וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התגלית החשובה ביותר של המאה ה-21": קברה של קליאופטרה נמצא?

עודכן לאחרונה: 8.11.2022 / 12:42

האם קברה של קליאופטרה נמצא? מנהרה חצובה בסלע שמוגדרת כ'נס גיאומטרי' התגלתה בעומק של 13 מטרים מתחת למקדש עתיק - עשויה להוביל לאתר הקבורה האבוד של המלכה האגדית, הפרעה האחרון של מצרים ומאהבה מרקוס אנטוניוס

"קליאופטרה: סקס, שקרים וסודות"/Cleopatra: Sex, Lies and Secrets - Science Channel

מנהרה חצובה דרך שכבות של סלע התגלתה מתחת למקדש טפוזריס מגנה העתיק במצרים, שנקרא גם "הקבר הגדול של אוסיריס", והיא עשויה להוביל לקבר האבוד של פרעה האחרון של מצרים, המלכה קליאופטרה.

המנהרה, שמוגדרת על ידי החוקרים כ"נס גיאומטרי", משתרעת על פני יותר מקילומטר וחצי, בגובה של כשני מטרים ונאמר שהיא מזכירה את המבנה של מנהרת אופלינוס שבאי היווני סאמוס, הנחשבת לאחד ההישגים ההנדסיים החשובים של התקופה הקלאסית.

הארכיאולוגית קתלין מרטינז מאוניברסיטת סן דומינגו משוכנעת כבר יותר מעשור שקליאופטרה ומאהבה מרקוס אנטוניוס נקברו בתוך המקדש, שממוקם ליד בירת מצרים העתיקה אלכסנדריה, והיא בטוחה שהמנהרה יכולה להיות הדרך לתגלית ההיסטורית הדרמטית.

מנהרה חצובה דרך שכבות של סלע התגלתה מתחת למקדש טפוזריס מגנה העתיק במצרים. משרד התיירות המצרי, צילום מסך
מנהרה חצובה דרך שכבות של סלע התגלתה מתחת למקדש טפוזריס מגנה העתיק במצרים/צילום מסך, משרד התיירות המצרי

מרטינז אמרה ל-Heritage Key שאם יש אפילו סיכוי של אחוז אחד שקליאופטרה קבורה שם, הרי שמציאת השרידים של מלכת מצרים העת - זו תהיה "התגלית החשובה ביותר של המאה ה-21".

הארכיאולוגית מאמין שאחרי שאנטוניוס התאבד בעקבות התבוסה לאוגוסטוס קיסר אך לפני שהיא עצמה התאבדה, קליאופטרה הציגה תוכניות מפורטות עבור שניהם להיקבר שם. מרטינז אמרה בעבר לנשיונל ג'יאוגרפיק: "קליאופטרה ניהלה משא ומתן עם אוגוסטוס כדי לאפשר לה לקבור את מארק אנטוני במצרים. היא רצתה להיקבר איתו כי רצתה לשחזר את האגדה של איזיס ואוסיריס, על פיה המשמעות האמיתית של כת אוסיריס היא שהיא מעניקה חיי אלמוות. מטרתה הייתה שלאחר מותם האלים יאפשרו לקליאופטרה לחיות עם אנטוניוס בצורת קיום אחרת, כדי שיהיו להם חיי נצח ביחד".

מרטינז עשויה להיות כעת על המסלול הנכון לחשיפת הקבר, לאחר שמצאה את המנהרה החצובה בסלע השוכנת כ-13 מטרים מתחת למקדש. צוותים שעבדו במקום מצאו חלק מהמנהרה שהייתה שקועה מתחת למי הים התיכון, יחד עם מספר כלי חרס וכלי חפירה מחרס מתחת למשקעי הבוץ, וכן גוש מלבני של אבן גיר.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

צוות החוקרים מאמין שהיסודות של מקדש טפוזריס מגנה עשוים להיות גם מתחת למים עקב לפחות 23 רעידות אדמה שפגעו בחוף המצרי בין השנים 320 לספירה עד 1303 לספירה.

מרטינז גם חשפה כמה חפצים חשובים בתוך המקדש, כולל מטבעות הנושאים את התמונות והשמות של המלכה קליאופטרה, אלכסנדר מוקדון ומספר פסלים ערופי ראש, ופסלים של האלה איזיס.

מקדש טפוזריס מגנה העתיק במצרים. GettyImages
מקדש טפוזריס מגנה העתיק במצרים/GettyImages

קליאופטרה, שיש מי שהגדיר אותה בתור הסלב הראשונה בעולם, הייתה האחרונה בשושלת תַּלְמַי המוקדונית ששלטה במצרים התַּלְמַיִית במשך קרוב ל-300 שנים - כצאצאים של הגנרל היווני אלכסנדר מוקדון. היא שלטה משנת 51 לפנה"ס עד 30 לפנה"ס - ממש עד יום מותה.

קליאופטרה הפכה לקליאופטרה השביעית, מלכת מצרים, עם מות אביה, תלמי ה-12, ואחיה מונה למלך תלמי ה-13 במקביל - האחים שלטו במצרים בתואר הפורמלי של בעל ואישה. כדי לזכות בתמיכה בקרב העם המצרי הקדום, קליאופטרה הוכרזה גם כבתו של רע, אל השמש המצרי.

קליאופטרה, שהייתה המאהבת של יוליוס קיסר, התאהבה במרקוס אנטוניוס, שהיה חברו הקרוב וסגנו של יוליוס קיסר. עם זאת, אנטוניוס התחתן עם אוקטביה, אחותו של אוגוסטוס שירש את יוליוס קיסר. אולם הוא עזב את אשתו החדשה ושב אל זרועותיה של קליאופוטרה ואף ככל הנראה נישא לה, מה שהפר את החוק הרומי שאסר על הרומאים מלהינשא לזרים. אוגוסטוס הכריז אז מלחמה על קליאופטרה ואנטוניוס, והביס את שניהם. כדי לא ליפול לידי אויביה, קליאופטרה מצאה מחסה במאוזוליאום שבנתה לעצמה והיעלמותה עוררה שמועות שהיא התאבדה. אנטוניוס מת בזרועותיה של קליאופטרה לאחר שדקר את עצמו ופצע עצמו באורח אנוש מכיוון שחשב שהמלכה שלו נטלה את חייה. עם זאת, קליאופטרה אכן התאבדה זמן קצר לאחר שאהובה מת פצעיו והיא עשתה זאת על ידי כך שנתנה לנחש ארסי לנשוך אותה.

דיווחים עתיקים מספרים על נחש שהוחבא בתוך סל של תאנים שהובא מהכפר ושימש את המלכה להתאבדות ב-12 באוגוסט בשנת 30 לפנה"ס, וכן הרג את שתי משרתותיה. אבל ישנם אנשי אקדמיה שדוחים את הדעה הרווחת הזו, ואומרים שנחשים ארסיים במצרים, כמו קוברה וצפע, היו גדולים מכדי שיהיה אפשר להגניב אותם אל הארמון מבלי שיראו אותם. ייתכן שהרעל הוכנס בתוך קנקן מים, או שהיא התאבדה בדקירה של סיכת שיער טבולה ברעל, או בעזרת משחה רעילה.

לאחר מותם אוגוסטוס חזר לרומא, בעוד שקליאופטרה ואנטוניוס נקברו במצרים - והקברים שלהם יכולים להיות איפשהו בסוף המנהרה שהתגלתה לאחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully