וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר קובע: הטיסות מעולם לא היו בטוחות יותר

עודכן לאחרונה: 24.10.2022 / 14:53

למרות העלייה הגדולה במספר הטיסות, כיום יותר בטוח לטוס מאי פעם. מחקר אמריקני מפרט את כל הסיבות לחוש רגועים יותר, וגם מחמיא לישראל

נחיתה של מטוס באי היווני סקיאתוס/emetris Gregoriou/YouTube

הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO) פרסם לאחרונה את דוח הבטיחות העולמי לשנת 2022. על פי הדוח, בשנה שעברה נרשמה ירידה של 9.8% במספר התאונות בענף התעופה בהשוואה לשנת 2020. מספר ההרוגים כתוצאה מתאונות תעופה ירד ב-66%. המספרים הללו ירדו למרות עלייה של 11% במספר הכללי של הטיסות הסדירות. ארגון התעופה מייחס את השיפורים בבטיחות למחויבויות של גורמים שונים בתעשייה, הפועלים בצוותא לשם מטרה זו.

נחיתה של מטוס איירבוס באי היווני סקיאתוס. emetris Gregoriou/YouTube, צילום מסך
נחיתה של מטוס איירבוס באי היווני סקיאתוס השנה, שכמעט פגע באנשים/צילום מסך, emetris Gregoriou/YouTube

טיסה בארה"ב ואירופה - בטוחה יותר מנהיגה ברכב

למעשה, ועל-פי המגמה הכללית לאורך שנים רבות כיום, נראה כי כיום בטוח יותר מתמיד לטוס. על פי מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד, טיסה בארצות הברית, אירופה ואוסטרליה בטוחה יותר באופן משמעותי מאשר נהיגה במכונית. הסיכוי שלכם להיות מעורבים בתאונת מטוס הוא אחד ל-1.2 מיליון, והסיכוי שהתאונה הזו תהיה קטלנית הוא אחד ל-11 מיליון. לעומת זאת, על פי המחקר, הסיכוי שלכם להיהרג בתאונת דרכים הוא אחד ל-5,000.

מחקר משנת 2020 של המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) עקב אחר האופן שבו השתפרה הבטיחות בחברות התעופה בעשורים האחרונים. בעשור שבין 2008 עד 2017 ירד משמעותית מספר מקרי המוות של נוסעים בהשוואה לעשור שקדם לו. באותה תקופה, שיעור ההרוגים היה אחד לכל 7.9 מיליון נוסעים שעלו למטוס. בשנים 1998 עד 2007, שיעור זה עמד על הרוג אחד לכל 2.7 מיליון נוסעים שעלו למטוס.
ואם נרחיק עוד יותר לאחור, נראה כי המגמה הופכת להיות ברורה הרבה יותר. בתקופה שבין 1988 ל-1997 נרשם הרוג אחד לכל 1.3 מיליון עליות למטוס, ובשנים 1987-1978 מדובר היה באחד לכל 750,000. בין 1968 ל-1977, השיעור הצטמצם למקרה מוות אחד לכל 350,000 עליות למטוס.

מטוס ובו 133 נוסעים התרסק השנה בסין, 21.3.22

בווידאו: זירת התרסקות המטוס בדרום סין/תיעוד ברשתות חברתיות

בטיחות היא עניין של גיאוגרפיה

ארנולד בארנט, מחבר המאמר המסכם את ממצאי MIT, הגיב ואמר כי "הסיכון העולמי להיהרג ירד בפקטור של שניים מדי עשור. לא זו בלבד שהמגמה נמשכה בעשור האחרון, הרי שהשיפור האחרון קרוב יותר לפקטור של שלושה. זה באמת די מרשים וחשוב שאנשים ייקחו זאת בחשבון".

כמובן, כאשר מביטים עמוק אל תוך הנתונים, הרי שישנם מספר הבדלים גיאוגרפיים. המדינות שבהן הנוסעים ימצאו את חברות התעופה שבהן הסיכון לתאונה הוא הנמוך ביותר, כוללות את האיחוד האירופי, סין, יפן, קנדה, אוסטרליה, ניו זילנד וישראל. במדינות אלו, שיעור ההרוגים בשנים 2017-2008, היה אחד ל-33.1 מיליון נוסעים שעלו למטוס.

לעומת זאת, חברות התעופה המצויות בסיכון גבוה יותר הגיעו ממדינות מתפתחות. כך למשל, חלקים מסוימים ביבשת אסיה, אפריקה ואמריקה הלטינית. במקומות אלו נמצא שהסיכון הוא הרוג אחד לכל 1.2 מיליון נוסעים שעלו למטוס. אבל גם בהם, תרבות הבטיחות השתפרה באופן דרמטי. כך למשל, בשנים 2007-1998 מדובר היה בהרוג אחד לכל 400,000 עליות למטוס.

מטוס אל על. דני שדה, אתר רשמי
המדינות שבהן הסיכון לתאונה הוא הנמוך ביותר, כוללות את ישראל. מטוס אל על בנתב"ג/אתר רשמי, דני שדה

מה בעצם הופך את התעופה לבטוחה הרבה יותר?

אתר התעופה Simple Flying מציין כי ישנם מרכיבים רבים שחוברים יחדיו והופכים את הטיסות לסביבה הבטוחה שאותה אנו מכירים כיום. צוות הטיסה, בקרי התעבורה ובעלי מקצוע אחרים פועלים בצוותא כדי להבטיח טיסה בטוחה, וכל שינוי בתוכנית נבדק בקפידה על ידי כל המעורבים בכדי למנוע טעויות.

באופן זה, כאשר אתם טסים, אתם יכולים להיות סמוכים ובטוחים שאתם בידיהם של בעלי מקצוע מוסמכים ובעלי הכשרה גבוהה. בארצות הברית למשל, טייסים מחויבים במינימום של 1,500 שעות טיסה לפני שהם בכלל יכולים להטיס מטוס נוסעים מסחרי. רק כדי להבין את סדר הגודל של המספרים, מדובר בקרוב לתשעה שבועות של טיסה רצופה.

כמובן, גם לדיילים ולדיילות יש תפקיד חיוני בכל הקשור לבטיחות המטוסים, וחלק ניכר מההכשרה שלהם קשור לשמירה על בטיחות הנוסעים.

לכל אלו יש להוסיף את נושא הבטיחות של המטוס עצמו. בכל עשור שחלף, התקדמה הטכנולוגיה בצעדי ענק והיא כוללת ציוד מתקדם המוטמע בתא הטייס ותפקידה למזער את הפוטנציאל לטעויות אנוש. גם מנועים כיום מתוכננים ובנויים באופן אמין יותר, ולכל מערכת חיונית יש גיבויים ותוכניות פעולה אלטרנטיביות.

ומעל הכל, ניצבות הסביבות הרגולטוריות המחמירות שבהן חברות התעופה מחויבות לפעול. ארגונים כגון רשות התעופה הפדרלית (FAA) והסוכנות האירופית לבטיחות תעופה (EASA) מפקחות על כל פעילויות התעופה, ויש להן דרישות מחמירות בכל הקשור לתחזוקה, דיווח, הדרכה ותפעול. כל זאת, במטרה לשמור ככל האפשר על בטיחותם של הנוסעים שעולים מדי יום למטוסים.

  • עוד באותו נושא:
  • טיסות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully