וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך באמת מנקים את השמיכות, המגשים והשירותים במטוס

עודכן לאחרונה: 6.3.2024 / 21:35

למרות שידוע כי מטוסי הנוסעים הם בהחלט לא המקום הכי נקי בעולם, ואפילו אין סטנדרט עולמי מחייב, מסתבר שהדברים אולי פחות נוראיים ממה שרבים חושבים

אלו המקומות הכי מזוהמים במטוס/וואלה! תיירות

תהליך הצ'ק אין, הבידוק וביקורת הדרכונים בשדה התעופה יכול להיות מתיש, מייגע ומלחיץ. לכן, כאשר אתם סוף-סוף עולים על המטוס, כל מה שאתם רוצים זה להתרווח על מושב המטוס, לשים את הראש על המשענת, ללחוץ על הכפתור שישעין אתכם לאחור, להזמין משהו לשתות ופשוט להירגע. אבל לפעמים שווה לעצור ולחשוב לרגע מה עבר על המושב הזה שעליו אתם מתפנקים וכמה עוד אצבעות נלחצו על הכפתור הקטן שזה עתה הפעלתם.

מטוס בואינג 737 קבינה טיסה מושבים. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
לפעמים שווה לעצור ולחשוב לרגע מה עבר על המושב הזה שעליו אתם מתפנקים/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

בלי תקן עולמי

אז נכון, בימים שלאחר המגפה העולמית, נוצרו סטנדרטים קפדניים יותר של ניקיון בענף התיירות בכלל והתעופה בפרט, אבל כאשר מדובר בניקיון פנים תא הנוסעים של מטוסים, מפתיע לגלות שאין ממש סטנדרט בינלאומי שנקבע על ידי רגולטורים כאלה ואחרים. במילים פשוטות: אף אחד לא מחייב חברת תעופה לעשות משהו בקשר לתדירות ולאופי הניקיון של פנים המטוס. קחו למשל את אחת מנושאות הדגל - רשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית (FAA). "לרשות יש מדריך מסודר לכל מה שקשור לתחזוקה בתחום התעופה, כולל הנחיות על חשיבות ניקוי תא הנוסעים", מסביר ג'וש קנדי, סמנכ"ל תפעול של חברת Unifi המתמחה בשירותי תחזוקה וניקוי מטוסים. "אך לכל חברת תעופה ולכל כלי טיס יש צרכים, דרישות ונהלים שונים וייחודיים".

עם זאת, העובדה שאין תקן עולמי מחייב, לא אומרת שלחברות התעופה עצמן אין כללים כאלו. כך או אחרת, היעדר תקן מחייב לא אומר שאין מי שבודק מה קורה בפועל. מאז שנת 1999, חברת הייעוץ של ענף התעופה, Skytrax, שבסיסה בבריטניה, מראיינת נוסעים, דולה מספרים ומנטרת את כל התקריות בתחום. התוצאה: רשימה שנתית של חברות התעופה הנקיות בעולם. מעניין לגלות כי אף חברת תעופה אמריקנית לא הצליחה להשתחל אל אחד מ-20 המקומות הראשונים ברשימה. למעשה, את המקום הראשון בעולם בכל הקשור לניקיון פנים המטוס הוענק השנה לחברת התעופה היפנית אול ניפון איירווייז (All Nippon Airways).

עוד בוואלה!

לידיעת הנוסעים: כך תבחרו את מושב הטיסה הטוב ביותר

לכתבה המלאה
שדה תעופה האנדה בטוקיו יפן חברת תעופה ANA. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
הכי טובה בניקיון פנים המטוס. חברת תעופה ANA בשדה תעופה בטוקיו/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

לפעמים הדיילים והדיילות מנקים בעצמם

חברות תעופה גדולות ומבוססות שוכרות לעתים קרובות עובדים לניקוי המטוסים בין טיסות. "אבל בדרך כלל, בחברות זולות, הדיילות יצטרכו לנקות את המטוסים בעצמן", אומרת קתרינה מקגרייל, דיילת לשעבר ובלוגרית נסיעות בהווה. כך או אחרת, לא משנה מי מבצע את פעולות הניקוי, זו תמיד תהיה פעולה מהירה להפליא. "הזמן המוקצה לניקוי הוא זעיר במיוחד, ולכן הצוות צריך להיות יעיל ומהיר במיוחד", אומרת מקגרייל. "יש לנקות היטב את כל אזור המושב - כולל שולחן המגש, כיס המושב ומתחת למושב, כמו גם את השירותים, המעברים והמטבחים. לעתים קרובות ניתנות לצוות רק כ-10 דקות לנקות את כל המטוס!".

במקביל, מסירים שמיכות וכריות ופריטי קייטרינג (צלחות, סכו"מים רב-פעמיים ועוד) כדי להחליפם בפריטים נקיים. זמן הניקוי נקבע בהתאם לגודל המטוס, היעד שלו (בטיסות ארוכות המטוס שוהה זמן רב יותר על הקרקע, מה שמספק למנקים יותר זמן לעבוד). אתר התיירות AFAR מספק הצצה לאופן שבו חברות התעופה מנקות חלקים שונים במטוס.

עובדי ניקיון במטוס. ShutterStock
זמן הניקוי נקבע בהתאם לגודל המטוס והיעד שלו. עובדי ניקיון במטוס/ShutterStock

המושבים

עבור רובנו, המושב שהוקצה לנו הוא המקום שבו נבלה את רוב זמן הטיסה. בין אם אתם בוחרים לנמנם, לקרוא, לצפות בסרט או לקשקש מי שיושב לידכם, הרי שהפעולה הפשוטה של לשבת ולהתכרבל מצריכה אינטראקציה עם כמה וכמה נקודות מגע: חגורת הבטיחות, משענת היד, כיס הגב ושולחן המגש. ידוע כי אלו עשויים להיות החלקים המלוכלכים ביותר במטוס ודורשים תשומת לב מיוחדת.

ג'וש מחברת יוניפי, הפועלת ביותר מ-200 שדות תעופה בעולם, מוסיף כי "לאחר המגיפה, אנו מנקים באופן יסודי מבעבר. לפני שנת 2020, חיטוי כל נקודות המגע לא היה סטנדרטי בכל מצב. נקודות המגע כוללות את שולחנות המגש, משענות היד, הצלונים של החלונות, פתחי אוורור, מתגי אורות קריאה, לחצני הקריאה לדיילת והידיות שבתאים העליונים. כל אלו כיום מנוקים ומחוטאים. בעבר זה היה מדי יום, וכיום זה לאחר כל טיסה". כאמור, מדובר בעדותו של בעל חברת ניקיון ואין לה קשר למה שקורה בחברות אחרות או במקומות אחרים בעולם.

לחצן קריאה לדיילים במטוס. ShutterStock
עשוי להיות מהחלקים המלוכלכים ביותר במטוס. לחצן קריאה לדיילים/ShutterStock

חדרי השירותים

למטוס נוסעים יכולים להיות 15-1 תאי שירותים - הכל תלוי בסוגו ובגודלו. באופן זה, 80-15 נוסעים חולקים את אותו תא שירותים. למרבה הפלא, זה בהחלט לא הופך אותו למקום המזוהם ביותר במטוס (ידוע שמגש האוכל המתקפל מזוהם ממנו בהרבה). אבל בכל מקרה, ולמרות שהוא מחוטא בין הטיסות, תא השירותים הוא לא מקום שתרצו להתעכב בו יותר מדי.

שירותים במטוס. bookzv, ShutterStock
80-15 נוסעים חולקים את אותו תא שירותים במטוס/ShutterStock, bookzv

שמיכות וכריות

אם אתם חוששים שמישהו אחר השתמש בדיוק באותה שמיכה או כרית שמציעים לכם בטיסה, כדאי להקשיב למה שמספרת מקגרייל: "ודאו שהן עטופות בשקית ניילון. בדרך כלל, שמיכות משומשות יוסרו מהמטוס וינוקו לאחר כל טיסה בכביסה במים חמים מאוד, ואז יוכנסו אל תוך שקיות ניילון אטומות בנפרד לקראת הטיסה הבאה. השימוש בשקיות הניילון האטומות, משמעו שהנוסעים יידעו שהשמיכה שלהם תהיה נקייה. אני לא יכולה לדבר בשם כל חברות התעופה, אבל מעולם לא נתקלתי שמצב שבו נעשה שימוש חוזר בשמיכות. אני חושבת שזה מאוד לא סביר באף חברת תעופה".

נוסעת ישנה טיסה. ShutterStock
בדרך כלל, שמיכות משומשות יוסרו מהמטוס וינוקו לאחר כל טיסה/ShutterStock

כוסות, צלחות וסכו"ם

בדומה לשמיכות ולכריות, לחברות התעופה יש צוותים ייעודיים או חברת קייטרינג שיטפלו בניקוי כל הכלים, הכוסות, הסכו"ם ופריטים אחרים הקשורים למזון. "כל אלו מורדים מהמטוס לשטיפה במדיחי כלים תעשייתיים", אומרת מקגרייל. "לאחר מכן יונחו כלי סכו"ם חלופיים בשקית אטומה בנפרד, כך שהנוסעים ידעו שהם נקיים. כך, הסכו"ם והצלחות ששימשו את הנוסעים בטיסה הקודמת לעולם לא ישמשו בטיסה שלאחר מכן מכיוון שצוות הקייטרינג בשטח צריך זמן כדי לנקות ולארוז אותם לטיסה עתידית".

ארוחה במטוס לופטהנזה. ShutterStock
הכוסות, הסכו"ם ופריטים אחרים, "כל אלו מורדים מהמטוס לשטיפה במדיחי כלים תעשייתיים"/ShutterStock

ומה אתם יכולים לעשות?

ללא קשר למי מבצע את פעולות הניקיון, קנדי אומר כי "מכיוון שניקיון התא נמצא 'מאחורי הקלעים', לרוב מדובר בעבודה שלא זוכה להכרה הראויה לה. אבל זו עבודה קשה ותובענית מבחינה פיזית. נוסעים אולי לא חושבים על ניקיון תא הנוסעים בנסיעה שלהם, אבל אני מבטיח שאם הטיסות לא ינוקו כמו שצריך, זה יהיה הדבר הראשון שהם ישימו לב אליו".

אז מה הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות כדי לשמור על הבריאות שלכם במטוס? אחת העצות הטובות ביותר למטיילים, לפי מומחים ורופאים למחלות זיהומיות, כמו גם מומחים לסינון אוויר ששוחחו עם הניו יורק טיימס בסוף 2022, היא פשוט לחבוש מסיכת פנים. ד"ר ססקיה פופסקו, אפידמיולוגית המתמחה במחלות זיהומיות, כינתה את המסכה "הכלי הטוב ביותר שיש לנו כדי למנוע את התפשטותם של אותם וירוסים נשימתיים מקורונה ועד שפעת ומחלות נוספות".

בכל מקרה, אם אתם רוצים להיות על הצד הבטוח, לטיסה הבאה שלכם הביאו מגבונים לחיטוי כל המשטחים הקשים כמו מסך הטלוויזיה והשלט, שולחן המגש ואבזם חגורת הבטיחות. יש גם מי שרוכשים מראש כיסוי מושב מטוס חד פעמי וכיסוי שולחן נסיעה (רק אל תתפלאו אם הנוסעים האחרים יסתכלו עליכם באופן קצת מוזר).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully