וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורטל מימי לגיהנום? חור עצום נפתח באגם בקליפורניה - וזו הסיבה המפתיעה להיווצרותו

8.5.2022 / 23:38

ברשת נותרו מבולבלים מ"הפורטל לגיהנום" - חור בקוטר 22 מטרים שנפתח באגם בקליפורניה ויצר אפקט מערבולת מרהיב למראה - ויש סיבה מאוד מפתיעה להיווצרותו (וגם הרוגה אחת)

ככה נראה החור באגם/Fergus Hammond

כשמבול יורד במזרח עמק נאפה שבקליפורניה, נפתח לו גם שער מימי לגיהנום: חור בקוטר 22 מטרים נפער באגם ויצר אפקט מערבולת מרהיב למראה שמושך אליו אלפי מבקרים. המערבולת שנראית בהתחלה כמו אשליה אופטית נוצרה שם פעמים תכופות בשנים האחרונות. למעשה, כשמפלס המים במאגר אגם ברייסה שבראש סכר מונטיצ'לו עולים גבוה מדי, המים העודפים מתחילים להסתחרר לתוך חור גדול שנראה חצוב על פני המים.

החור הידוע בחיבה על ידי המקומיים בתור "גלורי הול" (לא מה שאתם חושבים) הוא לא באמת פורטל לגיהנום, אלא שפך שנבנה בידי מהנדסים בשנות החמישים. החור הוא חלופה לפיר צדדי קלאסי יותר, המשמש לשליטה בזרימת המים מתוך הסכר. מאחר שבמקום קיים פער צר מאוד בין הצוקים, לפיר צדדי לא יהיה לאן להוביל את המים. במקום זאת, המהנדסים הקימו פתח ניקוז גדול באגם, ממש כמו זה שבאמבטיה או בכיור הבייתי.

חור באגם. Giphy
חור באגם בקליפורניה מושך אליו המוני מבקרים/Giphy

הביטו בפלא הזה:

המבנה הידוע גם בשם "פעמון" הוקם במטרה לשלוט על מפלס המים של כמה סכרים אחרים ברחבי העולם. עם זאת, הגלורי הול בנאפה הוא אחד המפורסמים יותר מכיוון שהוא גורם למחזה די מרהיב - ולא לעיתים רחוקות. הוא כן היה "רדום" למשך 11 שנים אך התעורר מהלך השנה הגשומה במיוחד שהייתה ב-2017, אז המונים התאספו סביב כדי להביט בפה פעור אל התהום הענקית, כך דיווחו בניו יורק טיימס. בשנת 2019, לאחר עוד עונה כבדה של גשמים, "חור התהילה" שוב נכנס לפעולה - וגם הפעם משך אליו אלפי צופים סקרנים. באותה שנה, למעשה, קורמורן (עוף מים) אומלל עלה לכותרות כשצולם נשאב לפיר (כמה דיווחים טוענים שהוא שרד).

למרבה המזל, בימינו אותה תאונה כנראה לא הייתה פוקדת שחיין אנושי. ראשית, המאגר מוקף בחבל ובו הנחיות האוסרות על שחייה או שייט באגם. שנית, מרבית האנשים יצליחו לשחות בקלות כנגד המהירות והחוזק של המערבולת, גם כשהיא בעוצמה הגבוהה ביותר. המוות האנושי היחיד שנרשם אי פעם בחור היה בשנת 1997, כאשר אישה (אמילי שוואלק) שחתה אל מבנה הבטון. על פי הדיווחים היא נצמדה לקצה במשך 20 דקות, אך החילוץ הגיע מאוחר מדי. גופתה נמצאה מספר שעות לאחר מכן.

חור באגם בקליפורניה. Evan K/Youtube, צילום מסך
בסה"כ מדובר במשפך - אבל הוא נראה כמו מערבולת כשהמים עולים/צילום מסך, Evan K/Youtube

בעוד שהמערבולת עשויה להיראות מאיימת מלמעלה, אלה שמכירם אותה היטב מעידים שמהירות המים לא כל כך גדולה. כמות מים גדולה יחסית מתנקזת בבת אחת ולכן יש תחושה של מערבולת חזקה. בכל שנייה חור הניקוז שמגיע לקוטר של 22 מטרים ולעומק של 75 מטרים מסוגל "לבלוע" כ-1,360 מטר מעוקב של מים. לאחר הנפילה הראשונית לתוך פתח החור, המים נכנסים לצינור צר יותר שנשפך לנחל פוטה הסמוך, לאחר יותר מחצי קילומטר של זרימה אופקית.

כשיורד גשם תיירים מקיפים לעתים קרובות את הגדרות כדי לראות את החור בפעולה. בשנות ה-50, כשהמהנדסים בנו את החור, הם חשבו שהוא ישמש רק פעם ב-50 שנה בתרחישים קיצוניים. אולם מאז תחילת המאה, המערבולת נפתחה שלוש פעמים. מה שנבנה לתרחיש לא סביר הפך כעת ליותר סנסציה עונתית - עוד תזכורת לכך שהאקלים העולמי משתנה.

תמונות מרהיבות של החור הפכו לוויראליות מאז שפורסמו בפלטפורמת המדיה החברתית Gfycat עוד ב-2018, ולאחר מכן הופצו מחדש ב-reddit וגרפו מאות אלפי צפיות. "מדוע יש חור ענק באמצע האגם שבו אנשים שוחים?", כתב אחד בפליאה ואחר הוסיף: "זה נראה מאוד לא בטוח". אדם נוסף קבע: "זה נראה כמו השער לגיהנום".

להזכירכם, בלב מדבר קאראקום שבטורקמניסטן קיים "שער גיהנום" נוסף - מכתש ענק שבוער בלהבות מזה 50 שנה ללא הפסקה. האטרקציה התיירות המרהיבה מושכת אליה המוני תיירים מסביב לעולם על אף שלאחרונה נשיא טורקמניסטן, גורבנגולי ברדימוחמדוב, הורה לכבות את האש הגדולה ולסגור סופית את השער.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully