וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיפס כלניות מרהיב בן 1400 שנה נחשף (שוב) על שביל ישראל

עודכן לאחרונה: 19.3.2023 / 9:15

הפסיפס שעליו עיטורי פרחים, כנראה של כלניות, שימש כרצפת כנסייה קדומה והתגלה לראשונה בחפירות בשנות ה-80, אך מאז התכסה ונעלם מעיני המטיילים. כעת, רשות העתיקות, בסיוע מתנדבים, הופכים את האתר לנקודת ביקור על שביל ישראל

פסיפס הכלניות בחורבת אל-בירה/צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

פסיפס צבעוני קדום ומרהיב בן 1400 שנה, הנושא דגמי פרחים מתגלה מחדש בימים אלה באזור התעשייה של שוהם. רשות העתיקות, בשיתוף המועצה המקומית שוהם, חושפת בשנית יחד עם מתנדבים, חלק מאתר העתיקות חורבת אל- בירה, שהיה חבוי מהעין במשך 40 שנה, וכעת - יהווה נקודת ביקור למטיילי שביל ישראל.

באתר נחבאים שרידי בית אמידים מהתקופה הרומית, ממנו שרדו מתקנים חקלאיים ומבנים הפזורים באתר, ושימשו את תושבי המקום בעת העתיקה. בתקופה הביזנטית, הפך בית האמידים לכנסיה. זו, ניצבה על דרך קדומה בת כ-1500 שנה, שחיברה בין החוף לשפלת יהודה, ומצטלבת עם שביל ישראל המודרני. על הדרך, קיימות "תחנות התרעננות" עתיקות אחת לכמה קילומטרים ובהן; תל תנשמת, חורבת אל- בירה, וחורבת חני, שאף היא שומרה באחרונה על ידי רשות העתיקות. אתרים אלה, אפשרו מנוחה, תפילה וחידוש כוחות למי שהתהלכו כאן בעבר.

מי היה "המרטיר המהולל"? פסיפס מרהיב נחשף ליד בית שמש
אחרי שנדד בכל העולם וחזר לישראל, הושק מרכז המבקרים לפסיפס לוד
כתובת פסיפס עתיקה נחשפה בסמוך לשער שכם בירושלים

פסיפס חורבת אל-בירה. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
כלנית בפסיפס אל-בירה. האם יוצרי הפסיפס קיבלו השראה מהפריחה בעת העתיקה?/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם
פסיפס חורבת אל-בירה. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
האתר נחשף בסיוע מתנדבים מהקהילה/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם
פסיפס חורבת אל-בירה. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
"כשהגענו לאתר, הפסיפס היה מכוסה בעשביה ובאדמה"/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם

"עובדים באתר, כשברקע יש מרבדים של כלניות"

"כשהגענו לאתר, הפסיפס היה מכוסה בעשביה ובאדמה. בחודש האחרון אנחנו חושפים אותו מחדש יחד עם קהילת האזור", אומר הארכיאולוג יאיר עמיצור, מנהל המרכז החינוכי-של רשות העתיקות במרכז הארץ. "אנחנו עובדים באתר, כשברקע יש מרבדים של כלניות. אי אפשר שלא לתהות אם יוצר הפסיפס שהתגלה פה, קיבל השראה לעיטורי הפרחים מהצמחייה שגדלה אז על הגבעה".

"האתר נחשף על ידי פרופ' זאב ספראי ופרופ' שמעון דר בשנות ה-80", אומר ענאן עזב, מנהל מחוז מרכז ברשות העתיקות. " נראה שהייתה במקום פעילות אנושית בזמנים שבין תקופת הברזל ועד התקופה האיסלאמית, ואולי אפילו קודם לכן - בתקופה הכלקוליתית".

שיקום ותחזוקת האתר נעשים על ידי קהילת שוהם ומתנדבי רשות העתיקות מרחבי הארץ לכבוד "יום "המעשים הטובים", חנכה רשות העתיקות יחד עם המועצה המקומית שוהם ומתנדבים מהקהילה, פינת ישיבה חדשה, שתשרת את המטיילים ואת התושבים.

פסיפס חורבת אל-בירה. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
עבודות החשיפה על הפסיפסה - מבט מלמעלה/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם
חורבת אל-בירה. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
חורבת אל-בירה, הצופה על משרדי מרחב מרכז של רשות העתיקות/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם
שביל ישראל בחורבת אל-בירה. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
אתר העתיקות מצוי בסמוך לשביל ישראל/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם
יאיר עמיצור פסיפס חורבת אל-בירה. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
יאיר עמיצור, מנהל המרכז הארכיאולוגי חינוכי של רשות העתיקות במרכז הארץ/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם

במסגרת הפרויקט, מחבר צוות רשות העתיקות בין האתר למשרדי מרחב מרכז של רשות העתיקות בשוהם, הנמצאים בקרבתו, והופך ל"מלאכי שביל". "בזכות פרויקט הכשרת האתר, כעת יוכלו מטיילי שביל ישראל שיעברו כאן, להצטייד במים, בכוס קפה טובה ובהסברים על המקום, על הדרך (תרתי משמע)", חותם עמיצור.

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "מרגש לפגוש אנשים טובים שמתגייסים, יחד, כתף אל כתף סביב נושא המורשת, כדי להקים פינת חמד בשביל ישראל. העשייה באתר היא ההוויה הישראלית במיטבה. אני מקווה שכל מטייל ומטיילת בשביל ימצאו בדרך את הפרק האנושי בהיסטוריה שלנו שהם מתחברים אליו, ואולי אף יסתקרנו וירצו להשתתף באחד ממיזמי רשות העתיקות שוודאי פועלים ליד ביתם. ההיסטוריה שלנו נמצאת בכל מקום, רק צריך להרים את העיניים ולראות".

ראש מועצה מקומית שוהם, איתן פטיגרו: "שוהם מחוברת לטבע ולהיסטוריה הסובבים אותה, והם חלק בלתי נפרד מחיי הפנאי של תושבי היישוב. האתר החדש מצוי בליבה של הקריה הלוגיסטית היי-פארק שוהם ואין לי ספק שהוא יהווה נקודת עניין לתושבי היישוב ולאורחים המבקרים במקום. הקרבה לשביל ישראל ולפוד-טראקס שיוצבו בקרוב בחניון סמוך, מעניקים הזדמנות לטיול קצר ומעניין במיוחד, תוך לימוד ההסטוריה של היישוב בארץ ישראל ובאיזור שלנו. אני מודה לרשות העתיקות על היוזמה לחשוף את האתר המרתק הזה ולתלמידי היישוב שהשתתפו בעבודות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully