וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע צבי: חיילי גולני חילצו צבי שנתקע בגדר תיל ברמת הגולן

עודכן לאחרונה: 24.8.2022 / 8:40

חיילי גדוד 12 של גולני נמצאים בימים אלה בתרגיל גדודי בגולן, ותוך כדי אימון הם ראו צבאים שרצים ומנסים לעבור גדר. אחד מהם נתקע בה עד שהגיעו החיילים וחילצו את הצבי חסר האונים. "היינו ערניים לסביבה שלנו והצלחנו להציל את הצבי", סיפר אחד המחלצים

חיילי גולני מחלצים צבי בגולן/צילום: סמ"ר רמי מסריי

מפקדים וחיילים מגדוד של 12, שנמצאים כעת בתרגיל גדודי ברמת הגולן, חילצו השבוע צבי ישראלי שרגליו נתקעו בגדר תיל, ושחררו אותו חזרה לטבע.

סמ"ר רמי מסריי, חייל בגדוד שלקח חלק במאמצי השחרור, משחזר: "במהלך תרגיל, ראינו את הצבאים רצים מרחוק ותוך כדי הם ניסו לעבור את הגדר, אחד מהם נתקע. פעם ראשונה שאני נתקל בחיית בר שתקועה ושאני צריך להרים אותה, אבל יש לי קצת נסיון עם חיות. החלטנו לעשות מעשה ולסייע לצבי. אני חושב שאנחנו חייבים לשמור על חיות הבר שיש לנו בישראל כי הם חלק בלתי נפרד מהמדינה שלנו ומהסביבה שאנחנו חיים בה. היינו ערניים לסביבה שלנו והצלחנו להציל את הצבי, אם לא היינו שמים לב הצבי היה עלול למות מרעב או להתייבש למוות. אני שמח שנפלה בחיקי הזכות להציל בעל חיים", הוא אומר.

תא"ל במיל' מרדכי כהנא, מג"ד גדוד 12 של גולני בעבר וחבר מנהלת מיזם "צבא ההגנה לטבע" בהווה, אמר: "אני גאה בלוחמי גדוד 12 של גולני שעצרו תרגיל ונחלצו לסייע לצבי שנתקע בגדר תיל, דאגו לתעד ולהפיץ כדי שאחרים ילמדו. גדל פה דור של לוחמים ערכיים במיוחד וזו דוגמא נוספת לכך".

חיילי גולני חילצו צבי בגולן. סמ"ר רמי מסריי, החברה להגנת הטבע
"ראינו את הצבאים רצים מרחוק ותוך כדי הם ניסו לעבור את הגדר, אחד מהם נתקע"/החברה להגנת הטבע, סמ"ר רמי מסריי

"בישראל נותרו כ-5,000 פרטים בסך הכל"

בחברה להגנת הטבע מציינים כי הצבי הישראלי הוא מין בסכנת הכחדה עולמית, ובישראל נותרו כ-5,000 פרטים בסך הכל. בשמורות טבע, יערות וגם בסביבה חקלאית ועירונית. הוא נכחד בעיקר כתוצאה מהרס וקיטוע בתי גידול, פיתוח תשתיות, כבישים, שכונות, אזורים תעשיה וכו'. גם גדרות בכלל וגדרות תיל עם דוקרנים בפרט מהוות סכנה קיומית לצבאים כי הן משמשות טורפים ל"כינוס" הצבאים וזה מקל על הטריפה, ולעיתים הם נלכדים בגדרות מה שמוביל למוות איטי ובייסורים. לכן, חשוב להימנע מגידור במקומות בהם זה לא הכרחי, שימוש בתיל ללא דוקרנים והעלאת המודעות. בימים אלו, כשישראלים רבים יוצאים לטבע, חשוב לפקוח עיניים ולהיות מודעים לערכי הטבע באזור ולהימנע מנסיעה בדרכים צדדיות.

נעמה מנספלד, מנהלת מרכז חינוך והדרכה גולן ברשות הטבע והגנים: "מרחבי הגולן מושלמים לצבאים, שטחים עצומים של עשב ומקורות מים, אך לא הכל פתוח - כבישים, גדרות בקר וגידור חקלאי, לעיתים מונעים מעדרי הצבאים לעיתים לנוע בחופשיות או לברוח מטורפים. הצבי נמצא בסכנת הכחדה, צמצום בתי גידול, דריסות וציד מאיימים על קיומו של המין היפהפה הזה. בגולן מתקיים פרוייקט מדהים של השבת צבאים פצועים או בשבייה אל הטבע הגולני, וישנה אוכלוסיה גדולה של צבאים שנמצאת בשטחי האש הגדולים של מרכז הגולן, ונהנים מהגנה מסויימת, מכיוון שרק כוחות צבאיים נכנסים לשטחי האש ברוב ימי השבוע. כל החיילים שעולים להתאמן בגולן, פוגשים בפקח של רשות הטבע והגנים ולומדים על חשיבות הטבע, ומחוייבים גם בסיור הכנה, עם מדריך של מיזם 'צבא ההגנה לטבע'. תודה לחיילים שסייעו לצבי, אכפתיות ופתיחת עיניים בכל אימון הכרחית לשמירת טבע לשנים קדימה. בכל היתקלות בחיית בר במצוקה יש להתקשר למוקד טבע 3639*".

עוד בוואלה!

ה"עיניים של המדינה" בוכות: כך צה"ל שורף את החרמון

לכתבה המלאה
חיילי גולני חילצו צבי בגולן. סמ"ר רמי מסריי, החברה להגנת הטבע
"פעם ראשונה שאני נתקל בחיית בר שתקועה ושאני צריך להרים אותה". רמי והצבי שחולץ/החברה להגנת הטבע, סמ"ר רמי מסריי

המיזם ששומר על החיות, אבל מה עם השריפות באימונים?

לפני כשמונה שנים הוקם מיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", שנמצא תחת אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. המיזם הוקם במטרה לסייע לצה"ל ומפקדיו לשאת באחריותו לשמירה על הסביבה, הטבע, ואתרי המורשת בשטחים שבאחריותו ובסביבת הפעילות שלו. לשם כך, חברו בצה"ל, בהובלת חיל הטכנולוגיה והאחזקה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ומשרד הביטחון, לארגוני הסביבה המובילים בישראל - החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות - ויחדיו הם מפעילים כ-65 מוקדי עשייה בכל החיילות והזרועות, באוויר בים וביבשה, מאצבע הגליל ועד אילת, מהשומרון ועד חופי הים התיכון.

עם זאת, שמורות טבע לא מעטות נשרפות כתוצאה מאימוני הצבא. כך למשל, שמורת הדום השומרון שנשרפה כתוצאה מזריקת רימון בתחילת החודש, שכילתה כ-5,000 דונמים ונפגע בית גידול ערכי לאוכלוסיית הצבאים ומיני יונקים רבים שחיים בשמורת הטבע. גם שמורת הטבע בחרצמון נשרפה לפני כשנתיים כתוצאה מאימון צבאי, וגם השנה צה"ל עורך אימון של כחודשיים בשמורה בחרמון, שבה נקודת המים היחידה - ברכת מן - עבור בעלי חיים, בטח בקיץ הלוהט. הגופים הירוקים פנו לצבא שיזיז את האימון למקום אחר, אך האחרון סירב לעשות זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully