וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקוע בארץ: כך "הפך" הדרכון שלי לבן ערובה בשגרירות ארה"ב

ניב ליליאן

עודכן לאחרונה: 27.7.2022 / 16:45

ניב ליליאן רצה לעדכן את ויזת העיתונאי שלו לארה"ב במסגרת עבודתו, אבל גילה שהבקשה הועברה מתל אביב לירושלים, ושם נעלמה. מעבר לפספוס הנסיעה שלו, הדרכון שלו הוחזק במשך שבועות כבן ערובה, לשווא, וכך הוא "קורקע" בעל כורחו. סיפור קפקאי

בווידאו: שקד קוראת לליכוד להעביר את חוק הוויזות/צילום: שלומי גבאי

"בקשתך התקבלה".

כבר למעלה מחודש, אני בוהה בהודעה הסתמית הזו שלא מתעדכנת לגבי סטטוס הבקשה לוויזה שהגשתי לשגרירות ארצות הברית, וכמוני עשרות אלפי ישראלים שסובלים מעומס הבקשות לוויזה שאיתו מתמודדת המחלקה הקונסולרית מאז הקורונה. אבל ניחא היה זה רק העומס. הליך הבקשה וניסיונות לברר או לזרז בקשות שמתעכבות שבועות ארוכים, נתקלים גם בקיר מתוכנן היטב של אטימות, שמונע כל אפשרות להבין את מצב הבקשה ולמעשה הופך את הישראלים המבקשים אישור כניסה לארצות הברית לבני ערובה.

הסיפור הזה נכתב מנקודת המבט האישית שלי, אבל הוא ממחיש את המצב הבלתי אפשרי שבו מעמידה מחלקת המדינה של ארצות הברית את אלה שצריכים להיכנס בשעריה, אם לביקור משפחתי ואם לעסקים.

כיום, מי שמבקש תור לראיון לקבלת ויזה לארצות הברית, צריך להמתין קרוב לשנה. זה מופיע שחור על גבי מסך למי שנזקק לראיון. לכן הומצא הרעיון של פטור מראיון לוויזה, לכאורה, כדי לזרז תהליכים, אבל בפועל אין שום זירוז ואזרחים ישראליים מוצאים את עצמם נפרדים לשבועות ארוכים מהדרכון שלהם. הסברים? אין, ונגיע לזה בהמשך.

ויזה לארה"ב. ShutterStock
כיום, צריך להמתין קרוב לשנה לתור. ויזה לארה"ב/ShutterStock

הו, כמה היינו תמימים

הבקשה שלי לכאורה הייתה בקשה פשוטה: לעדכן ויזת עיתונאי שבתוקף (ויזות עיתונאי דומות לוויזות מבקר פרטי/עסקי, ויזות ה-B1/B2, רק בהבדל שהן כוללות היתר לדווח עבור כלי תקשורת זרים מאדמת ארצות הברית). וכל זה לטובת סיקור של אירוע שאותו הוזמנתי לסקר. שגרתי למדי. הבקשה הוגשה לאותה היחידה (שלוחת השגרירות בתל אביב) וזהו אותו סוג ויזה, לכאורה, מקרה פשוט שאמור להיות מטופל במהירות תוך כמה ימים, מה שהניחו גם אנשי החברה המארחת... הו, כמה היינו תמימים. ב-31 במאי, הגעתי למשרד דואר השליחים בראשון לציון כדי למסור את המעטפה עם המסמכים ובה גם הדרכון הקודם עם הוויזות הקיימות והדרכון הנוכחי שלי. שאלתי את אנשי דואר ישראל החביבים כמה זה ייקח. והם, כמי שמטפלים בהעברות המסמכים, ענו לי שמנסיונם זה לוקח בין ארבעה לחמישה שבועות. וכמה שהם צדקו.

דואר השליחים עשה את מלאכתו נאמנה, ויומיים לאחר מכן המעטפה עם הבקשה לאירוע (שהתקיים כשבועיים אחר כך, ב-12 ביוני), הגיעה לתל אביב - אבל לא לשגרירות... וכאן נכנס רכיב תמוה: מחלקת המדינה של ארצות הברית מעסיקה חברה מסחרית, חברה מקומית בשם "סי אס אר איי שירותי ויזה ישראל בע"מ" כדי לטפל בקבלה ומסירה של מסמכי הבקשות, הם גם מהווים את החזית של שירות הלקוחות למבקשי הוויזות. מדוע בכלל שגרירות ארצות הברית מפעילה חברה מסחרית מתווכת לטיפול במסמכים - במקום לשלח אותם ישירות? לדוד סם פתרונים, אני רק יכול להגיד לכם שחלף עוד לפחות שבוע לפני שהבקשה שלי בכלל הגיעה פיזית לשגרירות בתל אביב.

עוד בוואלה!

אלו הדרכונים הכי חזקים לשנת 2022. ואיפה הישראלי?

לכתבה המלאה
שגרירות ארצות הברית בתל אביב. 6 בדצמבר 2017. רויטרס
מדוע היא מפעילה חברה מסחרית מתווכת לטיפול במסמכים? שגרירות ארה"ב בתל אביב/רויטרס

קיר הברזל של האטימות

הימים עוברים, האירוע שהייתי אמור לסקר בארצות הברית כבר התקיים (העיקר צריך ויזה מיוחדת לעיתונאי... מה הטעם בוויזת עיתונאי אם אני לא יכול לבצע את עבודתי בגללה?), והתשובה שקיבלתי בניסיונות לברר למה הוויזה עם הבקשה הפשוטה למדי מתעכבת, נענו ב"היית צריך לתכנן מראש". נו, באמת. תחינות לא עזרו, גם לא בקשה לשחרר את הדרכון כמות שהוא.

ופתאום... הבקשה שלי נעלמה. הניסיון לברר מה מצב הבקשה דרך הממשק (המזעזע) האינטרנטי של מחלקת המדינה פתאום החזירה תשובה כאילו הבקשה לא קיימת... מה? מה עשיתם עם הדרכון שלי, ינקים? האם אני צריך להודיע למשטרה שהדרכון שלי אבד - בגללכם?

טלפון לשירות הלקוחות המאוד לא שירותי של "סי אס אר איי שירותי ויזה ישראל בע"מ" פתר את התעלומה: הבקשה שלי עברה לשגרירות בירושלים, שמופיעה בממשק כשלוחה נפרדת. למה? ככה. האם מישהו חשב לעדכן את האזרח הקטן וחסר החשיבות בעיניהם שהדרכון שלו עבר לשלוחה אחרת? לא, למה, מי מת? (מוות זה אכן המקרה היחיד שבו תוכל לזרז בקשה... כל מקרה אחר שקשור לעולם החיים - לא ייענה). ב-14 ביוני, יומיים אחרי שהאירוע שלכבודו הוגשה הבקשה כבר התקיים - בשעה טובה נפתחה מעטפת הבקשה שלי, שהפרטים בה, עד שטופלו, כבר הפכו ללא עדכניים. מאז כאמור, שום שינוי.

שגרירות ארה"ב בירושלים. ShutterStock
אם תתקשרו לשגרירות בירושלים, אין אפשרות להגיע למחלקה הקונסולרית/ShutterStock

"בקשתך נתקבלה"

ואם כבר בשירות לקוחות עסקינן, הוא פשוט לא קיים, וקיר הבידוד והאטימות שבנתה לעצמה שגרירות ארצות הברית בישראל כדי לנתק את עצמה לחלוטין מהילידים הנודניקים עם בקשות המעצבנות שלהם - הוא באמת מרשים: ראשית, במענה הקולי בעברית (שזה מה שיבחר ברגיל יליד ישראל), אם תתקשרו לשגרירות בירושלים, אין אפשרות להגיע למחלקה הקונסולרית. האפשרות פשוט לא מוצגת במענה הקולי. לא קיימת. אין. נאדה. אם תתחכמו ותבחרו במענה קולי באנגלית, האפשרות כן מושמעת, אבל נעולה בלולאה פנימית שמחזירה אתכם לאותו התפריט - ככה שאין שום אפשרות להגיע לנציג אנושי.
איך כן אפשר לפנות למחלקה הקונסולרית? טוב ששאלתם. באמצעות טופס מקוון. נשים רגע בצד בעלי מוגבלויות, קשישים או סתם אנשים שלא מסתדרים טוב עם מחשבים, אחרי מילוי הטופס, לא משנה מה כתבתם בו, גם אם שאתם מחכים לוויזה כי יש לכם פגישה אישית עם ג'ו ביידן - תקבלו את המענה הקבוע הבא:

"אנחנו איננו פקידים קונסולריים, והזמן שלוקח לטפל במקרה של מבקש נתון לשיקול הדעת הבלעדי של המחלקה הקונסולרית. אנחנו לא יכולים לספק לך כל מידע לגבי מתי המסמכים האישיים שלך יועברו לשירות השליחים".

ופה מגיע מחזה האבסורד לשיאו - הטופס המקוון נועד לפנייה למחלקה הקונסולרית. מדוע עונים עליו (לכאורה) אנשים שלא שייכים למחלקה הקונסולרית? ואם אתם לא יודעים מה קורה עם המסמכים האישיים שלי, אז מי יודע?

דרכון ישראלי. ShutterStock
מילא לא נתתם ויזה בזמן, אבל לפחות שחררו את הדרכון/ShutterStock

צו עיכוב יציאה מהארץ בפועל

הזכרנו מסמכים אישיים? לא נראה שלשגרירות ממש אכפת שהיא מחזיקה במסמך הנסיעה הרשמי של אזרחי ישראל, הלוא הוא הדרכון, במשך שבועות ארוכים כבן ערובה. תזכורת - ברגיל, אזרחי ישראל נדרשים על פי חוק לצאת מישראל עם הדרכון הישראלי. הגשת בקשה ולצורך עסקייך או לצרכים אחרים (חופשה רחמנא ליצלן) את או אתה צריכים לצאת מהארץ למדינה שאיננה ארה"ב, והדרכון שלך עדיין נרקב במעטפה אי שם בנבכי השגרירות? בעיה שלך. אל תיסעו לחו"ל עד שנואיל בטובנו להחזיר לכם את הדרכון...

אז במקרה עד תחילת 2023, בגלל העומס במשרד הפנים, ישראלים מחזיקי דרכונים זרים יכולים לנסוע עמם. אבל מה יעשו אזרחים ישראלים שאין ברשותם דרכון זר? יוציאו עוד 400 שקלים נוספים מכיסם (בנוסף על 160 הדולרים ששילמו כבר על התענוג של בקשה לוויזה...) על דרכון זמני - כי שגרירות ארצות הברית הוציאה להם דה פקטו צו עיכוב יציאה מהארץ על לא עוול בכפם?

משרד החוץ צריך גם הוא להידרש לעניין הזה - השגרירות האמריקנית מחזיקה במסמך זיהוי רשמי של מדינת ישראל של אלפי אזרחים במשך שבועות ארוכים, ללא צידוק, ללא שקיפות בתהליך וללא מתן מענה הולם לפונים. זהו זלזול, חוצפה ויריקה בפניהם של אזרחי ישראל - ובפניה של מדינת ישראל.
אז נכון שמנופפים לנו מול העיניים עם הגזר של הכנסת של אזרחי ישראל לתוכנית הפטור מוויזה. אבל על זה אנחנו כבר שומעים עשור, ובגלל הבחירות והתסבוכת הפוליטית כאן והצורך בהשלמת חקיקה, זה לא יקרה בפועל לפחות עוד שנה - לא לפני אמצע 2023.

מה יעשו בינתיים אזרחי ישראל שיש להם קרובים או חברים לבקר בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות? ישראלים הנדרשים לנסיעות עסקיות ויש להם קשרים כלכליים עם גופים בארצות הברית שדורשים פגישות פנים אל פנים? שבו וחכו בסבלנות. בקשתכם התקבלה, וקבורה בערימה.

הטור הזה נכתב דווקא על רקע ביקורו המוצלח של נשיא ארצות הברית כאן בתחילת החודש, ובמידה מסוימת, המצב הנוכחי העגום עם הבקשות לוויזה עם ידידתנו הגדולה מעיב על ההצהרות היפות על הידידות העמוקה בין שני העמים, הצהרות לחוד ומעשים לחוד. אז עד שיהיה פטור - ג'ו, אולי תעזור?

seperator

תגובת שגרירות ארצות הברית

בתגובה לשאלותינו מסר דובר מטעם שגרירות ארצות הברית בישראל את הדברים הבאים:
"עם שובן של הנסיעות בעולם, מחלקת העניינים הקונסולריים (של מחלקת המדינה) מחויבת לבטיחות, ומחזירה פגישות ראיון למלואן של בקשות ויזה שלא למטרת הגירה, לרבות נסיעות תיירות ועסקים. אנו עושים זאת בהתאם להנחיות מדעיות ובריאות הציבור.

"מגפת הקורונה גרמה לירידה ביכולת עיבוד הבקשות לוויזה של המחלקה, ורבות מהנציגויות יכלו להציע שירותים רק למקרי חירום. השגרירויות והנציגויות עדיין נמצאות תחת מגבלות הקשורות למגפת הקורונה, ורבות מהן עדיין נאבקות עם אתגרי איוש, שהחלו בתקופת המגיפה. אנחנו מודעים לכך שעיבוד שגרתי של בקשות לוויזה הושב לסדרו, אך בחלק מהנציגויות שלא יכלו לקבל קהל ולקבוע פגישות, מגישי בקשות לוויזה עשויים לעמוד בפני זמני המתנה ארוכים. אנחנו מחויבים להקטין את זמני ההמתנה במהירות ובאופן בטוח, מתוך הכרה שאשרות כניסה לעסקים ולתיירים מהווים חלק קריטי בכלכלת ארצות הברית".

בתשובה לשאלה מה נעשה כדי להפחית את זמני ההמתנה, קיבלנו את התשובה הבאה:
"אנחנו נמשיך לחקור דרכים יצירתיות להקטנת זמני ההמתנה לראיונות ויזה, תוך הקפדה על תהליך בטוח ויעיל. אנחנו גם מנסים למלא את פערי האיוש - הסרנו הקפאות גיוסים, ומכשירים ומכניסים עובדים חדשים מאז תחילת 2022. אתם מוזמנים לבדוק באתר שלנו כיצד לבקש פגישה מזורזת במידת הצורך, באתר: https://il.usembassy.gov/visas. מרבית המידע זמין ברשת, אבל קיים גם מרכז שירות טלפוני, הזמין ב-02-374-1221 לשגרירות בירושלים, או 03-905-8062 לשלוחה בתל אביב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully