וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לווייתני קטלן החלו לתקוף באגרסיביות כלי שיט בספרד ופורטוגל - ואף אחד לא מבין מדוע

20.9.2020 / 23:51

מתקפות "מתוזמרות" של לווייתני אורקה על כלי שיט בספרד ופורטוגל הותירה מדענים מבולבלים. מומחים אמרו כי מדובר בהתנהגות חריגה מאוד של הלווייתנים שבדרך כלל לא מנסים לפגוע בבני אדם. בחלק מהתקריות האונייות נפגעו כל כך קשה שהיה צריך לגרור אותן אל החוף

לראשונה בחופי שבי ציון - פקחי רשות הטבע והגנים פגשו בליוויתן קטלן שהגיע אל מול חופי עכו העתיקה/מנור גורי רשות הטבע והגנים

חוקרים ימיים מנסים לפענח מדוע לווייתנים החלו לאחרונה לתקוף באגרסיביות כלי שיט בספרד ופורטוגל. הלווייתנים הם ממין קטלן שנקרא גם אורקה, והם הגדולים במשפחת הדולפיניים ולכן מבחינה מדעית אמורים להיקרא דולפינים - אולם בשל גודלם העצום נקראים לווייתנים. אורכם עשוי להגיע לעשרה מטרים ומשקלם לעשר טונות - קטן יחסית ללווייתן ועצום יחסית לדולפין). בדרך כלל הם מאוד ידידותיים כלפי בני האדם ועל אף שהם נוהגים לעקוב אחר כלי שיט, הם אינם מזיקים להם. התקיפות האחרונות היו כה קשות שחלק מהנוסעים נפצעו והספינות הושבתו ונאלצו להיגרר אל הנמל הקרוב.

קריאות מצוקה רבות נשלחו בחודשיים האחרונים מכלי שיט לאורך חופי ספרד ופורטוגל לאחר תקיפות "מתוזמרות" של לווייתנים, אם כי מומחים טענו בפני "The Observer" כי אין זה סביר - אם כי לא בלתי אפשרי - שהלווייתנים תכננו לבצע תקיפות יזומות נגד כלי שיט. על פי הדיווחים, שני כלי שיט איבדו חלקים מהגה הכיוון שלהן בתקיפות, כשאירועים רבים דווחו במספר מקומות, כולל אחד ממש ליד א קורוניה, שבחוף הצפוני של ספרד, בשישי שעבר. פיט גרין, מנכ"ל "יאכטות אלסיון", סיפר ל"גרדיאן" כי אנייה נגררה לבריטניה לאחר שלוויתן הכה בה בחוזקה לפחות 15 פעמים.

אירוע דומה התרחש בסמוך לויגו שבצפון מערב ספרד, בסוף אוגוסט, כשהמלחים התריעו בפני שומר החוף שסירתם "מותקפת" בידי לווייתני קטלן. ממש באותו יום, יאכטה של חיל הים הספרדי, מירפק, איבדה חלק מהגה הכיוון שלה לאחר מפגש בלווייתנים. במקרה נוסף, נוסע ביאכטה ליד ברבטה דיווח בפני רשות הנמל שהלווייתנים שהכו ביאכטה שלו "כמעט שברו את ההגה וסובבו את כל היאכטה ב-120 מעלות".

לוויתן קטלן תוקף ספינה סמוך לפורטוגל. Giphy
לווייתנים תוקפים כלי שיט בפורטוגל/Giphy

ב-29 ביולי הוקפה אנייה ב-9 לוויתנים מול כף טרפלגר, בדרום-מערב ספרד. הלווייתנים הכו עם גופם באנייה שאורכה 14 מטרים במשך יותר משעה, סובבו אותה ב-180 מעלות, השביתו את המנוע ושברו את ההגה, בזמן שהם מתקשרים זה עם זה באמצעות שריקות חזקות. ויקטוריה מוריס, שהייתה על האנייה, סיפרה ל"גרדיאן" כי התקיפה הרגישה "מתוזמרת לחלוטין". "הרעש היה ממש מפחיד," אמרה מוריס, "הם נגחו באנייה, נשמע הד איום כזה, חשבתי שהם עשויים להפוך אותנו והרעש המחריש-אוזניים הזה כשהם מתקשרים ביניהם, שורקים זה לזה. זה היה כל כך חזק שהיינו צריכים לצעוק אחד לשני". הלווייתנים עזבו עד שהגיעה העזרה, אך האנייה נאלצה להיגרר לעיירה סמוכה בשם ברבטה. שם נמצא כי ההגה ניזוק, עם סימני שיניים לאורך החלק התחתון של האנייה.

כמה ימים קודם לכן דווח על אדם שהפליג לבדו מחוץ לברבט כששמע לפתע "קול של פטיש" וראה את ההגה שלו "מסתובב בעוצמה מדהימה". ניק ג'יילס סיפר כי היאכטה שלו, שאורכה כעשרה מטרים, הסתובבה 180 מעלות והתרוממ מעט מעל פני המים. "לווייתן אחד הרים אותנו כמה סנטימטרים באוויר ולווייתן אחר דחף מאחור" הוא סיפר, "ניסיתי לסדר את המנגנון וכמעט הורדתי לעצמי את האצבעות כשלווייתן הכה בי פתאום מאחור".

צפו בתיעוד של התקיפות:

מדוע זה קורה?

חוקרים שבחנו אוכלוסייה קטנה של לווייתנים במיצר גיברלטר אמרו כי לווייתני קטלן הם בדרך כלל סקרנים ונפוץ כי הם עוקבים אחרי כלי שיט מקרוב ואולי מתקשרים עם ההגה, אולם, הם בדרך כלל לא ישתמשו בכוח. "שלווייתני קטלן יוציאו חתיכת הגה מפיברגלס זה מטורף", אמר רוקיו אספדה, שעובד עם המעבדה לביולוגיה ימית באוניברסיטת סביליה וצפה באוכלוסיית הקטלניים הזו בגיברלטר במשך שנים. "ראיתי את הקטלנים האלה גדלים, אני מכיר את סיפורי חייהם, מעולם לא ראיתי ולא שמעתי על התנהגות אלימה מצידם". רות אסטבן, שחקרה בהרחבה את לווייתני הקטלן בגיברלטר, אמרה ל"The Observer" כי אין זה סביר שקבוצות רבות של לווייתנים יציגו התנהגות כה יוצאת דופן ולכן הגיוני להניח שמדובר בקבוצה אחת שאחראית לתקיפות.

עד כה לא ברור מדוע אירועים אלו מתרחשים, אך ישנם מדענים המאמינים כי הדבר עשוי להצביע על לחץ באוכלוסיית לווייתני הקטלן שנמצאת בסכנת הכחדה. אספדה מאמין כי התנהגותם יכולה להצביע על לחץ, מכיוון שקטלני גיברלטר מתחרים לעיתים קרובות בסירות דייג על מזון במים הרועשים והמזוהמים שבמיצר העמוס. אזיקיאל אנדרה קזאג'ה, חוקר יצורים ימיים שוחח גם הוא עם "The Observer" ותיאר את מיצר גיברלטר כ"מקום הגרוע ביותר לחיות בו אם אתה לווייתן קטלן". חוקרת נוספת, פאולין גאופייר, הוסיפה כי התחרות על מזון - ובעיקרו טונה כחולת-סנפיר אטלנטית - הובילה את אוכלוסיית האורקות המקומית "לקצה" וכי נותרו רק כ-30 מבוגרים מזן זה באותו אזור. הרשויות הימיות הספרדיות הזהירו את כלי השיט "לשמור מרחק", אך המלחים טוענים שזה עלול להיות בעייתי.

טיליקום לווייתן קטלן שהרג שלושה בני אדם מת בגיל 30. AP
לווייתן קטלן/AP

הלווייתנים ממין קטלן הם כאמור הגדולים במשפחת הדולפינים ושמם מתייחס ליכולתם להביס בעלי חיים ימיים גדולים כמו אריות ים וכרישים לבנים. הם נמצאים בעיקר באוקיינוס הפתוח, אך יכולים להימצא גם קרוב יותר לחוף. על פי SeaWorld, קשה לדעת את מספר הקטלנים הקיימים בטבע, בהתחשב בתפוצתם העולמית, אך ההערכה היא כי ישנם כ-50 אלף. הזן הוגדר תחת סכנת הכחדה ב-2005 ואכן מספרם יורד עם השנים.

צפו בתיעוד נוסף של תקיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully