וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירד כל כך הרבה גשם בדצמבר, אז למה הכנרת לא מתמלאת?

עודכן לאחרונה: 2.1.2022 / 13:09

למרות גשם טוב שירד בחודש שעבר, כולל מערכת הגשמים "כרמל", הכנרת כמעט ולא מתמלאת וחסרים בה 80 ס"מ לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אז מה הסיבה לכך והאם יש סיבה לדאגה?

בווידאו:שביל סובב כנרת מאפשר גישה לחופים שנמצאים בתוך הקיבוצים/צילום: ראובן קסטרו

עברנו חודש לא רע מבחינת גשמים בארץ, למרות נובמבר השחון, כשגם מערכת הגשם "כרמל" האחרונה הביאה לא מעט משקעים לאזורנו, אבל הכנרת מסרבת לעלות.

הגשמים ש"כרמל" הביאה בסוף החודש שעבר ירדו בעיקר במישור החוף ומרכז הארץ ונאמדו בין 140 מ"מ ל-221 מ"מ בימי המערכת. גם בצפון הביאה כרמל מספרים יפים של משקעים, ולפי השירות המטאורולוגי הישראלי בצפון הגולן ובגליל העליון ירדו 80 עד 120 מ"מ, ובחלקים אחרים של צפון הארץ 50 עד 80 מ"מ, ועדיין הכנרת לא מלאה יותר מהתקופה המקבילה אשתקד. למעשה, האגם הלאומי עומד כרגע על 80 ס"מ פחות מאשר ב-1 בינואר 2021.

חוף סוסיתא. איגוד ערים כנרת,
מחכים שהכנרת תעלה כמו בשנה שעברה. חוף סוסיתא, מרץ 2021/איגוד ערים כנרת

עלייה של 1 ס"מ בלבד בסופ"ש

הבוקר (ראשון) נמדד מפלס הכנרת על 210.725- (מינוס) - עלייה של 1 ס"מ בלבד במהלך סוף השבוע,
1.925 מטר מקו אדום עליון. אבל לפי איגוד ערים כינרת אין צורך להיכנס לפניקה. "לוקח לה זמן עד שהיא עולה", מסביר עידן גרינבאום יו"ר איגוד ערים כינרת בקשר לימה. לדבריו, אין מה לדאוג בינתיים ואחרי הגשמים האחרונים, השלג יימס והמים יגיעו.

"ב-1 בינואר 2021, אשתקד, הכנרת היתה מינוס 209.92, כלומר גבוהה יותר ב-80 ס"מ (כמעט מטר יותר), אבל מאחר ואנו יודעים מה קורה באקלים אנו לא מתרגשים", מוסיף גרינבאום. לדבריו, גם מזג האוויר לא יציב. "ראינו בשנים קודמות שהחורף מתחיל יותר מאוחר וגם מסתיים יותר מאוחר. יכול להיות שיהיה אירוע גשם משמעותי והכנרת תעלה במטר תוך כמה ימים ולכן זה לא הזמן לסיכומים".

עוד בוואלה!

לורה סולומון קוראת לכם: שמרו על חופי הכנרת נקיים, טוב?

לכתבה המלאה
טבריה, 2 באפריל 2021. ראובן קסטרו
המפלס השנה ירד בכמעט מטר לעומת ינואר 2021/ראובן קסטרו

"בטווח הארוך - הכנרת תתמלא"

גם אייל זיגל, מנהל תחום מים עיליאים ברשות המים, אומר שאין כרגע מקום לדאגה והמצב עדיין טוב. "הכנרת מעל לקו האדום התחתון בשני מטר ו-30 ס"מ וגם מעל לקו הירוק (הקו המומלץ לתפעול האגם שעומד על מינוס 211.4-) זו השנה השנייה ברציפות", הוא מסביר ואומר שזו נקודה לאופטימיות, למרות שלדבריו המודלים השנה דיברו על שנה שחונה אבל בינתיים קצב הגשם לא נופל מתחת לממוצע.

אז מה בכל זאת קרה לירידה במפלס לעומת לפני שנה?
זיגל: "היתה שנה פחות טובה מהממוצע השנתי (מה שברשות המים מכנים "זיכרון הידראולוגי"), ויש קשר למשקעים בשנה הקודמת שמשפיעה על המפלס השנה, ובנוסף שאבו מאה מלמ"ק יותר מהשנה הקודמת, אבל זה עדיין בתחום הסביר ולא צריכה להיות סיבה לדאגה".

זיגל מוסיף, שהשנה החלה בחודשיים יבשים מבחינת גשמים אבל הם לא משמעותיים. "דצמבר הביא את הגשם באגם הכנרת כמעט לממוצע. צריך לחכות לחודשים הקרובים לראות מה קורה", הוא מסכם. גם באיגוד ערים כינרת מוסיפים שהחורף השנה התחיל מאוד מאוחר. "בנובמבר לא היה בכלל גשם, ודצמבר היא אירוע אחד משמעותי שהזרים יפה והכנרת החלה לעלות רק עכשיו", אומר גרינבאום. "צריך לזכור שבטווח הארוך הכנרת תתמלא, וזה מה שחשוב".

הכנרת. איגוד ערים כינרת,
ברשות המים מציינים ש"אין כרגע מקום לדאגה והמצב עדיין טוב"/איגוד ערים כינרת

הפתרון יגיע מהים?

בעתיד הלא רחוק מתכוונת מדינת ישראל להזרים לכנרת עד כ-120 מיליון קוב בשנים הקרובות של מי ים מותפלים, מה שיאפשר לשמור על הימה מלאה ועל מצב הרוח שלנו גבוה. בימים אלה מניחה חברת מקורות את הצינור שיוביל מים מותפלים ממתקני ההתפלה שלאורך הים התיכון, כשלפי התוכנית המים יוזרמו גם לנחל צלמון שנשפך לכנרת באזור קיבוץ גינוסר, ויהפוך גם לאטרקציה תיירותית רטובה לטובת הציבור.

בינתיים, באיגוד ערים כינרת מנצלים את גובה המפלס הנמוך כדי לגזום ולהוציא את עצי האשלים מהמים ולהכין את השטח לקראת עונת התיירות שתבוא באביב והקיץ. "אנחנו לא שוכחים שאנחנו קודם כל חקלאים ומצפים לחורף גשום", מסכם גרינבאום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully