וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לווייתני קטלן "נקמניים" הטביעו 3 סירות באירופה - והם מלמדים אחרים לעשות זאת

31.5.2023 / 0:08

מתקפות "מתוזמרות" של לווייתני קטלן על כלי שיט באירופה גורמות למדענים לחשוד שאלה למדו להתנהג כך לאחר שחיקו התנהגויות של לווייתנים אחרים - וכי תקיפות אלו רק יתרבו בעתיד. החשודה המיידית: לווייתנית שנפגעה בעבר ע"י סירה

לוויתני קטלן תוקפים ספינות במי הים התיכון ליד ספרד/רויטרס

האם לווייתני קטלן הכריזו מלחמה נגד בני האדם? ממצאים אחרונים חושפים התנהגות משונה של הלווייתנים, שלכאורה מתאמים תקיפות נגד כלי שיט באירופה ומלמדים זה את זה לתקוף אותנו. החשד הוא כי מקור הבעיה היא באורקה שחוותה טראומה מפגיעה של סירה. הם מאמינים שאקט הנקמה שלה הפך להתנהגות שהתפשטה לה בקרב האוכלוסייה באמצעות חיקוי ולמידה חברתית.

חוקרים ימיים מנסים לפענח מדוע לווייתנים החלו לתקוף באגרסיביות כלי שיט. הלווייתנים הם ממין קטלן, שנקרא גם אורקה, והם הגדולים במשפחת הדולפינים. לכן, מבחינה מדעית הם אמורים להיקרא דולפינים - אולם בשל גודלם העצום הם נקראים לווייתנים. בדרך כלל הם מאוד ידידותיים כלפי בני האדם ועל אף שהם נוהגים לעקוב אחר כלי שיט, הם אינם מזיקים להם. לכן זה נראה מוזר שהחל מ-2020 מדווחות תקיפות של לווייתנים אלו על סירות מפרש מול חופים באירופה.

מלחים דיווחו על סדרה של 3 תקיפות "מתואמות" של קבוצת אורקות, כולל תקיפה שדוווחה ממש לאחרונה, ב-22 במאי, על כלי שיט באורך 8 מטרים ששט מול חופי קייפ ספרטל, ליד מיצר גיברלטר. "הגיעו שישה אורקות, 2 מבוגרים גדולים מאוד, 4 קטנים יותר", כתב המלח ג'יפי דרונס ב-Orca Attack Reports, קבוצת פייסבוק המוקדשת לסימון פעילויות אורקה. "שני ההגהים נהרסו ונתקעו... הסירה תיגרר בהמשך השבוע".

תקיפה זו באה לאחר תקיפה לילית ב-4 במאי, כאשר יאכטה שוויצרית בשם "שמפניה", ששטה גם היא דרך מיצר גיברלטר, מול חופי ספרד, הותקפה על ידי שלושה לווייתני קטלן. הם פגעו בהגה שלה ובסופו של דבר הטביעה אותה, כך דיווחה Yacht, סוכנות חדשות שייט גרמנית. "היו שתי אורקות קטנות ואחת גדולה יותר", אמר הסקיפר ורנר שאופלברגר ל-Yacht, "הקטנים הרעידו את ההגה מאחור בזמן שהגדול נסוג שוב ושוב ופגע בספינה במלוא הכוח מהצד". שאופלברגר אמר שהוא ראה את האורקות הקטנות יותר מחקות את הגדולה. "שתי האורקות הקטנות התבוננו בטכניקה של הגדולה ומהר מאוד גם הם התנגשו בסירה". שומרי החופים הספרדיים חילצו את הצוות וגררו את הסירה לברבאטה, אך היא טבעה בכניסה לנמל.

אורקות תקפו והטביעו סירה שלישית מול חופי חצי האי האיברי - ומומחים מאמינים כעת שההתנהגות מועתקת על ידי שאר האוכלוסייה.

לפחות 15 מקרים של תקיפת אורקה נרשמו בשנת 2020, השנה שבה החלו ההיתקלויות האגרסיביות, לפי מחקר שפורסם בכתב העת Marine Mammal Science. עוד אז דיווחנו לכם על מתקפות "מתוזמרות" של לווייתני אורקה על כלי שיט בספרד ופורטוגל. רבות מהתקיפות בשנים האחרונות כללו לוויתנים שנשכו או פגעו בהגה של סירות מפרש. הדפוס ברור: הלווייתנים מתקרבים כדי לפגוע בהגה ולאחר שהצליחו לעצור את הסירה, הם מאבדים עניין. במחקר צויין כי התקיפות הופכות תכופות יותר. נראה כי עד כה לא דווח על בני אדם שנפגעו בתקיפות.

חוקרים ימיים מדווחים שייתכן שהגישה התוקפנית החלה במקור על ידי אורקה נקבה שזכתה לשם "גלדיס הלבנה". על פי ההערכות, גלדיס סבלה מ"רגע קריטי של יסורים" לאחר התנגשות בסירה, שהובילה לטראומה והפעילה אצלה מתג התנהגותי שלוייתני קטלן אחרים למדו לחקות. המומחים מאמינים שגלדיס פעלה באופן נקמני נגד סירות אחרי שנפגעה בידי אחת מהן או הסתבכה ברשתות שלה, מה שיהפוך את סלידתה מסירות למובנת.

"הלווייתנים עושים זאת בכוונה, כמובן. אנחנו לא יודעים בוודאות את המקור או המוטיבציה, אבל התנהגות הגנתית המבוססת על טראומה, כמקור לכל זה, צוברת בעיניינו יותר כוח מדי יום", אמר ל-Live Science אלפרדו לופז פרננדס, ביולוג מאוניברסיטת אביירוס, "אנחנו לא בטוחים שהאורקות הבווגרים מלמדים את הצעירים. יתכן שההתנהגות התפשטה לצעירים בצורה אנכית, פשוט על ידי חיקוי - ואחר כך אופקית בקרבם, כי הם רואים בזה משהו חשוב בחייהם".

אם אתם חושבים שסירות בדרך כלל גדולות וחזקות מספיק כדי לעמוד בכוחם של הלווייתנים הללו, חשבו שוב. חוקרים תיעדו לאחרונה קבוצה של אורקות שתקפו והרגו בהצלחה לווייתן כחול בוגר ובריא, שאורכו יכול להגיע ל-30 מטרים. סירות תענוגות או דיג רבות בבעלות פרטית הן דגיגים קטנים בהשוואה ללווייתן שכזה.

ולעומת זאת

אורקות הקיפו לוויתן גדול-סנפיר ובמקום לטרוף אותו - שחררו אותו מסבך חבלים

לכתבה המלאה

הסקיפר גרג בלקברן נזכר במפגש מסמר שיער עם גלדיס וחבורתה ב-2 במאי. גרג הפליג על ה-Bavaria 46 במיצר גיברלטר במזג אוויר קשה כשהבין שהסירה הפכה למטרה. בין הגלים שהגיעו לגובה של 4 מטרים, הלווייתנים פגעו בהגה הסירה בשתי התנגשויות קשות. הוא אמר ל-9News שזו הנקודה שבה הבין ש"בהחלט קורה שם משהו למטה". שני לווייתני קטלן גדולים ביצעו את ההטחה הראשונה - ואליהם הצטרפו עוד ארבעה. "אין הרבה שאתה יכול לעשות בשלב הזה", הוא אמר, "אחרי שקראתי דיווחים וידעתי מה קורה, פשוט הבנתי שהגיע תורנו". הדבר היחיד שנותר לגרג לעשות הוא לנסות ולהפוך את כלי השיט שלו ל"משעמם ככל האפשר", כדי שהאורקות יעזבו אותו לנפשו. הוא הצליח לשרוד את התקיפה אך כלי השיט סבל מנזק רב.

"נראה שהאורקות תופסות את ההתנהגות כיתרון, למרות הסיכון שהן לוקחות על ידי פגיעה בסירות נעות", הוסיף לופז פרננדס. מאז החלו האינטראקציות החריגות בשנת 2020, מתו כבר ארבע אורקות השייכות לתת-אוכלוסיה שחיה במימי חצי האי האיברי, אם כי לא ניתן לקשר ישירות את מותם להיתקלויות בסירות.

לוויתן קטלן תוקף ספינה סמוך לפורטוגל. Giphy
לוויתני קטלן תוקפים ספינות/Giphy

כפי שציינו, רוב המפגשים אינם מזיקים. לווייתני קטלן הם יצורים חברתיים שיכולים בקלות ללמוד ולשחזר התנהגויות שבוצעו על ידי אחרים. "ביותר מ-500 אינטראקציות שתועדו מאז 2020, יש שלוש ספינות טבועות. אנו מעריכים שלווייתני קטלן פוגעים רק בספינה אחת שלנו מכל מאה המפליגות דרך מיקום מסוים", אמר ללופז פרננדס.

במחקר שפורסם בכתב העת המדעי Biological Conservation, נמצאו "יכולות למידה מתוחכמות" באורקות, כאשר החיקוי נמצא משמעותי במיוחד. אורקות הם ציידים אינטליגנטיים ויעילים ביותר. ידוע שהם מכוונים לכל מטרה, החל מלווייתנים גדולים - כולל כרישים לבנים גדולים - ועד כלבי ים, אריות ים ולפעמים דגים קטנים כמו הרינג. אין להם טורפים טבעיים שמסכנים אותם.

ההתנהגות החריגה עשויה להיות גם "משחק" או מה שהחוקרים מכנים "טרנד אופנתי" - התנהגות שיזם אחד או שניים, נקלטה זמנית על ידי אחרים ותיעלם בקרוב. "הן חיות סקרניות ושובבות להפליא ולכן זה עשוי להיות יותר עניין של משחק בניגוד להתנהגות אגרסיבית", אמרה דבורה גיילס, חוקרת אורקה באוניברסיטת וושינגטון ובמלכ"ר Wild Orca, ל-Life Science.

ככל שמספר התקריות גדל, ישנה דאגה מוגברת הן לימאים והן לתת-אוכלוסיית האורקה האיברית, אשר נמצאת בסכנת הכחדה חמורה על פי הרשימה האדומה של IUCN. במפקד האוכלוסין האחרון, בשנת 2011, תועדו רק 39 אורקות איבריות. "אם המצב הזה יימשך או יתעצם, זה עלול להפוך לדאגה אמיתית לבטיחות יורדי הים ולבעיית השימור של תת-אוכלוסיית לווייתני הקטלן שנמצאת בסכנת הכחדה", סיכמו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully