וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות קנקנים מגליתים עצומים עם שרידי אדם נחשפו באתר ארכיאולוגי מסתורי בהודו

5.5.2022 / 23:24

איש לא יודע מתי או מדוע נחצבו קערות הענק האלה, אולם האגדות המקומיות מספרות שבתוכן היו תכשיטים ושרידי בני אדם

סלעים חצובים בצורת כדים נמצאו בהודו/The Cosmos News

עשרות קערות גדולות מאבן התגלו לאחרונה באסאם שבהודו בארבעה מקומות שונים, כך פורסם בירחון ארכיאולוגיה אסיאתית. הקערות (או צנצנות), הן מגלתיות - כלומר עשויות מאבן גדולה ששימשה לצורך בניית מבנה או מונומנט, לבדה או ביחד עם אבנים אחרות. כל האבנים שנמצאו היו בגובה של בין מטר לשלושה מטרים וחלקם כללו דקורציות מגולפות בעוד שאחרות היו פשוטות, כל על פי עורך המחקר ניקולס סקופל, מועמד לדוקטורט מהאוניברסיטה הלאומית שבקנברה, אוסטרליה.

65 קערות התגלו עד כה במקום, וייתכן שרבות נוספות קבורות מתחת לאדמה. לא ברור עדיין מתי הן נוצרו, ואיזו ציוויליזציה השתמשה בהן. לפני הגילוי שלו ב-2020, קערות ענקיות מסוג זה נמצאו בשבעה מקומות, כשחוקרים בריטים גילו כמה מהם באזור של אסאם כבר בשנת 1920. כשחיפשו באזורים שבהם כבר נחשפו קערות, התגלו ארבעה מקומות חדשים עם קערות שהיו גלויות למחצה.

סקופל סיפר ל-CNN: "החיפוש והתיעוד של הקערות על ידי הממשלה והאוניברסיטאות יכולים לשמור על המסורת ועל הקערות עצמן למען הדורות הבאים".

כשצוות המחקר מצא את הקערות, רבות מהן ומהפרטים שהיו בתוכן כבר נעלמו. על פי סיפורים שעברו מדור לדור בקרב תושבי המקום, בני הנאגה שגרו באזור שלפו פריטים ושרשראות מהקערות, והם הפכו לחלק מהירושות המשפחתיות. "באחד הכפרים שישנו בהם, אחת הנשים המבוגרות הראתה לי תכשיטים שהוצאו מתוך אחת הקערות הללו".

בלאוס נמצאו בעבר סוגים דומים של קנקנים כשחפצי אמנות עדיין נמצאים בתוכם כמו חרוזים כמו גם שרידים של בני אדם. על פי ההערכה, הצנצנות בלאוס שנחשפו ב-2016 הוצבו במחוז Xieng Khouang לפני 2,000 שנה לפחות.

חוקרים גילו אז שלושה סוגים שונים של שיטות קבורה: עצמות שהונחו בבורות עם גוש אבן גיר גדול למעלה, עצמות קבורות בכלי קרמיקה וגופה בודדת בקבר.

"הגודל והמבנה של הצנצנות שנמצאות באסאם ובלאוס דומים מאוד. עם זאת יש הבדלים מסוימים בצורה ובגודל. אלו באסאם בולבוסיות יותר, ואילו אלו בלאוס יותר גליליות", אמר סקופאל.

הקערות שנמאו כעת שונות זו מזו בצורה ובגודל. חלק גבוהות וגליליות, בעוד שאחרות קבורות בחלקן או במלואן באדמה.סקופאל מקווה שהצוות שלו ימצא בקרוב כמה צנצנות שעדיין לא נפתחו באתרים החדשים באסאם. הוא אמר: "בחלק מהקערות הקבורות אולי יש עדיין דברים בפנים, עוד לא חפרנו בשביל לגלות".

כדי להבין מתי חפצי האמנות נקברו, הצוות של סקופאל מתכוון להשתמש בזוהר אופטי מגורה או OSL - שיטת תיארוך הכוללת נטילת דגימת משקעים ישירות מתחת לצנצנת, כדי לקבוע מתי האור פגע בו בפעם האחרונה.

התאריך יחשוף מתי נקברו הקנקנים, מה שיעזור לארכיאולוגים להבין טוב יותר מתי בדיוק ועל ידי מי נוצרו הצנצנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully