וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמצאה ספינה טרופה ובה אוצר בשווי 20 מיליארד דולר - רק שלא ברור למי שייך האוצר

21.11.2023 / 0:03

"הגביע הקדוש של הספינות הטרופות" יעלה ממעמקי הים בקולומביה - ובו אוצר שקוע בשווי 20 מיליאד דולר. עוד לא לגבי ברור אם וכאשר - מי יקבל את הכסף?

צלילה להריסות ספינת המפרשים "סאן חוזה"/Armada de Colombia

ממשלת קולומביה השיקה פרויקט להצלת ספינה טרופה בת 300 שנה, שלפי הערכות מחזיקה באוצר בשווי 20 מיליארד דולר. נשיא קולומביה, גוסטבו פטרו, הורה לממשלתו להוציא את "הגביע הקדוש של הספינות הטרופות" - הספינה הספרדית סאן חוזה - מקרקעית הים הקריבי בהקדם האפשרי, כך מסר שר התרבות במדינה ל-Bloomberg בשבוע שעבר.

פטרו רוצה להעלות אל פני הקרקע את הריסות הספינה בעלת 3 התרנים ו-62 התותחים, לפני סיום כהונתו ב-2026 - וביקש ליצור שותפות ציבורית-פרטית כדי לממש את הפרויקט, כך מסר שר התרבות חואן דיוויד קוריאה מוקדם יותר החודש. "זהו אחד הדברים הראשונים בסדר העדיפויות של ממשל פטרו", אמר, "הנשיא הורה לנו להגביר את הקצב".

אולם, המסתורין אופף את הבעלות על מאגר הזהב, הכסף ואבני האזמרגד (ברקת) העצום ששוויו מוערך בין 4 ל-20 מיליארד דולר, לפי תביעה משפטית. נראה שעיקרה של סוגיית הבעלות על האוצר סובב סביב השאלה - מי מצא אותו?

ציור של הקרב של גליאון סן חוזה נגד ספינות בריטיות. Samuel Scott, צילום מסך
ספינת הגליאון סן חוזה טבעה בקרב נגד ספינות בריטיות ב-8 ביוני 1708/צילום מסך, Samuel Scott

סן חוזה הייתה ספינת גליאון (סוג של אוניית מפרשים חמושה גדולה בעלת כמה סיפונים) - שהפליגה עם 600 אנשי צוות על הסיפון - טבעה עד לעומק של 600 מטרים ב-8 ביוני 1708, במהלך קרב נגד הבריטים במלחמת הירושה הספרדית. כלי השיט שנבנה בשנת 1698 על ידי הדוכס אריסטידס אסלבה היה ספינת הדגל של צי האוצר של ספרד. במהלך המלחמה, סן חוזה נהגה לנוע בין פרו לספרד כשהיא נושאת על סיפונה אבני חן ומתכות יקרות.

הדיווחים משתנים לגבי מה בדיוק קרה לה במסעה האחרון ב-1708, אך מאמינים שהסאן חוזה עזבה את פנמה לכיוון קרטחנה, יחד עם שני גליאונים נוספים ו-14 ספינות מסחר. הספינה הייתה עמוסה במטילי זהב, כסף ואבני ברקת שנכרו בבוליביה והיו חיוניים לניהול הכספי של המלחמה של הספרדים נגד הבריטים.

לאחר עגינת לילה באי בארו, מול חופי קרטחנה, הצי נתקל בארבע ספינות מלחמה בריטיות ונכנס לקרב יריות עז שנמשך עד שעות הדמדומים. אחד משלושת הגליאונים, סאן חואקין, הצליח להימלט מהקרב בחסות החשיכה ולהימלט ללא פגע. הגליאון השני של הצי, סנטה קרוז, נתפס מאוחר יותר ע"י הצי הבריטי, אך היו מעט חפצי ערך על סיפונו. סאן חוזה ספגה נזק קטסטרופלי כאשר מחסן הנשק שלה התפוצץ לאחר שנפגע מירי בריטי. היא טבעה במהירות אל מתחת לפני הים והביאה למותם של 600 אנשי הצוות שלה, מלבד 11 שניצלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ההריסות נמצאו ותועדו כ-600 מטרים מתחת לפני המים ב-2015. Presidencia de la República - Colombia, אתר רשמי
ההריסות נמצאו ותועדו כ-600 מטרים מתחת לפני המים ב-2015/אתר רשמי, Presidencia de la República - Colombia
ההריסות ידועות בשם "הגביע הקדוש של הספינות הטרופות" בשל האוצר האדיר שנמצא בספינה. Presidencia de la República - Colombia, אתר רשמי
ההריסות ידועות בשם "הגביע הקדוש של הספינות הטרופות" בשל האוצר האדיר שנמצא בספינה/אתר רשמי, Presidencia de la República - Colombia

המיקום המדויק בו טבעה לא היה ידוע במשך שנים ארוכות - ואז בשנת 1981, החברה האמריקאית Glocca Morra טענה שגילתה את הספינה עם האוצר האבוד והעבירה את הקואורדינטות לממשלת קולומביה, בהבטחה שתקבל חצי מההון כשיצליחו למשות את הספינה מהמים. שנים מאוחר יותר, ב-2015, נשיא קולומביה דאז, חואן מנואל סנטוס, אמר כי הצי של המדינה מצא את שברי סאן חוזה במיקום אחר על קרקעית הים.

עוד בנושא:
ספינה שנעלמה במסתוריות לפני 130 שנה נמצאה ממש במקרה

אחרי 23 שנות חיפושים: גבר טוען שהוא קרוב למצוא אוצר ששווה מיליארדים

קולומביה מעולם לא פרסמה את הקואורדינטות של מקום המנוחה האחרון של הספינה, אבל חברת גלוקה מורה - שנקראת כעת Sea Search Armada - מאמינה שהמדינה מצאה חלק מאותו שדה פסולת ב-2015 שהתגלה לראשונה על ידיהם, 34 שנים קודם לכן.

החברה תובעת את ממשלת קולומביה על מחצית מהאוצר, או 10 מיליארד דולר, לפי הערכתה, במסגרת הסכם קידום הסחר בין ארה"ב לקולומביה, לפי Bloomberg. דיוויד קוריאה אמר לרשת כי חוקרי הממשלה ביקרו בקואורדינטות המשותפות ל-Sea Search Armada ו"הגיעו למסקנה שאין שם ספינה טרופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully