וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום אדום 2023: פעילויות, סלי פיקניק ואיפה רואים כלניות

עודכן לאחרונה: 2.2.2023 / 12:43

זו השנה ה-18 שבה יתקיים פסטיבל הכלניות הגדול בנגב הצפוני, שימשוך אליו למשך 4 סופ"שים המון מטיילים. אז איפה רואים אדום, מה עם אוכל ואילו פעילויות מגניבות יש השנה? יצאנו לסיור חקלאי מיוחד ושונה ב"דרום אדום" 2023

פסטיבל דרום אדום 2023/צילום: זיו ריינשטיין

גשם טוב ירד כי נעתר האל (סוף-סוף) בשבוע הראשון של פברואר, אז גם מתחיל פסטיבל "דרום אדום" שיתקיים בפעם ה-18 בתאריכים 28-1 בפברואר 2023 ברחבי צפון הנגב. לכלניות, אגב, זה לא ממש הפריע - הן בשלהן וכבר החלו לפרוח בינואר ומילאו את שדות הנגב הצפוני, למרות שפחות משנים קודמות.

5 מקומות לראות בהם כלניות ב"דרום אדום"

אבל זה לא משנה - הן כבר פה וגם אתם כנראה תהיו באחד מארבעת הסופ"שים הקרובים של הפסטיבל, שוודאי יצרו פקקים בצומת סעד, כביש 232 ושאר דרכי הגעה פופולריות לאזור. אחד המוקדים הכי עמוסים בכל שנה בפסטיבל הוא כמובן מתחם בארי, שם יש לא מעט חניונים לפיקניק, מרכז האופניים "לה מדווש", שביל טיולי רגליים, רכובים, מקום לרכישת גבינות - ובכלל ציר שמוביל לבאר מרווה, יער שוקדה, חניון רעים ועוד - שאז נכנסים תושבי העוטף לעוצר ומסתגרים בסופ"שים עד יחלוף זעם. כדי להתגבר על העומס הזה, בקק"ל החלו לחשוב על פתרון שיקל את הלחץ.

"בארי זה ה'האב' של התיירות במרחב", אומר זוהר צפון, שלא כשמו-כן-הוא מנהל מחלקת תכנון דווקא במרחב דרום בקק"ל. "הכל מתחיל ב'לה מדווש' והכל מבוסס על יציאה מפה וחזרה לפה. כל מערך הסינגלים ודרכי הנוף. אבל לפני כמה שבועות החלו לתכנן תוכנית אב כדי לשחרר את בארי מהפקק הזה שקורה בסופ"שים של הפסטיבל. לדבריו, הקיבוץ נמצא במצור בפברואר כי כל התנועה מתנקזת לצומת-כיכר סעד. "בעתיד הקרוב מתוכננת כניסה מנחל עוז, דרך אתר בארות יצחק, דרך האנז"ק ועד לבארי", מסביר זוהר איך ילחמו בעומס הרב. אז זה לא יקרה בפסטיבל הקרוב, אבל בהחלט יש למה לחכות.

מה שעוד מתוכנן במרחב הוא שביל אופניים נגיש לרוכבי טנדאם ואופני יד, שיצא משוקדה וייחבר את נתיבות, כמו גם סינגלים בשוקדה ובארי, וכך יאפשר רכיבה ארוכה יותר גם לרוכבים "רגילים". החיבור הזה ייחבר את העיר נתיבות לטבע, כך שתהיה רשת אזורית של מרחבי רכיבה, וזה נהדר. בנוסף, גם אזור הפיקניקים ביער בארי, היכן שבית הביטחון הידוע גם כ"מיקי מאוס", יעבור הרחבה של הכביש, תוסדר חניית אוטובוסים, כמו גם שבילים נגישים.

התו האדום: הכלניות כבר פה, וזה הזמן לטיול הכי יפה בפברואר
לכבוד הכלניות: 7 מקומות לעצור בהם ב"דרום אדום"
מטיילים ב"דרום אדום"? 3 מסלולים שאתם פחות מכירים

כלניות בבאר מרווה 16 בפברואר 2022. שי מכלוף
המרבדים כבר כאן. כלניות בבאר מרווה/שי מכלוף
בית הביטחון "המיקי מאוס" ביער בארי. זיו ריינשטיין
האזור יעבור שיפוץ כדי לקשר את המורשת למטיילים. בית הביטחון ("המיקי מאוס") ביער בארי/זיו ריינשטיין

כלנית, מאחורייך!

מסתבר שדרום אדום הוא לא רק חג של כלניות, אלא גם של פרחים אחרים. למשל של הגרניום, שעם כל הכבוד לכלנית, הוא כנראה הפרח הנפוץ ביותר באדניות בארץ, בטח באירופה.

במשתלת ברק שבמושב עין הבשור, מגדלים שמעון ונגה ברק רק פרחי גרניום מזה 40 שנה. לעין הבשור הם הגיעו ממושב אוגדה שפונה בחבל ימית בסיני. "כאן היה שדה קוצים", מספרת נוגה על המושב שהיא ובעלה נמנו עם מקימיו ומוסיפה ששמות הרחובות בעין הבשור נקראים על-שם הישובים בסיני. "שם גידלנו עגבניות פלפל, פרח גיבסנית ועוד, וכשבאנו לפה שתלנו גיבסנית ובשנה השנייה התחלנו עם הגרניום", הם אומרים.

כל הנכנס למשתלה של הזוג ישר מתמלא בפליאה ואנחת "וואו" נפלטת מפיו. היופי הוא פשוט מהפנט - צבעים עזים של אדום, בורדו, ורוד, כתום, סגול ולבן מנקדים דונמים רבים של פרחי גרניום לסוגיו.

שמעון, בוגר הפקולטה לחקלאות, מספר שיש 450 זנים של הפרח בעולם. "אנחנו משווקים 95 אחוזים מהגרניום בארץ ועשרה אחוזים באירופה", הוא אומר. לפני חצי שנה הם פתחו מרכז מבקרים במשתלה הענקית שלהם שמתפרשת על 45 דונמים של שולחנות גידול צבעוניים. "הגרניום האדום הכי פופולרי", מסביר שמעון ומספק גם כמה טיפים לגידול ארוך טווח שלו: לא לתת עודף מים, לא לשכוח להשקות פעמיים בשבוע ולבחור זנים נכונים - מאלו שמתאימים לצל מלא ועד שמש חזקה.

בסיור במקום תקבלו קפה, תה וגם הרצאה של כחצי שעה על עולם הצמחים, על ההיסטוריה של הזוג בסיני, על המושב ועל הגרניום ששמעון כה אוהב: "יש לו נשמה כי יוצאת ממנו אנרגיה של ריפוי", הוא אומר. סיור בתיאום: 45 שקלים לאדם, 054-5614521. ויש גם סדנאות אומנות מקסימות שנגה מעבירה לכל המשפחה.

עוד בוואלה!

הן כבר פורחות: איפה תוכלו לראות כלניות בארץ?

לכתבה המלאה
גרניום במשתלת ברק שבמושב עין הבשור. זיו ריינשטיין
מגדלים גרניום מזה 40 שנים. שמעון ונגה במשתלת ברק שבמושב עין הבשור/זיו ריינשטיין
גרניום במשתלת ברק שבמושב עין הבשור. זיו ריינשטיין
"יש לו נשמה כי יוצאת ממנו אנרגיה של ריפוי". גרניום בצבעים שונים במשתלה/זיו ריינשטיין

החווה של גילר, נתיב העשרה

חקלאות היא גם מנת חלקם של נעמה ואיל גילר מנתיב העשרה, שעד לפני ארבע שנים עסקו בהייטק, אבל פתחו את "החווה של גילר". אגב, גם נתיב העשרה היה מושב בסיני, שפונה והוקם מחדש ממש על גבול עזרה הצפוני ב-1982.

בחווה של הזוג תמצאו גידולים שלא מכירים או רואים בדרך כלל. למשל, עלי חרדל בטעם חזרת וואסבי, או מלפפון כתום שאהוב במיוחד על תאילנדים וגם פיטאיה מזן צהוב לקוסמטיקה. ויש גם מלא סוגים של דלועים (עבור העלים שאוהבים התאילנדים בארץ), שעועית תאילנדית שהיא לוביה אדומה, פלפל חריף אש "יותר מהבנרו", מבטיחה נעמה) ושאר גידולים נהדרים שניתן גם לטעום מהם.

מעבר לכך, בחווה יש גם עיזים שמהחלב שלהן מייצרים גבינות מעולות, למשל עם קצח, או עם פסטו, בולגרית, לבנה וגם צפתית-צ'רקסית מעולה, וניתן לרכוש ביחד עם ג'חנון, יין ותותים ולצאת לפיקניק מקומי. בימי שישי של הפסטיבל יתקיימו סיורים בתיאום מראש (10:30 ו-13:30). סיור 30 שקלים לילד ו-15 שקלים למבוגר. 054-3161709.

החווה של גילר, נתיב העשרה. זיו ריינשטיין
מכינה גבינות מעולות ומספרת על הגידולים מיוחדים. נעמה מ"החווה של גילר"/זיו ריינשטיין
החווה של גילר, נתיב העשרה. זיו ריינשטיין
בסיור החקלאי בחווה תכירו מלפפון מיוחד, דלועים וגם בעלי חיים/זיו ריינשטיין

מלקטת מהבטן

את מה שגדל עכשיו בטבע, מלקטת ג'קלינה שהיא מדריכת ליקוט באזור. "הליקוט בא אצלי מתוך משבר ב-2016", היא מספרת איך החל הרומן עם העשבים, "ונתקלתי בקורס ליקוט בפייסבוק".

אבל הכל החל אצלה עוד קודם לכן, מאמה. "אמא היתה לקטית בנשמה והיתה שולחת אותנו למטעים להביא צלפים, שקדים, זיתים שנפלו, והיתה מספרת איך ליקטה תמרים בג'רבה (תוניס - ז.ר), וזה התחבר לי, עשיתי קורס וביום ההולדת שלי הזמנתי חברים לסיור ליקוט, ומאז אני מוציאה סיורים למשפחות וילדים".

בסיור שאורך כשעתיים פלוס, כולל בישול של מה שתלקטו, תיקח אתכם ג'קלינה אל הסרפד, החמציץ, החרדל הלבן, הגדילן ושאר עשבים טובים שצומחים עתה בשיא אונם, וביחד תכינו ארוחה. 75 שקלים. 050-6823131 או בפייס.

סיור ליקוט עם ג'קלינה. זיו ריינשטיין
תסביר לכם על מה שצומח עכשיו. ג'קלינה וחרדל שהכינה מצמח חרדל לבן/זיו ריינשטיין
סיור ליקוט עם ג'קלינה. זיו ריינשטיין
פעילות משפחתית מעולה ומחברת לטבע. סיור ליקוט עם ג'קלינה/זיו ריינשטיין

מארז פיקניק מעולה וזול

מי שפחות בקטע של ליקוט והכנת ארוחה, ויותר אוהב להתפנק, מוזמן לקחת את אחד מסלי הפיקניק המסורתיים שמוצעים בדרום אדום. הפעם קבלו המלצה לסל מעולה וטעים שמייצרת מור אורנר מקיבוץ עלומים, ממש ליד בארי, תחת המותג "קייקס אנד מור".

מור למדה קונדיטוריה ושאר קורסים בבישול עבור אורחים שלנו באירוח הכפרי בעלומים. "הכל החל בקטן ב-2016 ומעוגות זה התפתח למגשי אירוח, ארוחות לקבוצות ולמועצות באזור", היא אומרת. בדרום אדום היא תציע מארזי פיקניק שבם סלטים אישיים, קישים, לחמים טובים שהיא אופה, מיץ תפוזים טבעי, צנצנות של לבנה, זיתים, טחינה ולקינוח מצרפת כמה עוגיות פשוט מעולות שהיא מומחית באפייתן. מארז זוגי יעלה 220 שקלים, שזה די זול לאזור, משפחתי 320 שקלים ומספיק עד לארבעה איש. בפסטיבל יפתח גם הקפה בימי שישי ויהיו קינוחים וכריכים למכירה. ואיפה לפרוס את המארז? אז מור ממליצה על אזור באר מרווה שמעבר לכביש של הקיבוץ, וכך עשינו, והאזור עמוס כלניות. 054-7792646.

מארז פיקניק "קייקס אנד מור". זיו ריינשטיין
יופי שאתם פורשים שמיכה, רק שמרו על הכלניות. מארז הפיקניק המפנק של "קייקס אנד מור"/זיו ריינשטיין

חמד של מקום

את הטבע, שבו צמח-פוגש-חיה-פוגשת-אדם, מצאהנו בחווה מקסימה בדרום של הנגב הצפוני - ב"חמדת שדות" שבמושב פרי גן שבחבל שלום - כן, גם המושב הזה שכן בחבל ימית בעבר, והוקם במקומו הנוכחי ב-1981.

אורן שמאי עבר עם משפחתו מהמרכז לדרום כי רצה איכות חיים ושלווה. אז הם שתלו לפני כשש שנים חורשה ובה איקליפטוסים ולימים בנו חווה חינוכית "שתחנך לחקלאות בת קיימא ואהבה לחיות", הוא אומר. "הכל כאן ממוחזר, עץ ישן שמש כגדר לדיר, בעלי החיים בחווה ניצלו מתעשיית המזון וכל מי שבנה את החווה הם שכנים, חברים ומשפחה". ואכן, תמצאו במקום כבשים, תרנגולות, ברווזים, עיזים ואפילו את סוניה האתון, שאוהבת להצטלם סלפי. "זוהי לא פינת ליטוף", מדגיש אורן שבסיור בחווה מספר על הקשר עם בעלי החיים.

בנוסף, בכניסה לחווה שתלה המשפחה צמחי מרפא ("ולא תבלינים", כפי שאורן אומר) שונים מסביב לכיפה שהיא מעין חממה פתוחה. "זו כיפת ברזל הפרטית שלנו", הוא אומר, "וחילקנו את החווה לפי ימי הבריאה". בכך מתכוון אורן לסוגי הצמחים שנשתלו: מסביב לכיפה תמצאו את שבעת מינים וגם את ארבעת המינים - יש ייצוג לכולם. בכלל, יש בחווה התייחסות מעניינת לבריאת העולם בשבעה ימים - שבה ברא אלוהים גם את הצמחייה ובעלי החיים, וביום השביע שבת וינפש בקפיטריה הקטנה שבחווה.

בסיור במקום לומדים על דרך השימוש בצמחים, על שמנים, על מוצרי קוסמטיקה טבעיים שמפיקים מצומח, "כשהרעיון המרכזי הוא לעבוד על חמשת החושים שלנו", מוסיף אורן. סיור ייארך כשעה ואף יותר, מחיר 30 שקלים לאדם כולל הכנת פיתות, קפה ותה חופשי. יש לתאם מראש. 052-8576286.

חמדת שדות במושב פרי גן. זיו ריינשטיין
מקום שמחנך לחקלאות בת קיימא ואהבה לחיות. אורן ומלכת הסלפי סוניה ב"חמדת שדות"/זיו ריינשטיין
חמדת שדות במושב פרי גן. זיו ריינשטיין
כיפת הברזל הפרטית של חמדת שדות, ומסביבה צמחי מרפא/זיו ריינשטיין

משולש הגבולות, סניף הדרום

כמה דקות נסיעה משם, כדאי לקפוץ לישוב שהכי צמוד לעזה (ביחד עם נתיב העשרה) - כרם שלום - שיושב על משולש הגבולות. "מפה רואים את ישראל, מצרים ועזה", מסבירה גאולה רבי, מורה מקריית ארבע שהגיעה עם משפחתה לגור בקיבוץ לפני שנים אחדות.

הסיפור של כרם שלום מאוד מיוחד. מבצע "צוק איתן" גרם למשבר חברתי-כלכלי בקיבוץ, שלאחריו החלה הפרטה ורבים עזבו אותו. "ניסו לחשוב מה מייחד אותנו על כביש 232", אומרת גאולה, "ואז הגו רעיון אמיץ - להפוך את הקיבוץ לקהילה מעורבת ולהביא דתיים מסורתיים". כיום שליש מתושבי הקיבוץ דתיים ושני שליש חילוניים, וכך זה מעוגן בחוקי הקיבוץ, כלומר כרם שלום שומר על אופיו החילוני, אבל בד בבד מחבק את ההגירה המסורתית ואת חיי השיתוף. כיוםיש 42 משפחות בקיבוץ, כלומר גידול של כמאה אחוזים מאותן 20 משפחות שהיו עד 2017.

מעבר לכך, בסיור שעורכים תושבי כרם שלום, תלמדו על הגד"ש (גידולי שדה) שהם מגדלים ביחד עם קיבוץ ניר יצחק, כמו בטטה, שעורה וגזר, תראו את חומת ההפרדה הגבוהה שמקיפה חצי קיבוץ, ובה אשנב קטן שמציץ לעזה, את ציורי הקיר היפים שציירו אמנים שונים, אבל הכי מעניין את המטיילים הוא התינוק "החדש" הזה שנולד בדמות חיים משותפים של קיבוצניקים חילוניים לצד מתנחלים ושאר דתיים. אכן מעניין. מחיר: 30 לסיור לאדם. 055-7210915, לא בשבת.

קיבוץ כרם שלום. זיו ריינשטיין
"צוק איתן" גרם למשבר חברתי-כלכלי בקיבוץ, אבל הוא התאושש. כרם שלום/זיו ריינשטיין
קיבוץ כרם שלום. זיו ריינשטיין
הקיבוץ שהכי קרוב לעזה. חומת ההפרדה בכרם שלום/זיו ריינשטיין
קיבוץ כרם שלום. זיו ריינשטיין
אשנב לשלום. עזה ניבטת מחומת ההפרדה דרך החומה בקיבוץ/זיו ריינשטיין
seperator

דרום אדום מתחיל, יופי של הזדמנות לתמוך בעסקים ובתושבים של עוטף עזה, רק אנא שמרו על הכלניות, על הטבע וקחו איתכם את האשפה שאתם מביאים. כל מה שאתם צריכים - לאן לטייל, איפה לאכול, לישון ומה קורה בכל סופ"ש - נמצא באתר הפסטיבל. חג כלניות שמח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully