וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים גילו באוצר עתיק פריטים ממתכת שהגיעו מחוץ לכדור הארץ

27.2.2024 / 0:02

ארכיאולוגים שבחנו אוצר עתיק גילו שחלק מהפריטים שם עשויים ממתכת שכלל לא נוצרה בכדור הארץ. מעניין כמה האוצר הזה יהיה שווה עכשיו

כך נמצא האוצר של וילנה ב-1963/turismovillena

נהוג לומר שתגליות חדשות של ארכיאולוגים ומדענים הן "לא מהעולם הזה", אולם במקרה הנוכחי הן באמת לא מהעולם הזה. ארכיאולוגים גילו אוצר מסנוור מתקופת הברונזה בספרד לפני יותר מ-60 שנה, אולם לאחרונה ביצעו בו ניתוח מחודש וגילו שחלקים מהאוצר עשויים להיות מברזל מטאורי.

ב-1963 מצאו הארכיאולוגים אוסף עתיק - המכונה "אוצר וילנה" - שהורכב מ-59 חפצים, ביניהם 27 צמידים ו-11 קערות, העשויים מזהב, כסף, ענבר וברזל. התגלית המדהימה אותרה בבור חצץ בעיר הנמל הספרדית אליקנטה - אם כי גן העדן החופי נראה שונה למדי עכשיו בהשוואה לשנות ה-60.

המדענים שמו לב שחלקי הברזל נראו שונים בהרבה מהאופן שבו הם מתגלים בדרך כלל. החוקרים ציינו עוד בשנות ה-60 כי שני חפצים מתוך האוצר, צמיד בצורת C וכדור חלול שעליו עלה יריעת זהב שאולי עיטר פעם פומל (גולה) של חרב, היו מורכבים מ"מתכת עופרת כהה שמבריקה באזורים מסוימים ומכוסה בתחמוצת הנראית כמו ברזל שברובה סדוקה". התיאוריה הזו הייתה המידע העדכני ביותר שהיה לנו על הממצאים עד לאחרונה. כעת, לאחר שבדקו את שני חלקי הברזל המשונים, מדענים קבעו שמדובר "באובייקטים הראשונים שנמצאו בחצי האי האיברי ויוצרו מחומר שהגיע מחוץ לכדור הארץ".

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Trabajos de Prehistoria הגיע למסקנה ששני הפריטים הללו - אשר נוצרו בין השנים 1400 ל-1200 לפני הספירה - לא הגיעו מכדור הארץ למרות שנמצאו בספרד. באופן יוצא דופן, המקור של שני החפצים הוא מטאוריט שנחת על כדור הארץ לפני כמיליון שנה.

איגנסיו מונטרו-רואיז, אחד הכותבים הבכירים של המחקר, אמר ל-Live Science: "החיבור בין זהב וברזל חשוב, שכן לשני האלמנטים יש ערך סמלי וחברתי רב. במקרה הזה, הפריטים היו ככל הנראה אוצר נסתר שעשוי היה להיות שייך לקהילה שלמה ולא לאדם אחד. לא היו ממלכות בחצי האי האיברי בתקופה היסטורית זו".

לסיפורים ביזאריים ומעניינים מהעולם - בואו לערוץ הווטסאפ שלנו >>>


עוד אוצרות
נמצאה ספינה טרופה ובה אוצר בשווי 20 מיליארד דולר - רק שלא ברור למי הוא שייך

ארון הברית, נאצים ופיראטים: תעלומות האוצרות האבודים הגדולות בעולם - והיכן הם עשויים להימצא

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

על אף שלא ברור מי יצר את החפצים הללו או מהו מקורם, מונטרו-רואיז וצוותו אישרו מאז שהחלקים הם חפצי הברזל המטאורים הראשונים והעתיקים ביותר שנמצאו באותו אזור בספרד. באמצעות ספקטרומטריית מסה, טכניקה המודדת את יחס המסה למטען של מולקולות, הם מדדו עקבות של סגסוגת ברזל ניקל שהיו דומות לזו שנמצאה בברזל מטאורי, לפי המחקר. בהתחשב בכך שהקומפוזיציות של החפצים דומות מאוד, "שני העצמים יכלו להגיע מאותו מטאוריט", אמר מונטרו רואיז.

מונטרו-רואיז אמר ל-El País: "לשתי חתיכות הברזל הללו היו ערך עצום. מסיבה זו, הן נחשבו ראויות להיות חלק מההרכב המרהיב הזה עם חפצי זהב עדינים רבים. מי ייצר אותם והיכן החומר הזה הושג אלו עדיין שאלות שנותרו ללא מענה. אפשרות אחת היא שהן הגיעו ממזרח הים התיכון שמשם הגיעו חפצים ידועים אחרים. לדוגמה, הפגיון ופריטים אחרים מקברו של המלך תות ענח' אמון. אין לנו טיעונים שתומכים בייצור מקומי יותר, כי לברזל מטאוריטי אחר באירופה יש כרונולוגיות מאוחרות יותר (מפולין או משווייץ)".

אכן, החפצים הידועים היחידים הכוללים ברזל מטאורי מהאלף הראשון לפני הספירה, כוללים ראש חץ משנת 900 לפני הספירה שנמצא במוריגן, שוויץ, וכמה חפצים מפולין מסביבות 800 לפני הספירה.

הוא הוסיף כי זה "מרתק" לראות כיצד תרבויות עבדו עם טכנולוגיות חדשות וציין כי "ניסויים וסקרנות היו חלק מחברות עבר אלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully