הטכנולוגיה הזו כמעט על כל מערכת בכל מקום", הוסיף טים מוסו, מחבר המחקר ופרופסור למדעי הביולוגיה באוניברסיטת דרום קרוליינה.

המאמר התפרסם ב- Science Advances.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully