וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו למצוא חד קרן: ציפור נדירה נמצאה לאחר 140 שנה

עודכן לאחרונה: 11.12.2022 / 10:10

חוקרים אמריקנים שמחפשים ציפורים נדירות ש"אבדו" מהטבע, הצליחו לגלות ביער נידח בפפואה גיניאה החדשה יונה גדולה בשם Black-naped Pheasant-pigeon, שנעלמה מהרדאר לפני 140 שנים, ונחשפה שוב בקלטת שצפו בה החוקרים

יונה Black-naped Pheasant-pigeon/צילום: Jason Gregg, American Bird Conservancy

במסגרת המאמץ הבינלאומי לאתר ציפורים ש'אבדו', הצליחו חוקרים אמריקנים לתעד במצלמת שביל יונה גדולה בשם Black-naped Pheasant-pigeon ביער נידח בפפואה גיניאה החדשה. זה התיעוד הראשון ליונה זו לאחר 140 שנה בהן היא נעלמה מהרדאר והחוקר הראשי שמצא את היונה, ג'ייסון גרג, תיאר את מציאתה "כמו למצוא חד-קרן".

ציפורים בישראל: איפה תוכלו לראות בעלי כנף מהבית
מתהדרים בנוצות זרות: אלו הציפורים הכי יפות בעולם
שמורת גדור ריקה מאדם, והשרקרקים באו לנפוש על החוף

מיזם החיפוש של ציפורים שלא נמצאו עדויות לקיומן במשך מאה שנים או יותר, משותף לארגוני שמירת הטבע Re:Wild, BirdLife International ו-American Bird Conservancy, והוא כולל כ-150 מינים, שהיונה הזאת נכללת בהם. בדיווחים מרחבי העולם הוסבר, כי החוקרים עברו על הקלטת וגילו בה את הציפור הנדירה, וגם התושבים המתגוררים על האי סיפרו כי לא נתקלו בציפור זו כבר עשרות שנים, והופעתה נחשבת להפתעה עצומה.

ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע, הנציגה של BirdLife International בישראל, מוסיף: "הסיבות מאחורי היעלמותן של הציפורים כוללות בין השאר הרס בתי גידול, צייד ומינים פולשים. במקרים מסוימים, ישנה תקווה שמינים אולי 'נעלמו' בגלל שמדענים לא יודעים איפה או איך לחפש אותם, או שאין להם גישה לבתי הגידול שלהם, אשר עשוי להיות מרוחק או במקומות אשר כיום יש אליהם מגבלות נסיעה. זו התקווה שמאפשרת מאמץ חיפוש עולמי כזה. רבות מהציפורים האבודות נמצאו באזורים עשירים ביותר במגוון ביולוגי, אך גם זקוקות בדחיפות למאמצי שימור כדי להגן על המגוון הביולוגי שלהן".

יונה Black-naped Pheasant-pigeon. Doka Nason, American Bird Conservancy, החברה להגנת הטבע
התגלתה אחרי 140 שנים שלא נראתה. יונת Black-naped Pheasant-pigeon/החברה להגנת הטבע, Doka Nason, American Bird Conservancy

מבצעי חיפוש למציאות 10 מיני ציפורים נדירות

במקומות נוספים בעולם, נערכים בימים אלו מבצעי חיפוש למציאות 10 מיני ציפורים נדירות במיוחד שאבדו למדע, ונכללות גם הן ב-150 המינים האבודים. ד"ר פרלמן מציין כי עשר הציפורים המבוקשות ביותר לא נצפו בטבע לפחות 10 שנים, אך הן אינן מסווגות כ"נכחדות" ברשימה האדומה של IUCN של מינים בסכנת הכחדה, כלומר נותר שביב של תקווה שלא נכחדו.

"החיפוש מתפרש על פני חמש יבשות ומגוון משפחות, מיונקי דבש ועד עופות דורסים. חלקם אבדו למדע רק לאחרונה, בעוד שאחרים אבדו במשך יותר ממאה שנה אמנם עשרת המינים האבודים לא נמצאים בישראל, אך התשתית עליה מתבסס המאמץ הבינלאומי קיימת גם כאן", אומר פרלמן. "השימוש במידע שמגיע ממדענים אזרחיים לצרכי שמירת טבע מאפשר להגיע למקומות חדשים אליהם לא יכולנו להגיע, ללא מערכות לאיסוף מידע על ציפורים כמו eBird. גם בישראל, המידע שמגיע מהציבור דרך eBird משמש לצרכי שמירת טבע, ומאפשר בין השאר לעקוב אחר מצבם של מינים בסכנת הכחדה. החברה להגנת הטבע, שהיא הנציגה של BirdLife International בישראל, משקיעה רבות בקשר עם הציבור על מנת שהמידע שמגיע אלינו יהיה מדויק ואיכותי, ויוכל לשמש לשמירת טבע טובה יותר".

ואלו הן:
● ציפור השיר הקטנה Dusky Tetraka, שתועדה לאחרונה בשנת 1999 במדגסקר
● ציפור היער South Island kōkako, שנצפתה לאחרונה בשנת 2007 בניו זילנד
● רץ המדבר Jerdon's Courser, שנראה לאחרונה בשנת 2009 בהודו
● התחמס Itwombwe nightjar, שנראה לאחרונה בשנת 1955 בקונגו
● דיה קובנית, נראתה לאחרונה בשנת 2010 בקובה
● יונת הפירות Negros Fruit-dove, נראתה לאחרונה בשנת 1953 בפיליפינים
● יונק הדבש Santa Marta sabrewing, נראה לאחרונה בשנת 2010 בקולומביה
● הפרוש Vilcabamba brush-finch, נראה לאחרונה בשנת 1968 בפרו
● שליו ההימלאיה, נראה לאחרונה 1877 בהודו
● הינשוף הקטן Siau Scops-Owl, נראה לאחרונה בשנת 1866 באינדונזיה

  • עוד באותו נושא:
  • ציפורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully