וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זיהום שפכים": שלטים מזויפים מרחיקים תיירים מחופי ספרד

עודכן לאחרונה: 30.8.2023 / 7:46

"מדוזות מסוכנות", "סלעים מידרדרים", "זיהום שפכים". אלו הם רק חלק משלטי האזהרה שפיזרו פעילים חברתיים בחופי האי הספרדי מיורקה. האם זה מצליח להם? תשאלו את המוני התיירים, שעדיין הולכים מכות על מיטות שיזוף בחופים הצפופים

זיו ריינשטיין על דירוג חופי הרחצה של המגזין Trip Advisor מתוך המהדורה המרכזית 22.2.18/עריכת וידאו: ניר חן

איך יכולים תושבים מקומיים להרחיק בקלות תיירים מהמקומות האהובים עליהם? הם שמים שלטי אזהרה באנגלית, ובאותיות הקטנות הם מעבירים מסר מרגיע בשפה המקומית, עבור תושבי האזור. וזה בדיוק מה שעושים כמה פעילים חברתיים בכמה מחופי האי מיורקה שבספרד.

חלק מהשלטים המזויפים מזהירים מפני "מדוזות מסוכנות", "סלעים מידרדרים" או סתם מי ים שמזוהמים בשפכי ביוב.

במקומות אחרים נראו גם שלטים שבהם נכתב כי החוף סגור (כולל אייקון של איסור שחייה). שלטים אחרים מזהירים את התיירים כי כדי להגיע לחוף יש לצעוד בשמש במשך מספר שעות, למרות שבפועל, מדובר בהליכה של פחות מ-100 מטרים בלבד.

וכפי שכבר צוין, בתחתית כל שלט כזה נכתב בשפה הקטלאנית כי האזהרות הללו אינן אמיתיות. בין השאר, בשלט המזהיר מפני הידרדרות סלעים, מוסבר בקטלאנית כי הסכנה האמיתית היא "הידרדרות לשיטפון של תיירים". בשלט המזהיר ממדוזות מסוכנות, נכתב בקטלאנית כי "החוף פתוח לכולם, חוץ מלמדוזות ותיירים".

שלטי האזהרה הלא רשמיים הללו הופיעו ביעדים כגון קאלה מורלנדה, אס קאלו, קאלה פטיטה, פורטו קריסטו, קאלה מורטה וקאלה בוטה.

"החוף פתוח לכולם, חוץ מלמדוזות ותיירים"

היוזמים: קבוצה אנטי קפיטליסטית

כעת נשאלת השאלה - מי עומד מאחורי שלטי האזהרה המזויפים? מסתבר כי מדובר בקבוצה אנטי קפיטליסטית העונה לשם קטרווה (Caterva) שבסיסה בעיר מנקור (Manacor). חברי הקבוצה מותחים ביקורת על הצפיפות הרבה בחופי האי ועל תופעת תיירות היתר. בפוסט שפרסמה הקבוצה ב-X (טוויטר לשעבר) נטען כי השלטים הללו הוצבו בהומור, וכי האשמים במצב הם המלונאים באי והטניסאי רפאל נדאל, שהוא גם בעל מסעדה ועסק תיירותי במיורקה. "הם אשמים באותה המידה כמו הממשלה", נכתב.

חברי הקבוצה טוענים כי למרות הטענות שתיירות יוצרת מקומות עבודה ומקורות הכנסה למקומיים, הרי שהאנשים היחידים שנהנים מהיתרונות הכלכליים הם אלו שכבר יש להם כסף. כך או אחרת, הקבוצה מציעה לחלק בחינם את הפוסטרים הללו לכל מי שרק ירצה להשתמש בהם באי.

עוד בוואלה!

מין מזדמן, הנגאובר וחוטיני: סדום ועמורה בפלמה דה מיורקה

לכתבה המלאה
פלמה דה מיורקה. ShutterStock
הסכנה האמיתית היא "הידרדרות לשיטפון של תיירים". פלמה דה מיורקה/ShutterStock

הטירוף של אוגוסט: יותר תיירים מתושבים

אתר Euro News מדווח כי האיים הבלאריים (שאליהם משתייכת גם מיורקה) סובלים במידה ניכרת מההשלכות של תיירות היתר. כך למשל, בשנת 2022 ביקרו באיים יותר מ-16 מיליון איש. במיורקה לבדה ביקרו בחודש אוגוסט הקודם לבדו יותר ממיליון תיירים - יותר מכל אוכלוסיית האי. על פי הערכות שונות, מספר זה יגדל עוד יותר בחודש אוגוסט הנוכחי. הצפיפות קשה במיוחד בחופי הים, שבהם לעתים נוצרים תורים ארוכים רק כדי לזכות להגיע לחוף, לצד קרבות מרים על מיטות שיזוף.

כדי להילחם בתופעה החליט הממשל המקומי על מספר הגבלות, אך נראה כי ההשפעה שלהן כמעט שלא ניכרת בשטח. כך למשל, יש איסור על עישון ב-28 מהחופים הפופולריים במיורקה, הגבלה על מספר המשקאות האלכוהוליים שאפשר לקנות בחוף, קודי לבוש לאתרי נופש ומסעודת מסוימות וכן הטלת קנסות על מי שמזמינים ארוחת ערב במסעדה ואינם טורחים להגיע אליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully