פינגווין קיסרי ברמת הקוטב המזרחית אנטארקטיקה. ShutterStock
פינגווין קיסרי ברמת הקוטב המזרחית אנטארקטיקה/ShutterStock

עידן הקרח: אלה המקומות הכי קרים בעולם

עודכן לאחרונה: 31.1.2023 / 16:48

מעיירה נטושה באלסקה ועד תחנות מחקר נידחות בקוטב הדרומי: עשרה מקומות שבהם צריך יותר מגטקס וחרמונית כדי לשרוד בהם. וגם: זה המקום שטוף השמש שבו נמדדו מינוס 89 מעלות

נסעתם לטייל בשבת בהרי ירושלים וחשבתם שקר לכם? תחשבו שוב. רק החודש נמדדו מינוס 50 מעלות צלזיוס בעיר הקרה ביותר בעולם: יקוצק (Yakutsk) שבמזרח סיביר. "אי אפשר להילחם בזה. או שאתה מסתגל ומתלבש בהתאם או שאתה סובל", אמרה לכתבים אנסטסיה גרוזדבה, תושבת העיר, בעת שהיא עוטה על עצמה שני צעיפים, שני זוגות כפפות וכמה כובעים על ראשה.

העיר הזו, הממוקמת כ-450 ק"מ דרומית לחוג הארקטי, חווה מדי חודש ינואר את התקופה הקרה ביותר שלה. הפעם, הקור היכה בה בעוצמה רבה במיוחד. אבל עם כל הכבוד ליקוצק, היא ממש לא המקום הכי קר על פני כדור הארץ. אתר The National News ליקט את רשימת 10 המקומות הקרים בעולם. קבלו אותם.

מצד שני:
המקומות הכי חמים בעולם, כולל אחד מישראל

רמת הקוטב המזרחית (East Antarctic Plateau), אנטארקטיקה

בחודש אוגוסט 2010 נרשמה טמפרטורה מטורפת של מינוס 94 מעלות צלזיוס ברמת הקוטב המזרחית שבאנטארקטיקה, שהיא כידוע היבשת הקרה ביותר בעולם. בכך היא הביסה את השיא הקודם שנרשם בשנת 1983 (ראו בהמשך). עם זאת, מאחר שנתון זה נמדד על ידי לוויינים שעשו שימוש בכלי חישה מרוחקים (ולא באמצעות מדי טמפרטורה קרקעיים), הרי שהשיא הזה אינו שיא עולמי רשמי.

פינגווין קיסרי ברמת הקוטב המזרחית אנטארקטיקה. ShutterStock
פינגווינים קיסריים ברמת הקוטב המזרחית, אנטארקטיקה/ShutterStock

תחנת ווסטוק, אנטארקטיקה

תחנת המחקר הרוסית המרוחקת ווסטוק (Vostok) שבאנטארקטיקה נחשבת בעיני רבים כמקום הקר ביותר בעולם. בשנת 1983 תועדה בה טמפרטורה של מינוס 89.2 מעלות צלזיוס. מעבר לעובדה שהיא מצויה באחד המקומות הקרים בעולם, תחנת המחקר הזו נמצאת גם באחד המקומות הכי שטופי שמש בעולם. מדי חודש דצמבר, מרחב זה זוכה לקבל יותר מ-22 שעות אור מדי יום. מאידך, בצד השני של לוח השנה, יש שם אפס שעות אור יום.

תחנת ווסטוק, אנטארקטיקה. ShutterStock
תחנת ווסטוק, אנטארקטיקה/ShutterStock

תחנת אמונדסן-סקוט, אנטארקטיקה

תחנת אמונדסן-סקוט (Amundsen-Scott) היא אחת משלוש תחנות מחקר המופעלות על ידי "תוכנית אנטארקטיקה של ארצות הברית" והאתר שבו נרשמה הטמפרטורה הנמוכה ביותר בפרויקט. התחנה נמצאת על רמה גבוהה, כ-2,835 מטרים מעל פני הים. בשנת 1982 תועדה כאן טמפרטורה של מינוס 82.8 מעלות צלזיוס. ועובדה מעניינת נוספת: בשל תזוזת מעטה הקרח, מרכז המחקר נסחף מדי שנה למרחק של כעשרה מטרים.

תחנת אמונדסן-סקוט, אנטארקטיקה. ShutterStock
תחנת אמונדסן-סקוט, אנטארקטיקה/ShutterStock

הר דנאלי, אלסקה

הר דנאלי (Denali) הוא ההר הגבוה ביותר בצפון אמריקה וגם אחד המקומות הקרים בעולם, אם כי הכללתו ברשימה הזו עשויה להיות שנויה במחלוקת. הר דנאלי (נקרא בעבר הר מקינלי) ידוע בחורפים האכזריים שלו, וסבורים כי במהלך ההיסטוריה, הטמפרטורות במקום הגיעו למינוס 73 מעלות צלזיוס.
הנתונים הללו הוסקו בזכות מד טמפרטורות אישי שהושאר על מדרונות ההר בשנת 1913, בגובה של כ-4,600 מטרים. בעוד שהמכשיר נבדק על ידי גורמי ממשל מוסמכים ונמצא מדויק, הרי שישנן שאלות שנותרו ללא מענה, שכן התאריך המדויק שבו נקלטה הטמפרטורה אינו מאומת. בכל מקרה, למרות מזג האוויר הקיצוני ששורר בו, הר דנאלי מושך אליו תיירים אמיצים, שוחרי הרפתקאות, הנוהרים למדרונותיו למטרות סקי וטיפוס הרים.

הר דנאלי, אלסקה. ShutterStock
הר דנאלי, אלסקה/ShutterStock

תחנת קלינק, גרינלנד

בתחנת המחקר קלינק (Klinck Station) הממוקמת על מעטה הקרח שבגרינלנד, נרשמה הטמפרטורה הקרה ביותר אי פעם באזור זה של חצי הכדור הצפוני: מינוס 69.6 מעלות. הנתון הזה תועד באמצעות תחנת מזג אוויר אוטומטית, והוצגו לעולם רק 30 שנים מאוחר יותר. אם אתם בעניין של להגיע למקום - כדאי לדעת שהדרך לעשות זאת היא באמצעות אופנועי שלג בלבד.

אוימיאקון, סיביר (רוסיה)

הכפר אוימיאקון (Oymyakon) שבמזרח סיביר הוא אחד המקומות המיושבים הקרים ביותר בעולם. הטמפרטורות במקום זה יורדות תמיד אל מתחת לאפס, והכפר חווה את הקור המתועד העז ביותר בשנת 1933, בעת שמטאורולוגים מקומיים מדדו בו טמפרטורה של מינוס 67.7 מעלות צלזיוס. מעבר לכך, בכיכר הכפר ניצבת אנדרטה שמנציחה טמפרטורה לא רשמית מינואר 1924, העומדת על מינוס 71.4 מעלות צלזיוס. נתונים אלו לא אומתו באופן מדעי.

וכפי שכבר צוין, יש מי שקוראים למקום הקפוא הזה "בית" - מדובר בכמה מאות תושבים, והתזונה שלהם כוללת בעיקר דגים ובשר איילים. עוד שיא מקומי: זהו גם המקום שבו התקיים המרתון הקר בעולם. זה קרה בשנה שעברה, והרצים נאלצו לבצע את התחרות בטמפרטורות קיצוניות, מה שגרם במהרה לגבות ולריסים שלהם לקפוא במהלך הריצה.

אוימיאקון, סיביר. ShutterStock
אוימיאקון, סיביר/ShutterStock

תחנת נורת' אייס, גרינלנד

תחנת המחקר הנטושה נורת' אייס (North Ice) בגרינלנד נחשבה בעבר למקום הקר ביותר בחצי הכדור הצפוני, עם טמפרטורה של מינוס 66.1 מעלות צלזיוס, שתועדה בינואר 1954. כפי שכבר צוין, מאז נרשמו טמפרטורות נמוכות עוד יותר בגרינלנד, והאתר הזה כבר אינו מחזיק בשיא, אך עדיין - מדובר באחד המקומות הקרים בעולם. התחנה עצמה ננטשה לפי 69 שנים.

שכבת קרח יבשתית בגרינלנד. ShutterStock
שכבת קרח יבשתית בגרינלנד/ShutterStock

יקוצק, מזרח סיביר

כפי שכבר ציינו, יקוצק (Yakutsk) עלתה לאחרונה לכותרות בשל מזג האוויר הקיצוני ששרר בה והקשה על תושביה. למרות הקור העז, הטמפרטורות שנרשמו בה בשבוע שעבר (מינוס 50) לא מתקרבות לאלו שנמדדו בה בשנת 1891: מינוס 64.4 מעלות צלזיוס. כך או אחרת, העיר הרוסית הזו לוקחת ברצינות את התפקיד שלה כאחת הקרות בתבל, ואפילו הוקם בה המוזיאון היחיד בעולם שמוקדש לקפאת-עד (תחום גיאולוגי שמתמקד בקרקע שמצויה בטמפרטורה של נקודת הקיפאון של המים - אפס מעלות).

יקוצק, מזרח סיביר. ShutterStock
יקוצק, מזרח סיביר/ShutterStock

סנאג, קנדה

כאשר מדברים על ממוצע שנתי, הרי שהמקום הקר ביותר בקנדה הוא יוריקה (Eureka) שבטריטוריית נונאווט. עם זאת, המקום שבו נרשמה הטמפרטורה הקרה ביותר במדינה הוא סנאג (Snag) שבטריטוריית יוקון, לא הרחק מהגבול עם אלסקה. בשנת 1947 הרבה מד הטמפרטורה במקום על מינוס 63 מעלות.

בזמן מלחמת העולם השנייה, היה בסנאג מסלול לנחיתות חירום של מטוסים, ועם תום המלחמה היו בו עשרה תושבים בלבד, כמו גם 20 חוקרים קשוחים במיוחד.

פרוספקט קריק, אלסקה (ארצות הברית)

את הרשימה הזו חותמת העיירה פרוספקט קריק (Prospect Creek), אתר שכבר אינו מיושב מאז תחילת שנות ה-90. עיירת הרפאים הזו מצויה תחת החוג הארקטי, ובינואר 1971 נרשמו בה הטמפרטורות הנמוכות ביותר שתועדו אי פעם בארצות הברית: מינוס 62.1 מעלות צלזיוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully