וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עין פרת

5.5.2011 / 20:43

נדידת העופות היא תופעה אוניברסלית מרתקת, וישראל משמשת להן כגשר בין יבשתי. ביום שבת יחול יום הנדידה וייחגג בנחל פרת, נקודת תדלוק חשובה לציפורים. אתם מוזמנים

מערכת וואלה!
עין פרת. דורון ניסים
עין פרת חוגגת את יום נדידת העופות/דורון ניסים

למה בכלל לנדוד?

לכל אחד מאיתנו יש בית חם ונעים וסביבה מוכרת בה גדלנו או שבה אנו מגדלים את ילדנו. קשה לנו, בני האדם, להבין למה לעבור דירה ואזור במהלך השנה במשך כל חיינו? ובכל זאת יש בני אדם בעלי אורח חיים כזה, הבדואים שנודדים ממקום למקום בעקבות המרעה ותנאי האקלים.

לא רק ציפורים נודדות ממקום למקום, גם יונקים, ואפילו חרקים. יש הנודדים טווחים קצרים ויש שנודדים מקוטב אחד של כדור הארץ למשנהו כמו שחפית הקוטב הקטנה. המשותף לכולם הוא חיפוש אחר מקומות טובים יותר לעבור את תנאי מזג האוויר, שלג ורוחות או חום ויובש. במקומות אלו מובטח מזון טוב ומספק או במלה אנושית: פרנסה. "פרנסה" טובה עשויה לאפשר את הישרדות הפרט ואף המין ומשפרת את יכולת הריבוי שלו.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

תופעת הנדידה היא פלא של הטבע

אנפות. דורון ניסים
מניין לוקחים יצורים קטנים וחלושים את הכוח לעבור אלפי קילומטרים וכיצד הם מנוטים? אנפות בנחל פרת/דורון ניסים

ללא ספק תופעת הנדידה מאופיינת בעיקר ע"י העופות. יש אומרים שאפילו ביחס לאדם הם טובים יותר. עם זאת נשארה גם כיום, תופעה זו, אחד מפלאי הטבע. זהו פלא משני היבטים עיקריים: האחד, מניין לוקחים יצורים קטנים וחלושים את הכוחות לעבור מאות ואלפי ק"מ מעל אוקיינוסים ומדבריות? השני הוא יכולת הניווט של אותם יצורים, שהמשוכללים במכשירי הניווט בקושי מגיעים אליה.

מיקומה של ישראל כ"גשר" יבשתי בין אירופה, אסיה ואפריקה, הפך אותה לצ'ק פוסט חשוב עבור הנודדים. ישראל משמשת זה שנים רבות כתחנות מעקב ותצפית. אילת וכפר קאסם משמשים לתצפית של צפרים מכל העולם.

עונות הנדידה הן עונות המעבר: סתיו ואביב. בעונות אלו נצפות להקות גדולות של העופות הדואים: חסידות, איות צרעים, שקנאים ועוד. לעתים קרובות עולות להקות העופות מעל שוליו המזרחיים של רכס יהודה ושומרון והגליל התחתון.

תחנת עצירה בדרך הארוכה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת אזור נחל פרת/מערכת וואלה!, צילום מסך

נחל פרת (ואדי קלט), הנמצא בשוליו המערביים של הבקע, הוא אחת הנקודות אליו נמשכים הנודדים. בנחל מי נביעות בכל ימות השנה. המים, הצומח והחי הנסמכים עליהם מושכים חלק מהעופות לתחנת ביניים לצורך תדלוק לפני המראה. החסידות מוצאות בצמחייה שעל המדרונות שפע רב של חרקים עסיסיים ולאורך מקוויי המים צפרדעים ונחשים. בחורף מגיע לבקר השלדגון (שלדג גמדי), הניזון מדגיגים.

שמורת הטבע נחל פרת הכוללת את ערוץ נחל מכמש וערוץ נחל פרת מהווים "שדה ציד" עבור הבז האדום. בזים אדומים המקננים באזור ירושלים ולאורך הבקעה מגיעים יום יום לצוד את טרפם, המורכב ממגוון חרקים. בתחילת האביב ניתן לראות קבוצות של מספר בזים מרחפים מעל המדרונות.

בחסות המנזר

טריסטרמיות. דורון ניסים
טריסטרמיות בנחל פרת/דורון ניסים

לפני מספר שנים נצפתה בנחל אוג סכנה לגוזלי עיט ניצי, דורס נדיר המצוי בסכנת הכחדה. בהתייעצות עם אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים. הועברו הגוזלים לגידול במרכז הדורסים של הרשות. לאחר שהם הגיעו לניצוי מלא הועברו לכלוב גדול שנבנה במיוחד במנזר חריטון שבעין פרת. בהסכמת הנזיר במקום נבחר דרגש סלע בתחומי המנזר שעליו הוצב הכלוב ובו שני הגוזלים. אלו הואכלו כמה ימים ע"י אנשי השמורה עד שחרורם בתחומי השמורה. לצערנו הגוזלים שבגרו הותקפו ע"י עורבים חומי עורף. כדי שלסיפורים כאלו יהיה סוף טוב יותר בעתיד אנו מזמינים אתכם לראות ולשמוע בצורה חווייתית על בעלי הכנף הנודדים ביום הנדידה בעין פרת.

יום הנדידה הבינ"ל בעין פרת

חיות בר. דורון ניסים
הפנינג ציפורים נודות בעין פרת/דורון ניסים

שמורת נחל פרת נמצאת סמוך לציר הנדידה המרכזי של ישראל ובה מצוקים מרשימים בהם מקננים וחיים עופות דורסים. בואו ליום חגיגי לכבוד בעלי הכנף. סיורים מודרכים, תחנת הסברה בנושא ציפורים נודדות, טיבוע ציפורים על ידי צפר מוסמך בשעות הבוקר (עד 11:00), תערוכת צילומי ציפורים, תחרות כרזות משפחתיות וחידון נושא פרסים.
* מומלץ להביא משקפות. *השכרת משקפות במקום.

היכן: שמורת הטבע עין פרת
מתי: שבת 7.5, שעות: 10:00-15:00

הכותב, עמוס סבח, הוא אקולוג מחוז יו"ש

מידע

סוג מסלול: הלוך חזור
אורך המסלול: 1-2 ק"מ
משך הטיול: 1-3 שעות
דרגת קושי: קל
מעבר במים
עונות מומלצות: כל השנה
מי שתייה בדרך: יש
גישה לעגלות ונכים: אין
מתאים לכלבים
מחיר: בתשלום
טלפון לבירורים: *3639

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully