וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50 גוונים של ירוק: על סף מהפכה סביבתית בצה"ל

גיא סלעי

23.12.2020 / 15:01

"צבא ההגנה לטבע" הוא מיזם שהוקם לפני 7 שנים, ובו משתפים פעולה הגופים הירוקים עם לובשי המדים הירוקים כדי לשמור על הטבע שלנו - למנוע שריפות מתחמושת, להציל חיות בר שנתפסו בגדר, לנקות אתרי מורשת ועוד. ה"מפקד" שלהם מספר מה עושים בצה"ל למען הסביבה

חזיר שתועד במצלמת תצפיתניות צה"ל/צילום" דו"צ

לפני כשבע שנים הוקם בצה"ל המיזם שאני עומד בראשו, "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם" (פרי שיתוף פעולה בין צה"ל, בהובלת חיל הטכנולוגיה והאחזקה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, משרד הביטחון החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות), במטרה לסייע לצה"ל ומפקדיו לשאת באחריותו לשמירה על הסביבה, הטבע, ואתרי המורשת בשטחים שבאחריותו ובסביבת הפעילות שלו.

עד כה, הפעלנו כ-60 מוקדי עשייה בכל החיילות והזרועות, באוויר בים וביבשה, מאצבע הגליל ועד אילת, מהשומרון ועד חופי הים התיכון. מפקדי וחיילי היחידות יוצאים לפעילות בשטח היחידות, תוך קבלת ייעוץ וליווי מקצועי משותפי המיזם, וגם מקבלים תכני חינוך והכשרה בנושאי סביבה, טבע ומורשת. ביססנו את עצמנו, באזורים בעלי רגישות אקולוגית גבוהה ובמוקדי ההכשרות בחיילות השונים ובכך הפכנו למוקד משמעותי בשמירה על הסביבה, הטבע ואתרי המורשת בגזרות הצה"ליות. אולם שנת 2021, כך אני מקווה, טומנת בחובה לא רק הבטחה לחיסון מקורונה או ממשלה חדשה, אלא גם הטמעה רחבה וכלל צה"לית, לאורך זמן, של שמירת טבע.

חיילי נמרה מנקים את חירבת עמודים בגליל. דו"צ,
חיילי נמרה מנקים את חירבת עמודים בגליל/דו"צ
מפקדי וחיילי בט"ר ניצנים מנקים את חוף ניצנים. דו"צ,
מפקדי וחיילי בט"ר ניצנים מנקים את חוף ניצנים/דו"צ

במהלך שנת הפעילות נוכחנו לפגוש מפקדי פרויקטים ביחידות השונות, אשר התקדמו במערכת הצה"לית ושובצו בתפקידים בעלי פוטנציאל השפעה משמעותי בתחומי הטבע, הסביבה והמורשת. גילינו מחוייבות שיא גם בקרב המפקדים הזוטרים, מיקדנו אותם ויחד איתם, הצלנו חיות בר רבות, למשל.

בשנה הקרובה, יעסוק הצבא, בהדרכתנו והכוונתנו, בשני נושאי רוחב מערכתיים המהווים טביעת רגל משמעותית של מערכת הביטחון על הטבע והסביבה, ולצד זאת מקורם בתפיסה או תרבות, כלומר ישנה אפשרות לחולל שינוי משמעותי - שריפות כתוצאה מאימונים ופסולת. באמצעות העלאת מודעות ומפגש אנושי עם גורמי מקצוע החולקים את האחריות והשטח, גיבשנו תכנית לצמצום שריפות בשטחי האש, מיסדנו מערך הכשרה למפקדים וחיילים והצבנו יעד ברור של צמצום שריפות באימונים בשנת 2021.

בתחום הפסולת והניקיון, גיבשנו תוכנית למדידת הפסולת והמחזור בצה"ל ובשטחים הפתוחים, שמטרתה צמצום הפסולת הזמינה לבעלי חיים. התוכנית מבוססת על הבנה כי משק פסולת שמנוהל בצורה טובה יותר, יביא לצמצום המפגע הסביבתי.

גששים בלימוד בשטח. ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה,
גששים בלימוד בשטח/ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה
הוצאת פקעות על ידי מיזם צבא ההגנה לטבע. מיזם צבא ההגנה לטבע,
מדינה קטנה שמורכבת משלושה איים. ואלטה, בירת מלטה/מיזם צבא ההגנה לטבע

הוקם מנהל בעלי חיים והדברה

העמקת פעילות המיזם במערכת הצה"לית, מצטרפת למגמה כולל של חשיבה ופתיחות בנושא הטבע והסביבה במערכת הצה"לית ולראיה, לראשונה בשנת 2020, במסדר רמטכ"ל בכ-130 יחידות צה"ל, בהובלת ראש אט"ל, נבחן ונמדד תחום הטבע והסביבה תוך דגש על עולם הפסולת. בנוסף, התקיימה תחרות הפרדת פסולת ומחזור בצה"ל, הוקם מנהל בעלי חיים והדברה, ובצה"ל משרתים כ-30 וטרינרים מקצועיים, הוקם מחדש ענף הגנת הסביבה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ומוקד מפגעים סביבתיים, נחתמה אמנה בין רשות הטבע והגנים וצה"ל לניהול השטחים המשותפים והוגדר מחדש תחום העיסוק בחיל החינוך.

זאת, לצד מגמות העולות מלמטה למעלה, כדוגמת הקמת פורומים עצמאיים, צבאיים למחצה, של חיילים ומפקדים היוזמים שינוי בתחום הפלסטיק והמשבר הסביבתי תוך פיתוח אמצעי הסברה ועבודה מול גורמי מערכת שונים לקידום התחום. כל אלו מהווים מכפילי כח של הטמעת מסרי המיזם במערכת הצה"לית.

אהבת הארץ, הנוף, הטבע, הסביבה, הכרת המורשת והפעולה על פיהם, מהווים את הבסיס לקשר בין צה"ל לארגוני הסביבה בישראל. בשנת 2020 הוכחנו שצבא ההגנה לישראל יכול להיות גם צבא ההגנה לטבע ושחייליו ומפקדיו שומרים על הסביבה ובשנת 2021 - נוכיח שישנם גוונים ירוקים נוספים בצה"ל.

גיא סלעי הוא מנהל מיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully