וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רומא למתקדמים: 10 מקומות שאתם חייבים להכיר בעיר

מאיה שא"ג

25.4.2014 / 9:00

מסעדה עם פסטה מענגת, גלריית אמנות שחובה לבקר בה, בית קפה קטן אבל שיקי ומיוחד, נקודות תצפית מרהיבות על העיר ועוד - המלצות לביקור ברומא מישראלית שחיה שם ומכירה כל נקודה בעיר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבט אל הוותיקן ממבצר סנט אנג'לו/מערכת וואלה!, צילום מסך

נניח שכבר הייתם ברומא פעם אחת. הגעתם לסופ"ש ארוך, הספקתם לראות את הקולוסאום, הפורום והוותיקן. אכלתם גלידה ופיצה והתפעלתם מפיאצה נבונה ומהפנתאון. ונניח שבא לכם שוב, אבל הרגשתם שמיציתם בפעם הראשונה - אז ממש לא. רומא מטעה כי היא עיר לא גדולה ורוב הקסם שלה נמצא בחוץ, ברחובות, בכל מקום שאליו הולכים, אבל יש בה עוד הרבה מה לראות ואטרקציות בשביל עוד הרבה סופ"שים.


עוד טיולים איטלקיים בוואלה! תיירות:
אירופה צהובה: כמה יעלה לכם לטוס לפיינל פור במילאנו?
טיבולי: גנים וארמונות יפהפיים חמש דקות מרומא
דרום איטליה: עשרת המקומות הכי מומלצים


אז בפעם הבאה שאתם חושבים על נופש ברומא, אל תשכחו את ההצעות הבאות שיחשפו בפניכם צד אחר של בירת איטליה.

1. להתהלך כמו קיסר בפורום האימפריאלי

בלב העיר, בפינה הצפון-מזרחית של ויה אימפריאלי (הנמתח בין פיאצה ונציה לקולוסאום), נמצא מוזיאון מקסים וחדש יחסית, שחלקו נראה מהרחוב. זהו מוזיאון "הפורום האימפריאלי והשווקים של טרייאנוס" (Mercati di Traiano), הממוקם במה שהיווה את הלב המסחרי והאדמיניסטרטיבי של רומא בתקופתו של הקיסר טרייאנוס במאה ה-2 ושכלל שלוש קומות של חנויות, משרדים ובתי מגורים.

מלבד הקומפלקס עצמו, מוצגים במוזיאון שרידים ארכאולוגים מתקופות האימפריה שנמצאו בחפירות באזור. בנוסף, מהמרפסת נשקף נוף מרהיב של הפורום האימפריאלי וה"וויטוריאנו" הלבן, שבפיאצה וונציה שממול. למי שממש מתעניין בארכאולוגיה, אתר האינטרנט של המוזיאון מספק הסברים גרפיים ומילוליים מעניינים על האתר ועל תהליך השיחזור שלו.

רומא מוזיאון שווקי טרייאנוס. מאיה לין, מערכת וואלה! NEWS
כאן היה לב המסחרי של רומא. הפורום האימפריאלי של טרייאנוס/מערכת וואלה! NEWS, מאיה לין

2. להתרשם מהבניה הרומית בקאסטל סנט'אנג'לו

סביר להניח שגם מי שלא נכנס אליו, עבר לידו בדרכו לוותיקן או כדי להתפעל מהגשר המקסים בעל אותו השם המוביל אליו והמעוטר בפסלים מעשי ידי ברניני ותלמידיו. מבצר סנט'אנג'לו (Castel Sant’Angelo) הענק והעגול נבנה במקור כמאוזולאום לקיסר אדריאנוס והפך למבצר לשימוש האפיפיורים במאה ה-6. במאה ה-13 נבנה מעבר סודי שהוביל מהוותיקן ישירות לתוך המבצר ובו השתמשו האפיפיורים כדי להימלט אליו בעתות סכנה.

בחדרים השונים שבמבצר ניתן לראות חפצים מתקופות שונות ופרסקאות מרשימים, אבל הכיף האמיתי הוא להסתובב במסדרונות ובמעברים הקמורים הסבוכים בין החדרים והקומות השונים וליהנות מאדריכלות המבנה עצמו. הדובדבן שבקצפת הוא הנוף שנשקף ממנו ובעיקר מן המרפסת בקומה העליונה, שממנה ניתן ליהנות מנוף מרהיב של העיר היפה בעולם.

רומא קאסטל סנט אנג'לו. מאיה לין, מערכת וואלה! NEWS
מבצר סנט אנג'לו ברומא/מערכת וואלה! NEWS, מאיה לין

3. לאכול כמו איטלקי בפסטה אימפריאלה

אם נתקפתם רעב בדרך אל המבצר או ממנו, ולא מתחשק לכם להוציא עשרות אירו על פסטה טובה, מומלץ לעצור לארוחה קלה ב"פסטה אימפריאלה" (Pasta Imperiale) שברחוב via dei coronary 160. את המקום הזעיר הזה הקימו שני צעירים מצפון איטליה והם מציעים בו, לצד הפיאדינה (מעין פיתה שטוחה אותה ממלאים בגבינות ו/או נקניקים), חמישה סוגי פסטה וחמישה סוגי רטבים, שאותם אתם בוחרים.

ויש גם איפה לישון בה:
מלונות מומלצים ברומא: הזול, המשפחתי והמפואר

הפסטה מיוצרת במקום והמנות תמיד טריות, חמות, טעימות להפליא ובמחיר שווה לכל נפש (כ-5 אירו למנה). ישנם 4-3 שולחנות ישיבה בפנים ואפשר לבקש לארוז ולקחת לאכול בבית או איפה שתבחרו. רחוב קורונרי עצמו משתרע מגשר סנט'אנג'לו ועד לפינה הצפון מערבית של פיאצה נבונה. והוא רחוב יפה להפליא ועמוס בחנויות לממכר עתיקות, גלידריות, בגדים ושאר פינוקים.

כתובת: Via dei Coronari 160
טלפון: +39 320 158 7421
שעות פתיחה: כל יום 24:00 - 10:00

כיכר סנט פטר ברומא, איטליה. ShutterStock
יש מה לאכול בדרך אל הוותיקן. כיכר סנט פטרוס ברומא/ShutterStock

4. לעשות הפסקת קפה בבר דל פיקו

אם דווקא בקפה או באפריטיף חשקה נפשכם, אי שם בסבך הרחובות הקטנים שדרומית לרחוב קורונרי נמצא בר מקסים בשם בר דל פיקו (Bar del Fico - על שם עץ התאנה הנמצא ברחבה שמולו). הבר מעוצב עם רהיטים ישנים, מראות, קרמיקות ועוד המון פרטים קטנים שעושים אותו יפה במיוחד (שימו לב לכיורים בשירותים).

בקיץ השולחנות והכסאות נודדים החוצה ומתמלאים בשעות הצהריים במקומיים שבאים לשחק שח או סתם לשבת, לשתות ולפטפט כמו שהאיטלקים כל כך אוהבים. במקום יש wifi (לא מאד נפוץ בברים באיטליה!), ארוחות צהרים קלות וכמובן שתיה. בערב (ואל תוך הלילה) הבר מפוצץ באנשים אז כדאי להגיע מוקדם כי אלה שכבר יושבים ממש לא ממהרים לקום.

רומא בר דל פיקו. מתוך הפסייבוק של הקפה, צילום מסך
המקום להיראות בסטייל. בר דל פיקו/צילום מסך, מתוך הפסייבוק של הקפה

5. לספוג אמנות בגלריה בורגזה

רבים אומרים, ואני ביניהם, שאם היה צריך לבחור לראות רק מוזיאון אחד ברומא גלריה בורגזה (Galleria Borghese) היא הבחירה. זה עניין של טעם, כמובן, אבל לחובבי אומנות (ובעיקר אומנות הרנסנס והבארוק) הביקור במקום הוא חובה. הגלריה ממוקמת בקצה המזרחי ביותר של וילה בורגזה - הפארק הגדול של רומא - ומציגה את האוסף הפרטי של קרדינל בורגזה (1633-1579), שהיה אספן נלהב של אומנות. בין היתרונות הגדולים של המוזיאון: הוא אינו גדול ומתיש (כמו האופיצי בפירנצה או מוזיאוני הוותיקן שמשאירים אותך מותש פיזית ונפשית) וכן הביקור בו הוא רק על ידי הזמנה מראש של כרטיסים - דבר המגביל את כמות האנשים בו והופך את הביקור להרבה יותר מהנה.

היצירה האהובה ביותר עלי הינה הפסל "אפולו ודפנה" של ברניני הגדול, המציגה את אפולו המאוהב רודף אחרי דפנה והיא, מבוהלת, מתחילה להפוך לצמח הדפנה. יצירה עוצרת נשימה. עוד מיצירות המופת בגלריה: הפסלים "פולינה בורגזה" של קאנובה, דוד של ברניני ועוד כמה מפסליו המוקדמים, ציורים של קאראווג'ו ("נער עם סל פירות", "בכחוס החולה", "דויד עם ראשו של גוליית" ועוד), רפאל ("הקבורה"), טיציאן ("אהבה קדושה וטמאה"), ועוד רבים וטובים.

ביום יפה ולא חם מומלץ להגיע לגלריה ברגל: מפיאצה די פופולו עולים לפארק דרך המדרגות בצידה הצפוני-מזרחי של הפיאצה והולכים מזרחה דרך הפארק (יש שילוט לגלריה). אם לא, כדאי לקחת מונית או אוטובוס (מספרים מצויינים באתר המוזיאון) כי בכל זאת מדובר בהליכה לא קצרה.

רומא גלריה בורגוזה. ShutterStock
אם חייבים לבחור מוזיאון אחד ברומא - זה המקום שלכם. גלריה בורגזה/ShutterStock

6. לשאוף אוויר בפיאצה ברבריני

ידוע כי שאיפת אוויר פארקים צח בשילוב עם מנת יתר של אמנות עשויים לעורר תאבון ולכן לאחר הביקור בגלריה מומלץ ללכת דרומה כ-20 דקות לכיוון פיאצה ברבריני (Piazza Barberini) המכוערת למדי (אבל עם מזרקה שתכנן ברניני ושנוקתה ושופצה לאחרונה).

רומא פיאצה ברבריני. ShutterStock
לנשום את איטליה. פיאצה ברבריני/ShutterStock

7. להתענג בהוסטריה רומאנה

ברחוב קטן לא רחוק מפיאצה ברבריני נמצאת מסעדת הוסטריה רומאנה (Hostaria Romana) המצויינת, המציעה מנות רומאיות/לאציות קלאסיות ומשובחות. כדרכם של מקומות טובים המסעדה מעוצבת בפשטות ומלאה תמיד באנשים. חשוב להזמין מקום! סגור ביום ראשון.

מנות מומלצות: פסטה קאצ'ו אה פפה (Cacio e Pepe) - ספגטי עבים עם גבינת פקורינו והרבה פלפל שחור, פולו אלה רומנה (Pollo alla Romana) - עוף שבושל שעות עם רוטב עגבניות ופלפלים, אבאקיו אלה קאצ'אטורה (Abbacchio alla Cacciatore) - נתח כבש רך וטעים שבושל עם הרבה צמחי תבלין, אוסובוקו, ובעצם הכל שם טעים ומייצג בכבוד את המטבח המקומי.

כתובת: Via del Boccaccio, 1, 00187
טלפון:+39 06 474 5284
שעות פתיחה: כל היום 12:30-15:00, 19:15-23:00

פסטה. ShutterStock
בהוסטריה רומאנה תוכלו לטעום את איטליה האמיתית. פסטה/ShutterStock

8. להבין מהי ארכיטקטורה איטלקית במוזיאון המאקסי

למאקסי (MAXXI - המוזיאון לאומנות המאה ה-21) הולכים לא רק בשביל התערוכות המוצגות בו אלא גם, ואפילו בעיקר, בשביל לראות את הבניין עצמו. בשנת 1998 הוכרזה תחרות בינלאומית לתכנון מרכז לאומי חדש להצגת אמנות ואדריכלות מודרנית, ומבין 273 המתמודדים זכתה הארכיטקטית האנגלו-איראנית המבריקה זאהה חדיד.

המבנה מרשים מבחוץ ומבפנים. קירות מעוגלים, חללים בגבהים שונים עם מעברים מעניינים ביניהם ואור יום הנכנס ממערכת מיוחדת בתקרה. במוזיאון תערוכות אמנות ואדריכלות. לחובבי הז'אנר.

רומא מוזיאון מאקסי. מאיה לין, מערכת וואלה! NEWS
אפילו הבניין עצמו יעניין אתכם. מוזיאון המאקסי/מערכת וואלה! NEWS, מאיה לין

9. להכיר את רומא של מטה

דברים שרואים מכאן לא רואים משם? זה תמיד נכון. למי שרוצה לראות מה רומאים עושים כדי להרגע - רדו לנהר! ליד כל אחד מהגשרים ישנן מדרגות שיורדות למטה, לטיבר, ומשם נשאר רק לבחור כיוון וללכת. הגדות של הטיבר מלאות בגרפיטי, רומאים שירדו לאכול את הפאניני (כריך) של הצהריים בשקט, אנשים על אופניים, אנשים שעושים ג'וגינג, אנשים שחותרים בסירות וגם ברווזים, בונים ושחפים שחיים להם בשלווה ברומא של מטה.

מעניין תמיד לאמץ נקודת מבט חדשה על הגשרים היפים סנט'אנג'לו ו-וויטוריו אימנואלה (Vittorio Emanuele II) ואם להשתזף (או לצפות במשתזפים) חשקה נפשכם הדרימו לאי הקטן שעל הטיבר מול טרסטוורה - איזולה דלה טיברינה (isola Tiberina) והצטרפו לצעירים היושבים ומפטפטים.

גשר סנט אנג'לו רומא. מאיה שא"ג,
להכיר את העיר בדרך אחרת. גשר סנט אנג'לו ברומא/מאיה שא"ג

10. לראות אותה הכי טוב שאפשר

6 נקודות תצפית גבוהות ואחת נמוכה על העיר היפה בעולם:

1) המרפסת שבראש קאסטל סנט'אנג'לו.
2) המרפסת בקומה הראשונה של הוויטוריאנו (המבנה הלבן הגדול בפיאצה ונציה). הכניסה בחינם וניתן לשלם ולעלות עד לגג המבנה במעלית.
3) מראש הכיפה של קתדרלת סן פייטרו.
4) המרפסת בווילה בורגזה הממוקמת מעל פיאצה די פופולו. מומלץ בעיקר בשקיעה.
5) למתלהבים האנרגטיים ובעלי הזמן - מפיאצה גריבלדי הממוקמת במערב העיר, בין הוותיקן לטרסטברה.
6) לא להחמיץ - מבט בשקיעה מגשר אומברטו I (הגשר שממערב לגשר סנט'אנג'לו) לכיוון הותיקן.

הערות:
* רוב המוזיאונים בעיר סגורים ביום שני.
* לא לשכוח להזמין כרטיסים מראש לגלריה בורגזה.

רומא ותיקן מבט מ גשר אומברטו. מאיה לין, מערכת וואלה! NEWS
הוותיקן. מבט מגשר אומברטו/מערכת וואלה! NEWS, מאיה לין

יש לכם עוד המלצות לטיול ברומא? ספרו לנו בטוקבקים!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully