וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים ניסו לפענח היכן נמצא גן עדן - ויש להם מועמד מוביל

11.1.2024 / 0:01

האם גן עדן נמצא ליד איראן? חוקרים הגיעו לתובנות מפתיעות על מיקום הימצאו של גן העדן התנ"כי של אדם וחווה - על כדור הארץ

התיאוריה על "אדם וחוה" שה-CIA אסר לפרסם/Flamin Dragon

אם נסתמך על התיאורים המקראיים, יתכן שגן העדן מספר בראשית, זה של אדם וחווה, עץ הדעת ןעץ החיים - נמצא אי שם ליד עיראק ואיראן, סביב המפרץ הפרסי.

גן העדן הוא המקום התנ"כי בו נבראו אדם וחווה ע"פ היהדות, אך האם הסיפור המקראי מתבסס על מקום אמיתי? ואם כן - היכן הוא? קשה לגשת לשאלה הזו מנקודת מבט רציונלית, שכן בסיפור גן העדן יש הרבה היבטים לא רציונליים כמו נחשים מדברים ופירות אסורים, דברים להם לא ניתן למצוא ראיות. עם זאת, אין זה מופרך להניח שהגן המיתולוגי הזה התבסס על מיקום ממשי.

במשך אלפי שנים מנסים הוגים, גיאוגרפיים, מגלי ארצות וגם סתם הרפתקניים למצוא את "גן העדן" עליו מסופר בספר בראשית, והועלו תיאוריות שונות המתיימרות להצביע על מיקומו. ישנה אפילו אגדה עתיקה המופיעה בספר 'אסף הרופא' המספרת על קבוצת רופאים וחוקרים בראשותו של חכם מוקדוני בשם אסקלפינוס שיצאה לחפש צמחי מרפא נדירים בגן עדן הממוקם באזור קו המשווה וכולם נפגעו מ"לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת" שהוצבה כדי "לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים".

אדם וחווה בגן עדן. docent, ShutterStock
רבים מאמינים שגן העדן נמצא ליד עיראק ואיראן/ShutterStock, docent

אבל לפני שדנים אודות מיקומו הגיאוגרפי של גן עדן על פני כדור הארץ צריך להקדים כמה נקודות חשובות. ראשית כל, חכמי הקבלה והוגי מחשבת ישראל מסבירים שהמונח "גן עדן" מתייחס לשני מושגים שונים:

המושג הראשון הוא "גן עדן העליון", הנקרא גם "גן עדן הרוחני", הוא מקום רוחני לחלוטין שבו חיות הנשמות לאחר המוות ועזיבת הגוף הגשמי.

במקביל לגן עדן הרוחני שהוא עולם הנשמות, קיים גם "גן עדן התחתון" שהוא מקום פיזי בעולם הזה, במרחב הגיאוגרפי של כדור הארץ, שבו הציב אלוקים את האדם לאחר שנברא, כפי שמתואר בפרשת הבריאה בספר בראשית. זה המקום שאנחנו מחפשים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

התשובה - לפי התורה

אומרים שבגן העדן נבראו להם האנשים הראשונים. הם הסתובבו להם שם בתמימות עד שנחש ערמומי ופרי אסור הכניסו אותם - ואותנו האנושות - לצרות. באשר למיקומו של הגן הזה, הוא מתואר בספר בראשית, פרק ב', פסוקים י-י"ד: "וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן, לְהַשְׁקוֹת אֶת-הַגָּן; וּמִשָּׁם, יִפָּרֵד, וְהָיָה, לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים. שֵׁם הָאֶחָד, פִּישׁוֹן--הוּא הַסֹּבֵב, אֵת כָּל-אֶרֶץ הַחֲוִילָה, אֲשֶׁר-שָׁם, הַזָּהָב. וּזְהַב הָאָרֶץ הַהִוא, טוֹב; שָׁם הַבְּדֹלַח, וְאֶבֶן הַשֹּׁהַם. וְשֵׁם-הַנָּהָר הַשֵּׁנִי, גִּיחוֹן--הוּא הַסּוֹבֵב, אֵת כָּל-אֶרֶץ כּוּשׁ. וְשֵׁם הַנָּהָר הַשְּׁלִישִׁי חִדֶּקֶל, הוּא הַהֹלֵךְ קִדְמַת אַשּׁוּר; וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי, הוּא פְרָת".

הפתרון לשאלה היכן נמצא גן העדן די מפורט כאן בבירור - היה ממוקם במקום בו נפגשים ארבעה נהרות. אנחנו מכירים שניים מהנהרות האלה היום: החידקל והפרת, שמתחילים בטורקיה לפני שהם זורמים דרך סוריה ועיראק ומתרוקנים במפרץ הפרסי. עם זאת, לא ברור למה מתייחסים השמות פישון וגיחון. במשך מאות שנים, כמה תיאולוגים שיערו שהם עשויים להתייחס לגנגס בהודו ולנילוס במצרים, אם כי אחרים ציינו שזה יכלול חלק עצום מדי מכדור הארץ בתור "גן עדן".

נהר פרת בעיראק. Matt Moyer, GettyImages
נהר פרת בעיראק/GettyImages, Matt Moyer
נהר החידקל, בגדאד, עיראק, נובמבר 2018. רויטרס
נהר החידקל, בגדאד, עיראק, נובמבר 2018/רויטרס

ג'ון קלווין, התיאולוג בן המאה ה-16 הידוע בתפקידו המרכזי ברפורמציה הפרוטסטנטית, כתב: "רבים חושבים שפישון וגיחון הם הגנגס והנילוס; אולם הטעות של האנשים האלה מופרכת על ידי מרחק מיקומי הנהרות הללו. כאילו באמת מקום מגוריו של אדם אחד השתרע מהחלק המרוחק ביותר של אסיה ועד לקצה אירופה".

אף על פי כן, בהתבסס על אזכור החידקל והפרת, ניתן להניח שגן העדן שאב השראה מסוימת מאזור בעיראק ובאיראן שבו שני הנהרות הללו נפגשים ליד המפרץ הפרסי. בפרט, יש נהר על גבול איראן-עיראק בשם שאט אל-ערב שנוצר במפגש של נהרות הפרת והחידקל.

לעוד סיפורים ביזאריים ומעניינים מהעולם - בואו לערוץ הווטסאפ שלנו >>>

עוד בנושא:

שיטת מחקר חדשה מאמתת: אירוע כיבוש גת מספר "מלכים" אכן קרה

"העיר העתיקה שנהרסה בפיצוץ אטומי היא סדום המקראית. יש ראיות לכך"

ואולי גן העדן נמצא בכלל באפריקה?

באתר המדעי iflscience מסבירים שבמבט מדעי יותר, אם רוצים להאמין שגן העדן מסמל את מוצאם של בני האדם - אין ספק שעלינו להפנות את המבט לאפריקה. את שרידי בני האדם הראשונים, ניתן למצוא בדרום אפריקה כ-50 ק"מ צפונית-מערבית ליוהנסבורג. באתר זה נמצא הריכוז הגדול ביותר של שרידי אבות אנושיים מכל מקום אחר בעולם. בין אלפי המאובנים שנמצאו כאן, חוקרים חשפו את שרידי אוסטרלופיתקוס, מין אדם מוקדם דמוי קוף המתוארך ל-3.4 עד כ-3.7 מיליון שנים.

רק לפני 200,000 עד 300,000 שנים התפתח ההומו סאפיינס המודרני. שוב, אפריקה הייתה המיקום של התפתחות זו, כאשר ככל הנראה בני אדם מודרניים הופיעו לראשונה אי שם ברחבי אתיופיה של ימינו.

לכן, במקרה הזה, אם אנחנו מחפשים גן עדן שהוא מקור האנושות ומבוסס על מחקר מדעי, נראה שדרום אפריקה ואתיופיה הן ההימור הטוב ביותר שלנו. עם זאת, נדרש לעשות עוד מחקר רב כדי לאשר ששם היה לו אותו גן עדן מקראי בו נפגשו ארבעה נהרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully