וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שלא ידעתם על מערבולות אוויר בטיסה

עודכן לאחרונה: 2.1.2023 / 8:40

הן פחות מזיקות ממה שאנחנו חושבים, אבל הן בהחלט עלולות לגרום לפציעות. עשר עובדות מעניינות על מערבולות אוויר. ויש אפילו סיכוי שהן יתגברו בעתיד (אבל יש מי שעובדים על טכנולוגיה שתילחם בהן)

טיסה לאינדונזיה נקלעה למערבולת - יותר מ-30 נוסעים נפצעו/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מערבולות אוויר (ששמן המדעי הוא זרימות טורבולנטיות, אך מוכרות יותר בכינוי "כיסי אוויר") אינן רק מציקות או לא נוחות, אלא גם גורמות לעתים לפחדים בקרב הטסים. מערבולות אלו, שנגרמות משילוב של סופות רעמים, רוחות, זרם הסילון של המטוס ולעתים אף קירבה להרים גבוהים, נחשבות בעיני רבים ל"אויב לא צפוי". כמו בור פתאומי בכביש, שגורם לנו להתכווץ בבהלה. בחודש פברואר האחרון, שלושה נוסעים בטיסה של חברת התעופה האמריקנית דלתא נשלחו לבית החולים לאחר שמערבולות אוויר גרמו לנחיתת חירום. גם בחודש שעבר 36 נוסעים נפצעו, מתוכם 11 קשה, בטיסת הוויאן איירליינס מפיניקס להונולולו בעקבות מזג אוויר קשה לקקראת הנחיתה. ואלו הן רק שתי דוגמאות מהשנה שעברה.

אבל לפני שאתם ממהרים לבטל את הטיסה הבאה שלכם, כדאי לעצור לרגע ולהבין היטב את מהות התופעה. לצורך כך, אתר התיירות Condé Nast Traveler ראיין מספר טייסים ומומחי תעופה. ספוילר: זה לא כזה נורא כמו שרבים סבורים. הנה המסקנות.

עוד טיפים לפני שאתם טסים:
תחסכו מקום לשופינג: 12 דברים שאתם לא צריכים לארוז לחופשה
מדריך לישראלים: כך תתגברו על התור הארוך בנתב"ג ובדיוטי פרי
טיסה קלה: 9 דברים שאסור לכם ללבוש לטיסה

לא מזיקה ברובה

מערבולת אוויר היא עניין שכיח יחסית ובדרך כלל אינה מזיקה. אבל זה כמובן לא מונע ממנה להיות לעתים מאוד לא נעימה או נוחה. מספיק רק לחשוב על כל זרמי האוויר האדירים הללו, מעלה ומטה, כדי לחוש חוסר נוחות.

יש פציעות - אך הן נדירות

מינהל התעופה הפדרלי בארה"ב טוען שכ-58 נוסעים ואנשי צוות נפצעים מדי שנה כתוצאה ממערבולות אוויר. שני שלישים ממספר זה הם דיילים ודיילות או נוסעים שאינם חגורים, מה שאומר שכ-20 נוסעים - מתוך 800 מיליון שטסים מדי שנה בארצות הברית - נפצעים בגלל מערבולת אוויר. וזה קורה בדרך כלל בגובה 10,000 מטר או למעלה מכך.

עוד בוואלה!

טייס חושף: זה המקום שבו תסבלו הכי פחות ממערבולות באוויר

לכתבה המלאה
נוסעים בטיסה. ShutterStock
מספיק רק לחשוב על זרמי האוויר האדירים הללו, כדי לחוש חוסר נוחות/ShutterStock

הטייסים יודעים מתי זה יקרה

במקרים רבים, הטייסים יודעים על התנאים הסוערים המצויים בדרכם, ויכולים להפעיל את שלט חגורות הבטיחות כשהמטוס מתקרב לסיטואציה. הטייסים נעזרים גם בדיווחי מזג אוויר לפני הטיסה, במכ"ם שבמטוס ובדיווחים ממטוסים אחרים באזור.

הכי מסוכנת: מערבולת אוויר צלולה

מערבולת אוויר צלולה אינה מכילה עיבוי של מים ולכן אי אפשר לזהות אותה באמצעות המכ"ם הרגיל. זהו הסוג המסוכן ביותר, מאחר שמערבולת מסוג זה מתרחשת בשמים נטולי עננים, עם ראות מושלמת. וכך, נותר מעט מאוד זמן (אם בכלל) להזהיר את הנוסעים ולקרוא להם לשוב למקומותיהם ולהיחגר. באופן לא מפתיע, רוב הפציעות הקשורות למערבולת אוויר נובעות ממערבולת אוויר צלולה.

מערבולת אוויר צלולה - במגמת עלייה

לדברי מדענים, כמות מערבולות האוויר הצלולות הקיצוניות המשפיעות על הטיסות, עלולה להכפיל את עצמה עד לאמצע המאה הנוכחית בשל ההתחממות הגלובלית. זה אומר שכדאי לכם להתכונן לטיסות יותר קופצניות בעתיד.

טיסה לאינדונזיה נקלעה למערבולת - יותר מ-30 נוסעים נפצעו/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

המערבולת לא תגרום למטוס שלכם להתרסק

למרות שזה מרגיש כמו מצב חירום, הרי שהסיכוי שהמטוס יתרסק בגלל מערבולות האוויר - קלוש. מטוסים מתוכננים לעמוד בכמות אדירה של תנאים קיצוניים.

הטייסים יודעים להתמודד עם מערבולות אוויר

כדי להימנע ממצבים כאלו, הטייסים לומדים היטב את דפוסי מזג האוויר, מתכננים מראש ובוחרים את המסלול הטוב ביותר לפני כל טיסה. כשהמערבולת הופכת להיות בלתי נמנעת, טייסים טובים גם יודעים להרגיע את הנוסעים שלהם.

כדאי לציית לשלט חגורות הבטיחות. אבל באמת

עקב ריבוי המקרים של מערבולות האוויר הצלולות, הדרך הבטוחה היחידה למנוע פציעות הקשורות לכך היא לחגור את חגורת הבטיחות שלכם בכל פעם שהשלט מואר. זה פשוט, אבל יעיל.

נוסעים בטיסה. ShutterStock
הדרך היחידה למנוע פציעות ממערבולות אוויר צלולות, היא לחגור את חגורת הבטיחות/ShutterStock

שימו לב לילדים

ילדים המוחזקים בזמן הטיסה על ברכי ההורים עשויים להיות הפגיעים ביותר לפציעות הקשורות למערבולות אוויר. תנועה מהירה ופתאומית זו עלולה לגרום לילד להישמט מכם. באחד המקרים, תינוקת בטיסת יונייטד האמריקנית "הועפה" מהוריה בזמן מערבולות אוויר, ו"נחתה" על אחד הנוסעים, שישב מספר שורות לפניה (באופן מפתיע, התינוקת כלל לא נפגעה). לאחרונה, קראה המועצה הלאומית לבטיחות בתחבורה בארצות הברית לחברות התעופה, להתקין מושבי בטיחות ייעודיים לתינוקות וילדים קטנים, בגדומה לאלו שמצויים ברכב.

להיפרד ממערבולות לתמיד?

יתכן שבקרוב נוכל להימנע לחלוטין ממערבולות אוויר. חברות תעופה בודקות טכנולוגיה שעשויה לסייע למטוסים להימנע לחלוטין ממערבולות. זאת באמצעות שימוש בלייזרים אולטרה-סגולים שישלחו מעין פעימות ש"יפנו" את דרכו של המטוס באוויר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully