וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באמצע הטיול באילת, נחש טרף חרדון צב. ויש גם תיעוד

עודכן לאחרונה: 25.7.2022 / 8:07

במסגרת טיול בהרי אילת, אספו מתנדבות פסולת וראו כתם לבן על שיח. רק כשהתקרבו זיהו שמדובר בטריפה של נחש תת-ארסי מסוג ארבע קו מצרי שבולע חרדון צב הדור. "מצאנו את עצמנו מרותקות", הן אומרות, ואחת מהן הצליחה גם לתעד

נחש ארבע קו מובהק באילת/צילום: נעמה בן עמי פישר, החברה להגנת הטבע

אולגה ריבק, עובדת רשות הטבע והגנים, האחראית ביום יום על פעילות המתנדבים במרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים, זכתה לראות ולתעד מראה מדהים של נחש תת ארסי מסוג ארבע קו מצרי בולע חרדון צב הדור.

את המראה המיוחד ראתה אולגה במסגרת טיול פרטי שערכה בנחל שלמה, שבשמורת הטבע הרי אילת, יחד עם מתנדבים נוספים מהמרכז להצלת צבי ים.

אולגה מספרת כי "במסגרת הטיול שערכנו בשמורה אספנו גם פסולת מהשטח למען שמירת הטבע ושקד עופר, מתנדבת במרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים שטיילה איתי, הפנתה את תשומת לבי בשלב מסוים של הטיול לאיזה כתם לבן על שיח שהיא ראתה מרחוק. תחילה חשבנו שמדובר בפסולת. הרמנו משקפת מרחוק לעבר השיח ואז זיהינו שמדובר בנחש שאוכל חיה אחרת. התקרבנו לשיח תוך שמירה על מרחק של מספר מטרים ואז זיהינו כבר את הנחש שהוא מנסה לבלוע את חרדון הצב ההדור. חלק מהראש של החרדון כבר היה בתוך גופו של הנחש. מצאנו את עצמנו מרותקות למראה המיוחד מספר דקות בהן הנחש מנסה בכל הכוח לבלוע את החרדון כולו. ללא ספק זה מראה מיוחד של טבע פראי שזכינו לו".

נחש ארבע קו מצרי בולע חרדון צב הדור בהרי אילת. אולגה ריבק, רשות הטבע והגנים
נחש ארבע קו מצרי בולע את החרדון/רשות הטבע והגנים, אולגה ריבק
נחש ארבע קו מצרי בולע חרדון צב הדור בהרי אילת. אולגה ריבק, רשות הטבע והגנים
"חלק מהראש של החרדון כבר היה בתוך גופו של הנחש"/רשות הטבע והגנים, אולגה ריבק

אין הרבה תצפיות מתועדות של הנחש

לדברי יואל עברון, מומחה לנחשים, לוכד מוסמך ומתנדב ברשות הטבע והגנים, "נחש ארבע קו מצרי הוא נחש תת-ארסי, אחד מתשעת הנחשים התת-ארסיים בארץ. הוא נדיר למדי, תפוצתו בערבה ועל כן אין הרבה תצפיות מתועדות שלו. בעבר הוא זוהה עם הארבע קו מובהק, אך גופו ארוך יותר. צבע גופו חום צהבהב או חלוד. מדובר בנחש זריז שתזונתו מורכבת מלטאות, מכרסמים וציפורים הניצודים תוך כדי מרדף".

עברון מוסיף כי, "לנחש תת-ארסי יש שיניי ארס בחלק האחורי של הלסת ולכן הוא לא מסוגל להכיש ובהתאם גם לא מסוכן לאדם. שיניי הארס האחוריות, באמצעותן הוא מחדיר ארס לגוף החיה הנטרפת, נועדו לסייע לו בהאצת תהליך העיכול כאשר הארס עוזר בפירוק הבשר".

לדברי דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים, "ארבע קו מצרי הוא נחש מיוחד הנמצא בישראל רק בהרי אילת ובדרום דרומה של הערבה. זהו נחש הפעיל בשעות היום ונוקט באסטרטגית צייד של תנועה מהירה ולכידת הטרף בהשוואה לנחשים 'כבדים' יותר הנוקטים באסטרטגיה של ישיבה במארב וזינוק, או הכשה מהירה של הטרף. תפוצתו המצומצמת בישראל הופכת אותו למין נדיר באזורנו אם כי תפוצתו העולמית משתרעת גם במדבריות צפון אפריקה. הנחש שבתמונה צד חרדון צב הדור, גם הוא מין המצוי בישראל רק בהרי אילת. ארוחה כזאת יכולה לספק לנחש מזון למספר שבועות ובתנאים מסוימים אף לחודשים".

עוד בוואלה!

עונת הנחשים החלה; זה מה שיש לעשות אם נתקלתם בנחש בטיול

לכתבה המלאה
נחש ארבע קו מצרי בולע חרדון צב הדור בהרי אילת. אולגה ריבק, רשות הטבע והגנים
ארבע קו מצרי הוא אחד מתשעת הנחשים התת-ארסיים בארץ/רשות הטבע והגנים, אולגה ריבק

מתוך 42 מיני נחשים בישראל, רק 9 הם ארסיים

ברשות הטבע והגנים מזכירים כי בישראל כ-42 מיני נחשים וכולם ערכי טבע מוגנים שאסור לפגוע בהם. רוב הנחשים אינם מסוכנים לאדם כאשר רק 9 מיני נחשים בישראל הם ארסיים. הארס משמש אותם לציד או להגנה מפני תוקפים. לנחשים יצא שם רע ונקשרות להם תכונות כגון אכזריות וערמומיות, אך האמת אחרת: לנחשים חשיבות רבה בשמירה על תפקוד המערכת האקולוגית שבה הם חיים, והם מסייעים מאוד בהגבלת ריבוי מכרסמים ומזיקים אחרים.

אם נתקלתם בנחש במסגרת טיול בטבע חשוב לשמור על מרחק ממנו, לא להטריד אותו וליהנות מתצפית בטוחה. אם נחש נכנס לביתכם או לחצר, פנו למוקד 106 או הזמינו לוכד נחשים מורשה מתוך רשימת לוכדי הנחשים המורשים, המופיעה באתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים. לוכד מוסמך יקפיד לשמור על חיי הנחש ולהחזיר אותו בתום הלכידה למקומו הטבעי.

  • עוד באותו נושא:
  • נחש
  • חרדון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully