וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופסוף יש תשובה: האם דיוטי פרי באמת יותר זול?

עודכן לאחרונה: 29.12.2022 / 9:31

לעולם אל תקנו משקפי שמש בשדות תעופה שנמצאים ביעדים שטופי שמש, משקאות אלכוהולים כדאי לרכוש בדיוטי פרי בשבדיה, ואת הבשמים - בוורשה. סקר עולמי מקיף מגלה מה עדיף לקנות בדיוטי פרי, ובעיקר - מה לא

סיט אפ אירה אימרגליק על הרפורמה במחירי המזון בדיוטי פרי בנתב"ג/עריכת וידאו: ניר חן

אף חופשה אינה שלמה מבלי הרחרוח המשכר של ניחוחות הבשמים בחנויות הדיוטי פרי. במתחם נוצץ זה, אחרי שהצ'ק-אין והבידוק הביטחוני כבר נמצאים מאחוריכם, אתם מוצאים את עצמכם מתמסרים למתקפת המראות והריחות שהדיוטי פרי מפעיל עליכם: מתצוגת בקבוקי וויסקי אינסופית ועד אריזות שוקולד ענקיות שגורמות לכם לשלוף את הארנק.

אבל האם החנויות הפטורות ממכס הן באמת זולות יותר, כפי שהן מתיימרות להיות? ואולי זה בסך הכל מיתוס שיווקי מתעתע?

16 נמלי תעופה מדהימים שלא תרצו לצאת מהם
מדריך לישראלים: כך תתגברו על התור הארוך בנתב"ג ובדיוטי פרי
ואיך נתב"ג? טריפאדווייזר יידרג גם שדות תעופה

דיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון. יח"צ,
האם החנויות הפטורות ממכס באמת זולות יותר? דיוטי פרי בנתב"ג/יח"צ

ישראל - מחלוצות הדיוטי פרי בעולם

אבל לפני הכל, רקע קצרצר. כאשר מעבירים מוצר בין מדינות יש לשלם מס, שמשתנה ממדינה למדינה. הסיפור של הדיוטי פרי מתחיל בשנת 1947 בחוף סחוף רוחות שבמערב אירלנד. יזם מקומי בשם ברנדן או'ריאן, עבר בשדה התעופה הזעיר שאנון (Shannon), ששימש סלבריטאים ומיוחסים בדרכם בין אירופה לארצות הברית (באותה עת, אלו היו האנשים הכמעט יחידים שיכלו להרשות לעצמם לטוס לחו"ל).

או'ריאן הבין שהעוברים והשבים העשירים הללו הם מקור לא מנוצל של עושר גדול עבור העיר שאנון. הוא שכנע את ממשלת אירלנד ליצור פרצת מס שאיפשרה לו למכור תוצרת חקלאית מקומית וויסקי אירי לנוסעים שהיו במעבר בין טיסות. כל זאת, ללא מסי מכס. או'ריאן טען כי מאחר שאותם נוסעים כלל לא עזבו את שדה התעופה, אין שום סיבה שיהיה עליהם לשלם מכסים מקומיים על מוצרים שהם לא צורכים במקום.

הרעיון המריא, ובהשראת ההצלחה של שאנון, גם אמסטרדם פתחה אזור סחר חופשי משלה ב-1957, לפני שהרעיון עבר לארה"ב ב-1962.

אגב, מסתבר שגם ישראל היתה מהחלוצות: חנות הדיוטי פרי הראשונה נפתחה בנתב"ג אף היא בשנת 1957, והציעה מבחר מצומצם יחסית של בשמים ומשקאות אלכוהוליים. הרכישה בה התאפשרה בדולרים בלבד, וזאת במטרה להזרים מטבע חוץ לקופת המדינה הצעירה.

כך או אחרת, כיום מדובר בתעשיית ענק: בשנת 2021 הוציאו נוסעים 35.87 מיליארד דולר בחנויות פטורות ממכס ברחבי העולם, ועל פי Fortune Business Insights, נתון זה צפוי להכפיל את עצמו עד לשנת 2029.

עוד בוואלה!

אמנות הפיתוי: כך גורמים לכם לבזבז כסף בשדה התעופה

לכתבה המלאה
דיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון. יח"צ,
חנות הדיוטי פרי הראשונה נפתחה בנתב"ג בשנת 1957/יח"צ

המוצרים, שדות התעופה וההבדלים

עולם הקמעונאות השתנה מאוד בעת האחרונה. העידן של היום מתאפיין בהנחות מקוונות, סיילים שנערכים כל השנה ותחרות גוברת על תשומת לב הצרכנים. על רקע זה נשאלת השאלה האם הדיוטי פרי עדיין חוסך לכם כסף? ואם כן, איפה תוכלו להשיג את העסקאות הטובות ביותר?

אתר The Points Guy ערך בדיקה מעמיקה בעניין, והשווה את מחירם של מספר מוצרי דיוטי פרי פופולריים ב-12 שדות תעופה מרכזיים בעולם. לאחר שלב זה, נערך חיפוש את אותם מוצרים בחנויות פיזיות ובחנויות אינטרנטיות. למען ההוגנות, לא נכללו מחירים של מוצרים שהוצעו לזמן מוגבל או סיילים עונתיים.

המוצרים שנבדקו:

  • וויסקי Tennessee של ג'ק דניאל (1 ליטר)
  • וויסקי Talisker Dark Storm סינגל מאלט (700 מ"ל)
  • שמפניה Taittinger Brut Reserve או Moet&Chandon Imperial Brut (750 מ"ל)
  • ג'ין של Hendrick (1 ליטר)
  • או דה טואלט Dior J'adore לנשים (100 מ"ל)
  • או דה טואלט Versace Eros לגברים (100 מ"ל)
  • שפתון YSL Rouge Pur Couture (3.8 גרם)
  • משקפי שמש Ray-Ban Wayfarer Folding 50 (או משקפיים דומים ל-Wayfarer).
  • פאקט של 200 סיגריות מרלבורו גולד

שדות התעופה שנבדקו:

  • לונדון הית'רו
  • ניו יורקJFK
  • רומא פיומיצ'ינו
  • שדה התעופה ברלין ברנדנבורג
  • שדה התעופה שטוקהולם ארלנדה
  • שדה התעופה אדולפו סוארז מדריד-בראחס
  • אתונה אלפתריוס וניזלוס
  • שדה התעופה ואצלב האוול פראג
  • ורשה שופן
  • שדה התעופה הבינלאומי של איסטנבול
  • שדה התעופה של מקסיקו סיטי
  • שדה התעופה הבינלאומי של דובאי
דיוטי פרי בשדה התעופה JFK. ShutterStock
דיוטי פרי בשדה התעופה JFK, ניו יורק/ShutterStock

רק אל תקנו שמפניה ב-JFK

בסקר מעין זה, יש לא מעט אתגרים, כולל העובדה שמסי המכס והמע"מ שונים בין מדינה למדינה.
נוסף על כך, המחירים הפטורים ממכס משתנים אף הם בין שדות התעופה בהתאם לעלויות מקומיות כמו העסקת הצוות, דמי שכירות ומיסים מקומיים אחרים. במילים אחרות, הם יכולים (פחות או יותר) לקבוע את התמחור של המוצרים הללו כראות עיניהם. לפיכך, ייתכן שהמחירים הפטורים ממכס בשדה תעופה מסוים לא יהיו דומים לאלו שבשדה תעופה אחר באותה מדינה.

עם זאת, הנה כמה תובנות שעלו מהסקר המקיף, שנערך כאמור ב-12 שדות תעופה בינלאומיים: לעולם אל תקנו משקפי שמש בשדות תעופה הממוקמים במדינות שטופות שמש. בממוצע, שבדיה היא אחד המקומות הזולים ביותר לקניית מוצרי אלכוהול בשדות תעופה. שדות התעופה בדובאי הם מהזולים ביותר לרכישת מוצרי טבק. קנו את האיפור והבשמים שלכם בשדה התעופה בפולין, ואל תקנו שמפניה בנמל התעופה JFK בניו יורק.

ולא פחות חשוב: מסתבר שדיוטי פרי הוא לא תמיד העסקה הטובה ביותר. אם יש משהו שאתם באמת רוצים, מומלץ לכם תמיד לבדוק קודם באינטרנט.

שדה התעופה בדובאי. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
שדות התעופה בדובאי הם מהזולים ביותר לרכישת מוצרי טבק/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

הכי יקרים - והכי זולים

באופן לא מפתיע, שדה התעופה בדובאי הוא בממוצע היקר ביותר בכל הקשור לאלכוהול ומוצרי יופי. עוד מעניין לגלות כי בניו יורק, השמפניה היא היקרה ביותר בפער גדול משאר שדות התעופה (הפרש ממוצע של 18 דולר לבקבוק שנסקר). משקפי שמש הם היקרים ביותר במקסיקו סיטי שטופת השמש וגם בדובאי - שני המקומות ברשימה הזו שבהם סביר להניח שתזדקקו להם.

וכעת, לזולים ביותר: כשזה מגיע לאלכוהול, סטוקהולם בירת שבדיה הציעה את התמורה הטובה ביותר בממוצע מכל שדות התעופה שנסקרו. שם, בקבוק שמפניה Brut עולה רק 34 דולר, לעומת 39 דולר בהית'רו שבלונדון ו-50 דולר בסופרמרקט מקומי. בקבוק וויסקי Talisker Dark Storm עולה 59 דולר בסטוקהולם ו-74 דולר בהית'רו. אגב, אם אתם בעניין של וויסקי - הרי שאת הזול ביותר תמצאו בשדה התעופה הפולני, שם בקבוק של ג'ק דניאלס (1 ליטר) עולה רק 21 דולר, כמעט 12 דולר זול יותר מאשר בהית'רו ומחצית המחיר בסופרמרקטים הבריטיים.

ורשה היא גם המקום שבו אתם יכולים לקנות את מוצרי הביוטי הזולים ביותר מבין שאר שדות התעופה שנסקרו. באשר למוצרי טבק, מעשנים יהיו הכי מאושרים בדובאי, שבה 200 סיגריות מרלבורו גולד עולות 27 דולר - שליש מהמחיר של אותו פאקט בהית'רו, וזול בהרבה מאשר בסופרמרקט.

דיוטי פרי בשדה התעופה של ורשה. ShutterStock
הכי זול לקנות כאן. דיוטי פרי בשדה התעופה של ורשה/ShutterStock

מה הכי טוב לקנות בקניון ובאינטרנט?

האמת היא שלגבי מוצרים רבים, לא תמיד יש הבדל גדול בין הדיוטי פרי לבין המחיר שתוכלו להשיג בקניון או באינטרנט (שימו לב שהסקר לא כלל את ישראל). עם זאת, כשיש כבר הבדל, הוא מצוי בקטגוריות הטבק והאלכוהול, מאחר שעליהם מוטלים מיסים גבוהים. את אלו אכן מומלץ לרכוש בדיוטי פרי. מאידך, מוצרי איפור יהיו במקרים רבים יקרים יותר בדיוטי פרי.

לגבי משקפי שמש ושעונים, התגלה כי למרות שמחירי שדות התעופה עשויים להתחרות במה שתשלמו בחנויות נחשבות בערים, הרי שחיפוש מהיר באינטרנט לרוב יניב עסקה טובה בהרבה.

בשורה התחתונה: כל עוד לא מדובר בטבק ובאלכוהול, תמיד מומלץ לעשות סקר שוק מקדים באינטרנט מאחר שדיוטי פרי הוא לא זול כפי שמנסים לשווק אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully