וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארכיאולוגים חשפו מנהרת פלא שעשויה להוביל ל"קברה של קליאופטרה"

6.2.2024 / 0:04

מנהרה עצומה שנפרשת לאורך של מעל 1,300 מטרים נמצאה מתחת לשרידיה של עיר מצרית קדומה. הארכיאולוגים מאמינים שמדובר בקצה חוט משמעותי לחשיפת קברים אבודים. צפו בפלא ההנדסי

"קליאופטרה: סקס, שקרים וסודות"/Cleopatra: Sex, Lies and Secrets - Science Channel

מתחת למקדש בשרידיה של העיר טפוסיריס מגנה שבמצרים, ארכיאולוגים גילו לאחרונה מנהרה סודית שזכתה על ידם לכינוי "נס גיאומטרי". העיר הוקמה במצרים על ידי המלך ההלניסטי תלמי השני פילדלפוס בין השנים 280 ל-270 לפנה"ס ופירוש שמה הוא "הקבר הגדול של אוסיריס" (אל המוות במיתולוגיה המצרית).

המנהרה התגלתה בעומק של 13 מטרים מתחת לאדמה על ידי קטרין מרטינס, ארכיאולוגית מהרפובליקה הדומיניקנית. גובהה של המנהרה הוא שני מטרים והיא נחצבה לאורך מדהים של 1,300 מטרים באבן החול שבאזור. לא ברור עדיין מה מטרת המנהרה הזו, שחלקים ממנה שקעו במים. מרטינס, שעובדת וחוקרת את האזור הזה מאז 2004, מאמינה שהמנהרה הזו היא קצה חוט למציאת ה"קבר האבוד של קלאופטרה".

העיצוב שלה, על פי משרד התיירות והעתיקות המצרי, דומה להפליא למנהרת אפפליניון שאורכה 1,036 מטר - אמת מים מהמאה ה-6 לפני הספירה שנמצאה באי היווני סאמוס. המנהרה היוונית מכונה לעתים קרובות פלא הנדסי, והיא הייתה חסרת תקדים בתכנונה ובבנייתה בקתופה שנחצבה.

ההנדסה של המנהרה החדשה שנמצאה במצרים מרשימה לא פחות.

מנהרה סודית שהתגלתה במצרים. Egyptian Ministry of Tourism and Antiquities, צילום מסך
המנהרה הסודית שהתגלתה/צילום מסך, Egyptian Ministry of Tourism and Antiquities

מטרת המנהרה לא ידוע כרגע, וחלקים ממנה עדיין שקועים במים, אולם מרטינז, שעובדת בטפוסיריס מגנה מאז 2004 בחיפוש אחר הקבר האבוד של קליאופטרה השביעית, מאמינה שהמנהרה היא קצה חוט מבטיח.

טפוסיריס מגנה כוסדה בסביבות שנת 280 לפנה"ס על ידי תלמי השני, בנו של תלמי הראשון, שהיה אחד ממפקדי צבאו של אלכסנדר מוקדון ומאבותיה של קליאופטרה. צוות הארכיאולוגים מאמין שהמקדש הוקדש לאל אוסיריס ולאחותו ובת זוגו, האלה איזיס - אלת הרפואה, הקסם והטבע שקליאופטרה ניסתה לזהות את עמה איתה. באתר נמצאו צלמיות (פסלונים קטנים) של איזיס, כמו גם מטבעות הנושאים את השמות ודמויותהם של קליאופטרה ואלכסנדר הגדול.

עוד תגליות במצרים
התגלית שחשפה סופית: כך נבנו הפירמידות לפני אלפי שנים

נחשף סיפור המקור הבלתי צפוי של הספינקס הגדול של מצרים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מנהרה סודית שהתגלתה במצרים. Egyptian Ministry of Tourism and Antiquities, צילום מסך
מנהרה סודית שהתגלתה במצרים/צילום מסך, Egyptian Ministry of Tourism and Antiquities

לעוד סיפורים ביזאריים ומעניינים מהעולם - בואו לערוץ הווטסאפ שלנו >>>


המנהרה כבר הניבה כמה אוצרות: גוש מלבני של אבן גיר וחתיכות חרס. הארכיאולוגים שעבדו באתר מעריכים שהמשך החפירה במקום יכולה לתת לנו מידע נוסף על האם המנהרה החדשה יכולה להוביל לקברים שאבדו זה מכבר.

השלבים הבאים כוללים את חקר הים התיכון הסמוך. בין השנים 320 ל-1303 לספירה, סדרה של רעידות אדמה פגעה בחוף, והן גרמו לחלק מהמקדש להתמוטט ולהיבלע על ידי הגלים. חפירות קודמות חשפו רשת של מנהרות המשתרעת מאגם מריוט ועד לים התיכון.

בשנת 2009, אמר שר העתיקות דאז, זאהי חוואס: "אם גילינו את קבר קליאופטרה ומרקוס אנטוניוס - זו תהיה התגלית החשובה ביותר של המאה ה-21. אם לא גילינו את קבר קליאופטרה ומרקוס אנטוניוס, גילנו תגליות גדולות כאן, בתוך המקדש ומחוץ למקדש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully