וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עיר אבודה" נמצאה בתחתית האוקיינוס והיא לא דומה לשום דבר שראינו בעבר

8.12.2023 / 0:01

גילי עוצר נשימה: קבלו הצצה לעיר אבודה שנמצאה בתחתית צפון האוקיינוס האטלנטי - והיא לא דומה לשום דבר שראינו על פני כדור הארץ

ככה נראית העיר האבודה בתחתית האוקיינוס האטלנטי/ZMG - Amaze Lab

מה שנמצא בקרקעית האוקיינוסים שלנו מרתק את המין האנושי מאז ומעולם, ולכן אין זה פלא שיצרנו אינספור מיתוסים על המתרחש במעמקי המים.

אבל זוזי הצידה, אטלנטיס - כי מדענים גילו עיר אבודה אמיתית, והיא שוקקת חיים. אז נכון, לא מדובר בבית של ציוויליזציה אנושית שנשכחה מזמן, אבל בעיר האבודה הייחודית הזאת שנמצאה בתחתית צפון האוקיינוס האטלנטי קיימים חיים - ובדרך מאוד מסתורית ויוצאת דופן.

קרוב לפסגת הר תת-ימי ממערב לרכס האמצע-אטלנטי, נוף משונן של "מגדלים" מתנשא מהאפלולית. הקירות והעמודים הקרבונטיים הקרמיים נראים כחולים בהירים לנוכח אור רכב תת ימי המופעל מרחוק ונשלח לחקור את המקום. גובהם נע בין ערימות זעירות בגודל של פטריות ועד מונוליט גדול בגובה של 60 מטרים. זו למעשה "עיר אבודה" שהתגלתה על ידי מדענים בשנת 2000, יותר מ-700 מטרים מתחת לפני השטח.

"השדה ההידרותרמי של העיר האבודה" הוא השם הרשמי שנתנו המדענים לתגלית וזו סביבת האוורור הארוכה ביותר הידועה באוקיינוס. שום דבר אחר כמוהו לא נמצא מעולם - וזה די מטורף. אז נכון, התגלית הזו היא לא בית של איזו ציוויליזציה אנושית שאבדה בזמן, אבל זה לא הופך את קיומה לפחות משמעותי. במגזין המדעי sciencealert מסבירים שמומחים מאמינים ששדה זה יכול להציע תובנות לגבי מערכות אקולוגיות שיכולות להתקיים במקומות אחרים ביקום.

רכב המופעל מרחוק מאיר אור על צריחי העיר האבודה. D. Kelley/UW/URI-IAO/NOAA, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
רכב המופעל מרחוק מאיר אור על צריחי העיר האבודה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, D. Kelley/UW/URI-IAO/NOAA

במשך 120,000 שנים לפחות, תגובת השדה למי ים הביא לפליטת מימן, מתאן וגזים מומסים אחרים אל האוקיינוס והם מזינים חלזונות, סרטנים וקהילות חיידקים. בסדקים של פתחי האוורור של השדה, כשפחמימנים מאכילים קהילות מיקרוביאליות חדשות גם ללא נוכחות של חמצן.

ארובות שפולטות גזים חמים בטמפרטורות של עד 40 מעלות צלזיוס הן בית לשפע של חלזונות וסרטנאים. למרות היעדר חמצן שם למטה, בעלי חיים גדולים יותר שורדים גם הם בסביבה קיצונית זו, כולל סרטנים, חסילונים וצלופחים. אם כי יש להודות שהם נדירים.

למרות התנאים הקיצוניים של האזור, נראה שהוא שופע חיים - וחוקרים מאמינים שהוא שווה את תשומת הלב וההגנה שלנו. בעוד שדות הידרותרמיים אחרים כמו זה קיימים כנראה במקומות אחרים באוקיינוסים בעולם, זה היחיד שכלי רכב המופעל מרחוק הצליח לאתר עד כה.

עוד בנושא:
"עיר האלים האבודה בזמן" אותרה בתוככי יער עבות ע"י לייזרים

מדענים חשפו עיר מאיה עצומה שהייתה קבורה 1,000 שנים עמוק בג'ונגל

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
גדילי חיידקים החיים על פתח קלציט בעיר האבודה. University of Washington/CC BY 3.0, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
גדילי חיידקים החיים על פתח קלציט בעיר האבודה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, University of Washington/CC BY 3.0

הפחמימנים שנוצרו על ידי פתחי האוורור של העיר האבודה לא נוצרו מפחמן דו חמצני אטמוספרי או מאור שמש, אלא מתגובות כימיות על קרקעית הים העמוקה. כך ייתכן שהחיים על הפלנטה שלנו נוצרו כ-3.7 מיליארד שנים, וכיצד חיים יכולים להיווצר על אחרים. מכיוון שפחמימנים הם אבני הבניין של החיים, זה משאיר את האפשרות שהחיים מקורם בבית גידול בדיוק כמו זה - ולא רק על הפלנטה שלנו.

"זו דוגמה לסוג של מערכת אקולוגית שיכולה להיות פעילה על אנקלדוס או אירופה (ירחים) ממש בשנייה זו", אמר המיקרוביולוג וויליאם ברזלטון ל-The Smithsonian בשנת 2018, בהתייחס לירחים של שבתאי וצדק, "ואולי מאדים בעבר".

בניגוד לפתחי אוורור וולקניים תת-מימיים הנקראים "מעשנים שחורים", אשר נקראו גם כבית גידול ראשון אפשרי, המערכת האקולוגית של העיר האבודה אינה תלויה בחום המאגמה. "מעשנים שחורים" מייצרים בעיקר מינרלים עשירים בברזל וגופרית, בעוד שהארובות של העיר האבודה מייצרות עד פי 100 יותר מימן ומתאן. גם פתחי הקלציט של העיר האבודה גדולים הרבה יותר ממעשנים שחורים, מה שמרמז שהם פעילים זמן רב יותר. הגבוה מבין המונוליטים נקרא פוסידון, על שם אל הים היווני, והוא מגיע לגובה של יותר מ-60 מטרים.

קבלו הצצה:

למרבה הצער, מדענים אינם היחידים שהשטח יוצא הדופן הזה קורא להם. בשנת 2018, הוכרז כי פולין זכתה בזכויות כריית הים העמוק סביב העיר האבודה. אמנם אין משאבים יקרים שיש לחפור בשדה התרמי עצמו, אבל להרס של סביבת העיר עלולות להיות השלכות לא מכוונות. כל תנועה שמתבצעת על ידי הכרייה, יכולה בקלות למחוק את בית הגידול המדהים הזה, על אף שלכאורה אין סכנה.

מספר מומחים קוראים לרשום את העיר האבודה כאתר מורשת עולמית, כדי להגן על פלא הטבע הזה לפני שיהיה מאוחר מדי. במשך עשרות אלפי שנים, העיר האבודה עמדה כעדות לכוח החיים המתמשך ואנחנו ממש לא רוצים להיות אלה שהורסים אותה.

  • עוד באותו נושא:
  • אוקיינוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully