וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זריקת רימון עשן באימון צבאי גרמה לשריפת שמורת טבע הדום שומרון

עודכן לאחרונה: 3.8.2022 / 10:48

אתמול פרצה שריפה בשמורת הדום השומרון, כתוצאה מפעילות לא מבוקרת ומתואמת של צה"ל וכוח שהגיע ללא ציוד כיבוי לשטח. כתוצאה מכך נשרפו כ-5,000 דונמים ונפגע בית גידול לצבאים ויונקים רבים שחיים באזור. דובר צה"ל: "השריפה נגרמה מפעילות בניגוד להנחיות"

שריפה בשמורת הדום השומרון, 2.8.22/צילום: ברוך תמם, רט"ג

בשעות הצהריים אתמול (שלישי) פרצה שריפה בשמורת הדום השומרון, עקב מפעילות צבאית לא מבוקרת. כתוצאה מהשריפה נשרפו כ-5,000 דונמים ונפגע בית גידול ערכי לאוכלוסיית הצבאים ומיני יונקים רבים שחיים בשמורת הטבע.

רועי שטראוס מנהל מרחב שרון: זו שריפה שהייתה יכולה להמנע המצב הזה מאוד מתסכל. תיאום האימון והערכות נכונה של אמצעי כיבוי בשטח האימון, היו יכולים למנוע את הנזק העצום לשמורה והפגיעה בערכי הטבע. כשהגעתי למקום מיד עם פרוץ השריפה גיליתי שהכוח המתאמן הגיע ללא ציוד כיבוי לשטח, מה שהוביל להתפרצות השריפה במהירות ובעוצמה רבה כל זאת בניגוד לנהלים".

במשך שעות פעלו במאמצי הכיבוי 20 פקחי רשות הטבע והגנים, 6 מטוסים ו-20 צוותי כב"ה. פקחי רשות הטבע והגנים פעלו בשטח השמורה למעלה משש שעות רגלית עם מפוחים ותרמילי כיבוי, ובזכות מאמץ זה ועבודה של המטוסי הכיבוי הצליחו לעצור את השריפה.

כזכור, לפני כשבועיים פנו החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים לצה"ל, שלא יקיים אימון ויבנה לש"ביה בשמורת הטבע חרמון, שמתוכנן בין יולי לספטמבר, במיוחד באזור בריכת מן, שהוא מקור המים היחיד לבעלי החיים בשמורת הטבע, מחשש לשריפה וזאר נזקים לשמורה הנדירה, כפי שקרה באימון לפני שנתיים. אולם צה"ל התעלם מבקשת גופי שמירת הטבע. עתה, עקב אימון שלא תואם, נשרפה שמורת טבע נוספת.

שריפה בשמורת הדום השומרון, 2.8.22. ברוך תמם, רשות הטבע והגנים
השריפה פרצה עקב זריקת רימון עשן של צה"ל, בשטח שבו לא תואם האימון/רשות הטבע והגנים, ברוך תמם
שריפה בשמורת הדום השומרון, 2.8.22. רשות הטבע והגנים
כ-5,000 דונמים נשרפו בהדום השמורון ונפגע בית גידול ערכי לאוכלוסיית הצבאים/רשות הטבע והגנים

בקשה לחקור את האירוע

ברשות הטבע והגנים מציינים כי החיילים ומפקדיהם פעלו בניגוד לפקודות הצבא באירוע זה. הרשות תפנה לגורמים המוסמכים בצבא בדרישה לתחקר את המקרה ולפעול על מנת שלא ישנו מקרים כאלה בעתיד.

עד לפרסום הכתבה בוואלה! תיירות, טרם נמסרה תגובת דובר צה"ל, אולם כשעה לאחר מכן צה"ל הודה שפעל בניגוד להנחיות וגרם לשריפה הקשה: "מבירור ראשוני עלה כי השריפה נגרמה מפעילות שבוצעה בניגוד להנחיות. צה"ל רואה מקרה זה בחומרה ומתחקר אותו. בסיום התחקיר ייבחנו צעדים משמעתיים כלפי המעורבים בהתאם, כמו כן הנהלים חודדו. צה"ל רואה חשיבות רבה בשמירה על איכות הסביבה, על הטבע ועל בעלי החיים ומצר על המקרה המדובר".

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "שמורת הטבע הדום השומרון נמצאת בליבו של המסדרון האקולוגי הארצי הגדול והחשוב ביותר, במרכז הארץ. מדובר בפגיעה קשה ביותר, במערכת אקולוגית מתפקדת, ברמה הגבוהה ביותר, באזור המרכז. החברה להגנת הטבע, מצטרפת לדרישה לחקור את האירוע הקשה וההרסני הזה, כדי למנוע מקרים כאלה בעתיד".

שריפה בשמורת הדום השומרון, 2.8.22. רשות הטבע והגנים
20 פקחי רשות הטבע והגנים, 6 מטוסים ו-20 צוותי כב"ה השתתפו בכיבוי השריפה/רשות הטבע והגנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully