וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטרופולין אבוד בן 2,500 שנה נחשף חבוי עמוק ביערות האמזונס

2.2.2024 / 0:01

אולי כדאי שנשנה את התפיסה שלנו לגבי יערות האמזונס, כי פעם האזור היה שוקק חיים. לייזר מהשמיים חשף רשת של ערים אבודות בנות 2,500 שנה באקוודור - וזו הדוגמה המוקדמת והגדולה ביותר של אורבניזם שתועדה אי פעם באזור (ואולי תסמן את הדרך לאל דוראדו, עיר הזהב האגדית)

ראפטינג על נהר אופאנו באקוודור/@ArutamEcotoursEcuador

לייזרים חודרי ג'ונגל חשפו חורבות של ערים עתיקות המסתתרות באמזונס. רשת רחבת ידיים זו של יישובים, שהיו ממוקמים בעמק אופאנו באקוודור ואבדו זה מכבר, מראה כיצד דרום אמריקה הייתה עשירה בתרבות אנושית מורכבת מאוד הרבה לפני שכריסטופר קולומבוס הגיע לבקר.

היישובים העירוניים העצומים הללו נחשפו לאחרונה הודות ל-20 שנות מחקר בין-תחומי שכלל עבודת שדה ומיפוי זיהוי ומנעד אור (LIDAR). טכנולוגיית ההדמיה המהפכנית, המשתמשת בלייזר מהשמיים (טכנולוגיית מדידת מרחק על ידי הארת המטרה בקרן לייזר, ומדידת הזמן שלוקח לקרן האור לחזור למקלט), מאפשרת לחוקרים לסרוק שטחים עצומים של אדמה ולזהות טביעות של מבנים נסתרים שלא תמיד נראים לעין בלתי מזוינת.

בתקופה האחרונה, ארכיאולוגים מצאו מספר עצום של יישובים פרה-קולומביאניים באגן האמזונס שנותרו בלתי מזוהים במשך מאות, אם לא אלפי שנים. עם זאת, המחקר החדש הזה מהווה את הדוגמה המוקדמת והגדולה ביותר של אורבניזם באמזונס שהתגלתה עד כה.

הציוויליזציה שהתגלתה לאחרונה הופיעה לראשונה לפני כ-2,500 שנה עם בנייה משמעותית שהתרחשה בין 500 לפנה"ס עד 600 לספירה. הרשת הענפה של הערים מורכבת מלפחות 15 אתרי התיישבות מובהקים בגדלים שונים, המאופיינים בפלטפורמות בנויות וכיכרות המחוברות בכבישים גדולים וישרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

לעוד סיפורים ביזאריים ומעניינים מהעולם - בואו לערוץ הווטסאפ שלנו >>>

בין הממצאים הרבים, החוקרים חשפו גם טביעות של כ-6,000 במות מלבניות בגודל של כ-20 על 10 מטרים המגיעות עד לגובה של עד 3 מטרים. האמזונס אינו מקום לכריית אבן - ולכן המבנים הללו נוצרו מאדמה ובוץ.

החוקרים מתארים את היישובים כדוגמה ל"אורבניזם בסגנון ערי גנים", שבה מבנים מעשה ידי אדם היו שלובים זה בזה באופן הדוק עם חלקות חקלאיות, הכוללות מערכות ניקוז נרחבות וטרסות.

עוד בנושא:
"עיר האלים האבודה בזמן" אותרה בתוככי יער עבות ע"י לייזרים

נחשפה עיר ששקעה באגם והשתמרה באופן מושלם והביקוש לביקור בה גובר

אז מי בנה את זה?

לא ידוע מי מתרבויות האנדים אחראי לבניית הערים הללו, שהיו קיימות הרבה לפני שאימפריית האינקה השתלטה על האזור, אם כי מבחינת לוחות הזמנים יתכן שמדובר בתרבות הטולאטו.

יש האומרים שהפולשים האירופאים שהגיעו לדרום אמריקה נתקלו בערים ענקיות כאשר דרכו לראשונה באמזונס, אולם היישובים הללו נבלעו מאז על ידי הג'ונגל הגדל ללא הפסקה. בהשראת סיפורים אלו, מגלה הארצות הבריטי פרסי פוסט והמשלחת שלו נעלמו ב-1925 בזמן מצוד אחר מה שמכונה "העיר האבודה של Z", ציוויליזציה אניגמטית שלדעתם מסתתרת בברזיל. הסיפורים הללו לרוב מתוארים כאגדות, אך מחקרים עדכניים כמו זה מראים שהם אולי עלו על משהו אז.

"תגלית כזו היא דוגמה חיה נוספת להערכה נמוכה מדי של המורשת הכפולה של האמזונס, סביבתית אך גם תרבותית ועל כך ילידית. כמו רבים אחרים, אנו מאמינים שחיוני לשנות ביסודיות את התפיסות המוקדמות שלנו על עולם האמזונס", כתבו מחברי המחקר במסקנותיהם שפורסמו בכתב העת Science.

לקראת גילוי של אל דוראדו, עיר הזהב?

התגליות הללו מעלות שוב את העניין בגורלה של אל דוראדו, עיר הזהב הנסתרת שלכאורה נמצאת אי שם באמריקה הדרומית ומעולם לא נמצאה ומכילה - שוב לכאורה - הרים של זהב ואבנים יקרות. חוקרים מחפשים אחר העיר המיתולוגית מאז המאה ה-16. לפי המיתוס, אל דוראדו הייתה המקום שאליו נמלטו בני האינקה עם אוצרותיהם ב-1532.

ב-2010 ארכאולוגים איתרו בתמונות לוויין שרידים מבטיחים עמוק בג'ונגל בלתי חדיר במאטו גרוסו שבברזיל. הם האמינו כי מדובר בשרידים מעיר עתיקה, אולי "אל דוראדו", עליה נכתב בספר "כתב יד 512" של חוקר פורטוגלי מ-1753 - שלדבריו מצא עיר מוקפת חומה - המזכירה את יוון העתיקה - במעמקי יער האמזונס במאטו גרוסו. החפירות באזור טרם החלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully