וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה נדירה: כך נראו קברי יהודי רומא שגלו מהארץ בחורבן בית שני

עודכן לאחרונה: 29.8.2023 / 8:15

תערוכה חדשה בעיר דוד תאפשר הצצה אל הקטקומבות היהודיות בבירת איטליה - מערות קבורה עתיקות שבתוכן אלפי גומחות קבורה וחדרים מעוטרים בסממנים יהודיים, כמו ארונות קודש, מנורות, מגילות וארבעת המינים

קטקומבות יהודיות עתיקות ברומא/תיעוד תלת ממדי והדמיות: אלכס ויגמן, רשות העתיקות

העיר רומא נודעת ומפורסמת בעיקר בשל האדריכלות שלה, והיא משופעת במבנים מפוארים ומרשימים לצד מזרקות ססגוניות. אך לא רבים יודעים, שמתחת לפני השטח מסתתר פלא לא פחות מרשים, בדמות מערכת מסועפת של מסדרונות צרים שבכותליהם חצובים אלפי גומחות קבורה רחבים וצרים.

עוד בנושא:
יותר מ-60 קברים עתיקים מהתקופה הרומית התגלו בעזה
קבר מרהיב בן 4000 שנים במצרים נפתח לביקור לציבור
מערת סלומה: נחשפה אחוזת קבר בת 2000 מהמפוארות בארץ


מעניין לדעת, שחמש מתוך כ-60 הקטקומבות מזוהות כיהודיות, והתגלו בתוכן סממנים יהודיים מובהקים כדוגמת איורי המנורה, ארבעת המינים וארונות קודש, כמו גם הכתובת "בית כנסת". כיום הקטקומבות סגורות לקהל הרחב, והמבקרים בבירת איטליה אינם יכולים לחזות בממצא המרתק. עם זאת, הודות למחקר חדש ותיעוד מקיף שנערך בשנים האחרונות על ידי ד"ר יובל ברוך, סמנכ"ל ארכיאולוגיה ברשות העתיקות, תתאפשר הצצה למערות המסקרנות בתערוכה חדשה ומיוחדת שתוצג בעיר דוד.

"עם גילוין מחדש של הקטקומבות ברומא הן הפכו לאחד מנושאי המחקר המלהיבים בארכיאולוגיה של רומא ובכלל. לחקירתן חשיבות לנושאים רבים, ביניהם התפתחות הקהילה היהודית ברומא לאחר חורבן הבית, התפתחות הנצרות והיחס בין הקהילות היהודיות והיהודיות-נוצריות עד להיפרדותן. למזלנו ניתנה לנו ההזדמנות לשוב ולתעד את המערכות החשובות בוילה טורלוניה. התיעוד הניב בין היתר ממצאים ונתונים חדשים והוא מאפשר לנו להציג לראשונה את תוצאות החקירות שלנו בפני הקהל הישראלי הרחב", אומר ד"ר יובל ברוך.

קטקומבות יהודיות ברומא עם סממנים יהודיים. גאקופו ברוגוני, רומא (ארכיון יובל ברוך),
חמש מתוך כ-60 הקטקומבות מזוהות כיהודיות, והתגלו בתוכן סממנים יהודיים/גאקופו ברוגוני, רומא (ארכיון יובל ברוך)
קטקומבות יהודיות ברומא עם סממנים יהודיים. גאקופו ברוגוני, רומא (ארכיון יובל ברוך),
המבקרים אינם יכולים לחזות בממצא המרתק. מנורה באחת הקטקומבות ברומא/גאקופו ברוגוני, רומא (ארכיון יובל ברוך)

הקבורה בקטקומבות: בין המאות ה-2 ל-5 לספירה

הקטקומבות ברומא הינן מבוך עצום של מנהרות צרות וארוכות החצובות בבטן האדמה. הן ממוקמות בכמה אזורים בגבעות המקיפות את העיר הבצורה מימיו של הקיסר אורליאנוס (275-271 לספירה). הקבורה בהן החלה ככל הנראה במאה השנייה לספירה והפסיקה במאה החמישית.

הקהילה היהודית ברומא שלאחר חורבן בית שני מנתה בשיאה כמה עשרות אלפי בני אדם, והייתה מאורגנת בהתאם לחוקים הרומיים המסורתיים. אומנם חקר הקטקומבות היהודיות ברומא אינו נותן תשובה מלאה לגבי זהות הנקברים ולגבי מורכבות הקהילה היהודית, אך ללא ספק מדובר במקור מידע חשוב ביותר ומחקר יסודי של הקטקומבות, יכול לספק תשובות לחלק מהשאלות המסקרנות בנוגע להתפתחות הקהילה היהודית ברומא, מורכבותה ואופייה.

לאורך המאה הקודמת נערכו כמה פעולות לשימור הקטקומבות היהודיות, וגם המחקר אודותיהן התחדש. אל אחת מפעולות שימור אלו, שבוצעו בשנת 2017 על ידי המשמר אמיר ג'אנח במטרה להשיב את עצמות הנקברים לגומחות הקבורה, התלוו ד"ר ברוך וצוותו מטעם רשות העתיקות, במטרה לרכז את פעולות תיעוד המערכת בוילה טורלוניה.

קטקומבות יהודיות ברומא עם סממנים יהודיים. גאקופו ברוגוני, רומא (ארכיון יובל ברוך),
מחקר הקטקומבות יכול לספק תשובות בנוגע להתפתחות הקהילה היהודית ברומא/גאקופו ברוגוני, רומא (ארכיון יובל ברוך)

"עם שגלה מארצו בעקבות מחלוקות פנימיות ומלחמת אחים"

תוצאות התיעוד תורגמו לאחרונה למיצג חדש ומרהיב, שיוצג למשך שלושה ימים בלבד ברחבת הכניסה הראשית של הגן הלאומי עיר דוד בין התאריכים 7-5 בספטמבר 2023. אוצר המיצג הוא ההיסטוריון ד"ר אייל מירון, ופס הקול שהולחן עבורו נכתב במיוחד על ידי המלחין אורי ברוך. המיצג החדשני, מדמה את הקטקומבות, ומאפשר לצופים בו לחוות טעימה מהפלא הארכיאולוגי עד כדי תחושה של הימצאות פיזית מתחת לקרקע של רומא. המיצג ייפתח לקהל הרחב ביום שלישי הבא בכניסה לגן הלאומי עיר דוד, כהקדמה לכנס מחקרי עיר דוד ה-24 שיתקיים באותו ערב. כותרת הכנס היא "סודות ירושלים ברומא", ובמוקד יעמוד מחקרו של ד"ר יובל ברוך בנושא חידושים בחקר הקטקומבות היהודיות. המיצג יהיה פתוח עד 7 בספטמבר.

לדברי אוריה דסברג, סמנכ"לית הפיתוח של עיר דוד: "המיצג הראשון מסוגו שיוצג בשבוע הבא בעיר דוד, מאפשר לנו לא רק לקבל הצצה נדירה אל מערכות הקבורה המפוארות של רומא, אלא גם מהווה עבורנו הזדמנות לעצור ולהתבונן על ההיסטוריה שלנו כעם שגלה מארצו בעקבות מחלוקות פנימיות ומלחמת אחים. דווקא בימים לא פשוטים אלה שעוברים על החברה הישראלית, חשוב שנזכור שהעוצמה שלנו כעם היא דווקא באחדות שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully