וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול אש: שטחי אש שסגורים בדרך כלל ואפשר לטייל בהם

10.4.2022 / 17:00

החג וחול המועד הם זמן מעולה לגלות מסלולי טיול שברוב הזמן מצויים בשטחי אש של צה"ל: משדה הבולבוסים המדהים של נחל קידר ועד פסיפס האונייה הבלתי נשכח בחורבת בית לויה - הנה כמה מסלולים שאי אפשר לטייל בהם ביומיום, ופתוחים בחגים ובסופ"שים

תצפית מראש אלות, בורות לוץ/צילום: זיו ריינשטיין

חגים וסופי שבוע הם זמן מצוין לצאת לטייל במסלולים החולפים בשטחי אש, כאלו שבדרך כלל לא מטיילים בהם באמצע השבוע ללא תיאום מראש עם צה"ל. אבל רגע לפני שנגיע למסלולים האלה, בואו נפתח במידע שיערער את עולמכם: על פי ההנחיות הרשמיות של צה"ל, יש לתאם את הטיולים בשטחי אש גם בשבתות וחגים. קראתם נכון. אז נכון, סביר להניח שרוב המטיילים בבורות לוץ שבהר הנגב או באזור חולות ניצנים לא עושים זאת, אבל ההנחיה עדיין תקפה.

אז כדי להיות מסודרים, הנה שלושה מספרי טלפון שדרכם יש לתאם את הטיולים במסלולים החולפים בשטחי אש:
דרום - 08-9902926/8.
מרכז - 02-5305042.
צפון - 073-3483007.


מניסיון, לפעמים הם גם עונים בתוך שניות ספורות. ואחרי שסגרנו את הפינה הזו, בואו נתחיל. רק זכרו כי לכל המסלולים הבאים יש להצטייד בתיאור מפורט של סיפור הדרך ומפת סימון שבילים עדכנית או אפליקציית ניווט שטח.

ראש אלות בבורות לוץ. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
ביומיום זהו שטח אש. תצפית מראש אלות שבבורות לוץ/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

חורבת בית לויה

אז מה, עוד אתר ארכיאולוגי בדרום השפלה? חכו, אתם עומדים להתאהב במרחב יפהפה זה, שנראה במיטבו באביב, וכולל פסיפסים נהדרים, מערות חמודות ונופים ירוקים עד האופק. חורבת בית לויה היא מרחב שבו שרידי יישוב קדום מימי בית שני והלאה, ובו נמצאו כתובות בעברית, שרידי כנסייה ביזנטית, קפלת תפילה תת-קרקעית, מתקנים חקלאיים קדומים ועוד. אבל את קריאת ההתפעלות הגדולה באמת תשאירו לפסיפסים, המציגים בין השאר כתובות ביוונית, מדליונים, פירות מסוגים שונים ומשונים, ציפורים וגם ספינת מפרש יפהפייה שבה נראים דייגים. ובין לבין, תגלו מערות חצובות בסלע.

לדעת עוד: בווייז "חורבת בית לויה". ניתן להגיע מכביש 35 או מכביש 358. בכל מקרה, ההגעה לאתר עצמו היא בדרכי עפר שמתאימות לכל רכב, בנסיעה איטית וזהירה. אורך המסלול בחורבת בית לויה הוא כמה מאות מטרים בלבד.

עוד בוואלה!

פעילויות לפסח 2022 מצפון ועד דרום, כולל מלא בחינם

לכתבה המלאה
חורבת בית לויה. איל שפירא, מערכת וואלה!
את קריאת ההתפעלות הגדולה באמת תשאירו לפסיפסים. חורבת בית לויה/מערכת וואלה!, איל שפירא

נחל קידר

בולבוסים, מכירים? על פי ההגדרה הגיאולוגית, מדובר ב"תרכיזי קלציט המכילים שאריות של חומר אורגני". אבל עבור רוב בני האדם, מדובר ב"תפוחי אדמה ענקיים מן הטבע". את הסלעים העגולים והחמודים האלו אפשר למצוא בכמה וכמה מקומות בנגב, אבל נראה שהגדולים והמרשימים שבהם - שקוטרם מגיע ליותר ממטר - ממתינים לכם בנחל קידר. ועוד יתרון של מסלול זה: אין בו כמעט הליכה, אלא בעיקר נהיגה בשבילים טובים, עד שמגיעים לשדה הבולבוסים. מעבר להשתאות הגיאולוגית, זהו מקום מצוין לסלפי משעשע. נסו ותיהנו.

לדעת עוד: "צומת סיירים" בווייז (על כביש 12, צפונית לאילת). נוסעים צפונה מהצומת ויורדים לשטח בעקבות השילוט לנחל קידר, בדרך שאורכה 2.8 ק"מ (סימון אדום ולאחריו סימון שחור).

הר מסור

את המסלול הזה אתם לא רוצים לבצע אם יש לכם פחד גבהים. מצד שני, זהו מסלול כה חמוד ויפה, כך שאולי הוא יגרום לכם לחוויה מתקנת. נחל מסור בערבה מתאים לטיול משפחתי עם ילדים גדולים (שבע ומעלה), והוא יפגיש אתכם עם נופים פנורמיים נהדרים מראש פסגת הר מסור, המשופעת באופן מפחיד למדי. אחרי שמטפסים על ההר וצופים על העולם מגבוה, השביל ייקח אתכם אל קניון קצר וחמוד, הישר אל נקודת ההתחלה.

לדעת עוד: כותבים בווייז "מושב חצבה" (על כביש 90), ומול הכניסה למושב פונים מערבה בדרך מטלטלת בסימון ירוק, שאורכה כ-12 ק"מ. מחנים במקום שבו הדרך פוגשת שביל אדום, ומכאן מתחיל המסלול הרגלי. אורך המסלול: כשלושה ק"מ.

הר מסור. איל שפירא, מערכת וואלה!
מתאים לטיול משפחתי עם ילדים גדולים. הר מסור/מערכת וואלה!, איל שפירא

בורות לוץ וראש אלות

הפתעה-הפתעה: בורות לוץ, אתר טיולים פופולרי במיוחד בימי הפריחה האביבית, מצוי בשטח אש. כאן, בשטח הר הנגב, ממתין מסלול מוכר ואהוב המתאים לכל המשפחה, שאורכו כ-4 ק"מ. אבל האביב הוא הזדמנות טובה לאתגר את עצמכם במסלול המיועד למשפחות מיטיבות לכת: כ-8 ק"מ. מסלול זה כולל את בורות לוץ, וכן את הר רומם וראש אלות, המתנשא לגובה של כ-980 מטר מעל פני הים. שמונה בורות המים שתפגשו הם שריד מפיתוח חקלאי של האזור שנעשה בידי הנבטים בימי קדם. הם מתמלאים בחורף, ולצדם פורחים באביב פרחים כגון צבעוני המדבר, צבעוני ססגוני, עיריוני צהוב ועוד.

לדעת עוד: המסלול הקצר (4 ק"מ) והארוך (כ-8 ק"מ) מעגליים, ובדרגת קושי קלה. בווייז: בורות לוץ. מחנים בחניון הלילה המוסדר של בורות לוץ.

בורות לוץ. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
האביב הוא הזדמנות לאתגר את עצמכם במסלול למשפחות מיטיבות לכת. בורות לוץ/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

הר חורשן

הופתעתם לגלות שבורות לוץ נחשבים שטח אש? מסתבר שאפילו הר חורשן, ליד זיכרון יעקב, נחשב שטח אש צה"לי לכל דבר. ההר, הנושק למושבה בת שלמה, מציע כמה מסלולי טיול ברמת קושי קלה ובינונית, שבהם תצפיות חביבות לעבר המרחבים הסובבים את ההר. זהו גם יופי של מקום למצוא פה את פינת הפיקניק האולטימטיבית, או סתם לשוטט במקום פחות מוכר, שתמיד חולפים על פניו בדרך לטיול בצפון הרחוק.

לדעת עוד: ניתן לחנות בחנייה שבכניסה לחלק הישן של בת שלמה, ולצעוד דרומה לכיוון ההר.

הר חורשן. איל שפירא, מערכת וואלה!
תצפיות חביבות לעבר המרחבים הסובבים את ההר. הר חורשן/מערכת וואלה!, איל שפירא

כביש 10

ובכן, לא בדיוק שטח אש, אבל בהחלט מרחב שסגור לציבור הרחב ברוב ימות השנה, ונפתח בעיקר בחגים. למי שעדיין לא מכיר, כביש 10 הוא אחד הכבישים היפים בישראל, והוא סגור לתנועה בשל מיקומו הרגיש: ממש על גבול ישראל-מצרים. כאמור, בחגים ובמועדים מיוחדים, פותח צה"ל את הכביש למטיילים. מעבר ליופיו ולתצפיות לעבר חו"ל (בכל זאת, מצרים), יש לצד הכביש מספר נקודות עניין כגון "בור הסבחה" שבו יש מים, מצפור שלוחת קדש ברנע, תצפית ה"פוגה" ועוד.

לדעת עוד: נכון למועד כתיבת שורות אלו, הכביש צפוי להיפתח למטיילים בתאריכים 23-15 באפריל (בשעות היום בלבד), בין צומת שקמה לחמוקי ניצנה. בכניסה לכביש יש להציג תעודה מזהה ולהירשם. מומלץ למלא דלק לפני שמגיעים לכביש הארוך. מומלץ להתעדכן לפני ההגעה שהכביש אכן פתוח: www.negevtour.co.il.

מוקטן - שם: כביש 10. גלי הרטוב, מערכת וואלה! NEWS
בחגים ובמועדים מיוחדים, פותח צה"ל את הכביש למטיילים. כביש 10/מערכת וואלה! NEWS, גלי הרטוב

"הנחלים הגדולים" ברכב שטח

ובמיוחד לחובבי טיולי הג'יפים: אחד המרחבים היותר בראשיתיים בדרום הנגב מצוי בשמורה העונה לשם "שמורת הנחלים הגדולים". ובדיוק כמו ההמלצה שלנו בטיולים הרגליים, גם במקרה זה, חובה להצטייד במפות רלוונטיות ובסיפור דרך מפורט. אחד הטיולים המומלצים באזור נמשך יום שלם (10-7) שעות, שבו תגמאו כ-75 ק"מ ותחלפו בנחל ציחור, הר צניפים, נחל גרזי, גב צניפים ועוד.

לדעת עוד: מתחילים בצומת ציחור שעל כביש 40, ומשם אל הכניסה אל נחל ציחור (יש שלט חום).

צבאים בנחל ציחור בנגב. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
אחד המרחבים היותר בראשיתיים בדרום הנגב. צבאים בנחל ציחור/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

קניון עדה

נוסעים לאילת בפסח? הנה עצירת חובה שטומנת בחובה מדבר מזוקק, במסלול קצר ומעגלי. והיופי הוא העובדה שמסלול זה סומן לפני שנים ספורות. למעשה, מי שרצה בעבר לטייל בקניון היפה של נחל עדה שבנגב הדרומי, נאלץ לבצע מסלול קווי (עם שני כלי רכב) שאורכו 4.5 ק"מ. כיום, הכל מתחיל ונגמר במסלול מעגלי של כ-3 ק"מ בלבד.

מה שכן, לפני הטיול תכניסו טוב-טוב את הבטן, כי קניון עדה צר להפליא. הקניון עשוי מאבן חול וכאשר תהיו מחוץ לו, תזכו בנופים מדבריים יפים לעבר נחל פארן. ועוד צ'ופר: במקום יש דרגיות ברזל שיסייעו לכם בדרך. הכי חילוץ עצמות מדליק בדרך לאילת, במיוחד אם אתם עם ילדים הרפתקניים.

לדעת עוד: בוויז: "קניון עדה" (פנייה מערבה מכביש 40, דרומית למצפה רמון).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully