וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: כך נראית רשת המנהרות הסודית של פריז שהפכה למגרש המשחקים הבלתי חוקי של המקומיים

7.7.2022 / 23:39

מעטים יודעים על קיומו של המבוך התת קרקעי של פריז, שנפרס לאורך של 300 קילומטרים ונמצא שם עוד מתקופת הרומאים. יודעי הסוד חומקים מהמשטרה כדי להיכנס פנימה ולבלות עם אחרים: "כאן אף אחד לא שופט אותך על המראה שלך. כולנו מלוכלכים בבוץ"

אשה שגולשת מתחת לבית הקברות הגדול בעולם/סיפור בדקה

בעוד מרתף העצמות התת-קרקעי המצמרר של פריז, הקטקומבות של פריז, הוא יעד תיירותי פופולרי - מעטים מאוד יודעים שבבירה הצרפתית קיימת גם רשת שלמה של מנהרות סודיות אותן פוקדים בעיקר אמנים מקומיים ששמעו על קיומה מפה לאוזן.

שלל המנהרות והמערות שנשכחו מתקופת הרומאים, הן בעצם מחצבות לשעבר שמהן חפרו חלק ניכר מהאבנים לבניית העיר. כעת הרשת הפכה למגרש המשחקים הבלתי חוקי של פריזאים שוחרי ריגוש ותיירים ששמעו עליה.

300 קילומטרים של מנהרות תת קרקעיות הם גם חומר נהדר לסיפורי רוחות רפאים, עם מבוך אינסופי של מערות שאחסנו את שרידיהם של עד שישה מיליון פריזאים. זה אירע במהלך המאה ה-18, בזמן שהעיר ניסתה להתמודד עם בעיית הצפיפות בבתי הקברות.

רשת מנהרות סודית בפריז: חדר ה-Z ברובע החמישי של העיר. Sygma, GettyImages
רשת מנהרות סודית בפריז: חדר ה-Z ברובע החמישי של העיר/GettyImages, Sygma

חלקים מסוימים של הרשת התת קרקעית נותרו פתוחים עד היום למבקרים למטרת סיורים מודרכים, אם כי מאז 1955 חלקים גדולים מהקטקומבות נאטמו. אולם, זה לא מנע מאנשים לפרוץ פנימה. בונקר קבור שנבנה במהלך מלחמת העולם השנייה עם דלת משוריינת שמובילה ישירות למחצבות הוא רק דרך אחת פנימה, אבל ישנן כניסות רבות אחרות שאלו שיודעים על קיומן שומרים עליהן בסוד כדי לשמר את עולמם התת-קרקעי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
רשת מנהרות סודית בפריז: חלקים מסוימים של הרשת התת קרקעית נותרו פתוחים עד היום למבקרים למטרת סיורים מודרכים. AFP, GettyImages
חלקים מסוימים של הרשת התת קרקעית נותרו פתוחים עד היום למבקרים למטרת סיורים מודרכים/GettyImages, AFP

הלחות במקום גבוהה מאוד - הקירות והתקרות נוטפים מים, ובחלק מהמקומות עליכם לעבור דרך שלוליות בוץ שמגיעות עד הקרסול, כך דיווח ה-Guardian לאחר סיור מתחת לבירת צרפת. זה לא מנע מקטפילים - מונח שניתן לאותם חוקרים עירוניים שמסיירים באופן לא חוקי בחלל - ליצור גלריות תת-קרקעיות מרהיבות.

רשת מנהרות סודית בפריז: תמונה משנת 1984 של אדם במנהרה התת-קרקעית המוצפת בחלקים מסוימים. Gamma-Rapho, GettyImages
תמונה משנת 1984 של אדם במנהרה התת-קרקעית המוצפת בחלקים מסוימים שלה/GettyImages, Gamma-Rapho

היבט אטרקטיבי נוסף, לטענת מי שאוהב לשכון במנהרות, הוא השוויון שהן מעניקות. "אי אפשר לשפוט אותך על המראה שלך כי כולנו מלוכלכים בבוץ ונועלים מגפיים", אמרה אמנית פסטל בת 45 ששמה מיסטי, בשיחה עם ה-New York Times, "אז הבנקאי והפאנקיסט חוגגים ביחד".

עוד על רשת המנהרות התת קרקעית הסודית בפריז:

כיום מסיגי גבול מסתכנים בקנס של 60 אירו אם יתקלו ביחידות המשטרה המסיירות לעיתים מתחת לאדמה, אך גם זה לא מונע מהם לבקר מדי פעם ב"ארץ הפלאות". "אנחנו כאן בשביל אותה תשוקה ואנחנו חולקים את אותם דברים, בלי קשר למי ומה שאנחנו למעלה", אמר גספרד דובל, קטפיל בשנות ה-40 לחייו שגילה את הרשת לפני 6 שנים ומאז יורד כמה פעמים בשבוע לשם, בעיקר למטרת צילומים, "לאף אחד לא אכפת מהמעמד החברתי שלך כאן. זה מושלם", הוא הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully