וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן 10,000 שנה: העץ העתיק ביותר באירופה נשבר

עודכן לאחרונה: 22.2.2023 / 9:23

צמרתו של עץ האשוח המפורסם בשבדיה, שגילו כ-9,950 שנים, לא עמדה בעומס השלגים וקרסה. אבל יש מקום לאופטימיות: העץ, שהחל את חייו קצת אחרי עידן הקרח האחרון, כבר עבר תלאות קשות יותר

העץ העתיק ביותר באירופה (Old Tjikko) קרס ונשבר בחלקו לאחרונה, בעקבות הצטברות שלג רב על צמרתו, שכבר לא עמדה בעומס. עץ אשוח זה התגלה בשנת 2008 בשבדיה וגילו מוערך בכ-9,550 שנים, החוקרים שחשפו אותו ערכו באותה עת סקר מיני צומח באזור הר פילופיאלט (Fulufjället) במערב המדינה. תארוכו בוצע באמצעות בדיקת פחמן 14 שנערכה בארצות הברית.

רק לשם השוואה, עד לגילויו, העצים העתיקים בעולם התנשאו בצפון ארצות הברית, וגילם המוערך היה כ-4,000 שנים "בלבד". העץ שנמצא בשבדיה החל את חייו זמן קצר לאחר תום עידן הקרח האחרון (לפני כ-11,700 שנים). חלקו החשוף לעין נחשב "צעיר" יחסית, אך בחינת שרידי עץ, חלקי שורשים ואצטרובלים שנמצאו תחתיו חשפו את גילו האמיתי.

עצים מיוחדים: מהו "העץ של המדינה" ולאיזה עץ יש דף פייסבוק?
חג לאילנות: 10 עצים ישראליים שכל אחד צריך להכיר
חמסה עליהם: עצים מבורכים שתפגשו בטיולים שלכם בארץ

העץ העתיק באירופה Old Tjikko שנמצא בשבדיה. ShutterStock
החל את חייו זמן קצר לאחר תום עידן הקרח האחרון. העץ העתיק בשבדיה/ShutterStock
העץ העתיק באירופה Old Tjikko שנמצא בשבדיה, נשבר עקב עומס שלג. Tommy Lönnebacke, צילום מסך
וכך הוא נראה כיום, לאחר שנשבר עקב עומס שלג/צילום מסך, Tommy Lönnebacke
העץ העתיק באירופה Old Tjikko שנמצא בשבדיה. ShutterStock
כעת נותרו ממנו כארבעה מטרים. העץ בימים טובים יותר/ShutterStock

"נראה חבוט ומוכה"

אתר Bild הגרמני מדווח כי הצטברות השלגים של השבועות האחרונים גרמה לחלקו העליון לקרוס, וכעת נותרו ממנו כארבעה מטרים. על פי הדיווח, טומי לונבאקה, מדריך בשמורת הטבע שבה מצוי העץ, אמור היה ללוות צלם ספרדי אל העץ אך בקושי הצליח למצוא אותו. "בדרך כלל, ניתן לראות אותו מיד (כשמתקרבים אליו), אך לא כך היה הפעם. הוא פשוט נראה שונה מהרגיל. כעת הוא נראה חבוט ומוכה".

עם זאת, נראה כי השבדים אינם מודאגים יותר מדי מהקריסה, מאחר שעץ קשיש זה כבר שרד בעבר חורפים הרבה יותר גרועים. הן בשנים האחרונות והן באלפי השנים האחרונות. מומחים מקומיים מסבירים כי בניגוד לצמרתו של העץ, שגילה כמה מאות שנים בלבד, הרי שהשורשים שלו כבר נושקים לגיל 10,000. וכך, גם אם העץ יישבר, יתנתק או ייפול, השורשים שלו יצמיחו אט-אט חיים חדשים.

יש לציין כי לאחר גילויו הוא נחשב לעץ העתיק בעולם במשך מספר שנים, אך במרוצת הזמן התגלו דגימות קדומות ממנו ביער הלאומי פישלייק (Fishlake National Forest) שביוטה, ארצות הברית. ביער זה התגלו עצי צפצפה רעדנית ששורשיהם מגיעים לגיל המופלג של 80,000 שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully