וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת תגלית מרעישה: שרידי המולדת האבודה של האירופאים הקדמונים, אטלנטיס הבריטית

31.3.2023 / 0:04

מדענים קרובים למציאת תרבות תת-ימית אבודה בזכות טכניקה מתקדמת שעוקבת אחרי השדות המגנטים של כדור הארץ - והם עשויים לחשוף בקרוב את דוגרלנד, שהוצפה ונעלמה לפני 8,000 שנים. בין היתר נמצאו כבר שרידי ממותות, גולגלות, כלי נשק ועוד

סיפורה של דוגרלנד/@kurz_gesagt

דוגרלנד הוא שם שניתן על ידי ארכיאולוגים לשטח אדמה לשעבר בדרום הים הצפוני שחיבר בין האי הבריטי לבין אירופה היבשתית במהלך ולאחר עידן הקרח האחרון, אשר התקיים עד 6,500 או 6,200 לפנה"ס, עד שבהדרגה נבלע על ידי גובה הים העולה.

בנשיונל ג'אוגרפיק נכתב שהחוקרים סבורים כי דוגרלנד הייתה התיישבות חשובה בתקופת האבן התיכונה, אולם מקץ כמה אלפי שנים אולצו תושבי האזור לגלות ממנו בשל העלייה המתמדת במפלס הים. דוגרלנד כנראה הייתה סביבת מחיה עשירה, עם התיישבות אנושית במהלך התקופה המזוליתית.

אלא שכעת ישנה תקווה שבאמצעות טכניקה משוכללת שמבוססת על השדות המגנטיים של כדור הארץ יהיה ניתן לגלות שרידים מהציביליזציה העתיקה שנעלמה מן העולם.

מדענים מבית הספר למדעי ארכיאולוגיה ומשפט רפואי באוניברסיטת ברדפורד בבריטניה פרסמו מחקר חדש שמתבסס על נתונים מגנטומטריים מהאזור שבו שקעה הציביליזציה הקדומה. הם מנסים לזהות כל אנומליה שיכולה לרמז על נוכחות ארכיאולוגית של מבנים קדומים. קבוצת המחקר משתמשת בטכניקה הזו כדי לעקוב אחרי עקבות של פעילות אנושית מתחת למים של הים הצפוני.

לפני שהוצפה לפני 8,000 שנים, דוגרלנד היתה מוקד משיכה לבני האדם הפרה-היסטוריים ואחרים. לאחר חפירות בים הצפוני, נמצאו מספר תגליות ארכיאולוגיות, כולל שרידים של ממותות, קרניים של צבי אדום, נשק לצייד, כלים מאובנים ואפילו גולגלות של ניאנדרתלים מתקופת האבן הקדומה.

לא רק אטלנטיס

5 עולמות אבודים שאולי היו קיימים ולא ידעתם

לכתבה המלאה

למרות הפוטנציאל הגדול למציאות תת ימיות, אנחנו עדיין יודעים ממש מעט על בני אדם או תרבות כלשהי שחיה שם בעבר. "יש סיכוי קטן שהמחקר שלנו יחשוף ראיות לפעילות של ציידים שהיו במקום. זה יהיה השיא", אמר בן אורמסטון, סטודנט ממכללת ברדפורד, "אנחנו אפילו עשויים למצוא סממנים של אשפה שנוצרה מהעצמות של החיות ועוד חומרים ביולוגיים שיכולים ללמד אותנו הרבה על איך אנשים חיו שם".

עוד ממצאים תת ימיים
צוללנים יפנים מצאו שאריות של "העיר האבודה" כ-25 מטרים מתחת למים?

תעלומת הפירמידה העצומה שהתגלתה קבורה מתחת למי האוקיינוס בפורטוגל


חשוב לדעת שלמרות שדוגרלנד שקועה מתחת למים כבר אלפי שנים - השעון למציאת שרידים שלה מתקתק. הרחבת חוות הרוח לייצור אנרגיה בים הצפוני עלולות לשבש את האתרים הפרהיסטוריים שטרם נמצאו באזור.

"חקירת הנופים השקועים מתחת לים הצפוני מייצגת את אחד האתגרים הגדולים האחרונים שנותרו לארכיאולוגיה. להשיג את האתגר הזה הופך דחוף עוד יותר עם הפיתוח המהיר של הים הצפוני לייצירת אנרגיה מתחדשת", הוסיף פרופסור וינס גפני מההפרויקט.

צוללנית ליד פסלים תת ימיים. Kryvenok Anastasiia, ShutterStock
צוללנית ליד פסלים תת ימיים/ShutterStock, Kryvenok Anastasiia

חלק קטן מאוד מהאוקיינוסים בעולם נחקרו, שלא לדבר על חקירה למטרות ארכיאולוגיות. אף על פי כן, התקדמות הטכנולוגיה ממשיכה להראות שקווי החוף מסתירים אינספור עקבות של פעילות אנושית עתיקה ואפילו עדויות לתרבויות שאבדו מזמן.

הודות לפרויקטים כמו זה של אוניברסיטת ברדפורד, כמו גם רבים אחרים, עתיד הארכיאולוגיה הימית נראה מבטיח. רק אל תצפו להיתקל בעיר השקועה אטלנטיס בזמן הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully