וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו בתיעוד: ככה זה נראה כששני צבים מזדווגים בירושלים

עודכן לאחרונה: 26.10.2021 / 9:42

צב היבשה מזדווג בעיקר באביב, אבל לפעמים מנצל את מזג האוויר הנעים למחזור הזדווגות נוסף. כך קרה שצב קטן ניסה להזדווג עם צבה גדולה בעמק הצב(א)ים שבירושלים. בחברה להגנת הטבע קוראים למי שמגדלים צבים בביתו, להחזיר אותם ולאפשר לצבים תנאי מחייה ותזונה ראויים

צבים מזוודגים בעמק הצבאים/צילום: ניתאי ירחי, החברה להגנת הטבע

מאות משפחות החזירו לעמק הצבאים שבירושלים צבים שהחזיקו בביתם. והצבים? מזדווגים!. ניתאי ירחי, מנהל משמרת בעמק הצבאים שבירושלים, הסתובב ביום שבת האחרון בפארק, אתר טבע עירוני השייך לעירייה ומנוהל על ידי החברה להגנת הטבע, ותיעד תופעה שלא רואים כל יום: צבי יבשה מזדווגים. ואם תרצו בפירוט - צב יבשה קטן מנסה להזדווג עם צבת יבשה ענקית בגודלה.

עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, מסביר כי צב היבשה מזדווג בעיקר באביב, אבל לפעמים מנצל את התקצרות הימים ומזג האוויר הנעים, למחזור הזדווגות נוסף, גם בימים סתוויים אלו. "רבים הבחינו שבשנים האחרונות רואים פחות ופחות צבים, ואכן, צב היבשה המצוי נמצא בסכנת הכחדה בארץ ובעולם. אם המצב יימשך, ייתכן ובעתיד הקרוב הם ייעלמו לחלוטין", מוסיף בלבן.

צבים מזוודגים בעמק הצבאים. על המרמן-סולר, החברה להגנת הטבע
מצויים בסכנת הכחדה בארץ ובעולם. צבי יבשה/החברה להגנת הטבע, על המרמן-סולר
צבים בעמק הצבאים. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
לאפשר לצבים תנאי מחייה ראויים במתחם מגורים ייחודי ולקבל תזונה ראויה/החברה להגנת הטבע, דב גרינבלט

"ביתם האמיתי של הצבים הוא הטבע"

הצבים הגיעו לעמק הצבאים על ידי משפחות מכל הארץ, שהחזיקו וגידלו אותם בבית כחיות מחמד, במסגרת מיזם משותף עם רשות הטבע והגנים שנועד לאפשר לצבים תנאי מחייה ראויים במתחם מגורים ייחודי ולקבל תזונה ראויה, בניגוד למקום מחייתם הקודם. "אנו שמחים מאוד מהנכונות להחזיר את הצבים, שרובם המוחלט לא יוכלו להשתלב חזרה בטבע ואף עלולים להוות מפגע תברואתי לאוכלוסייה הקיימת. כשצב נלקח הביתה, הוא חווה משבר גדול. בניגוד לנאמר בספרי ילדים, השריון אינו 'בית על הגב', אלא רק כסות קשה שמגנה על גוף הצבים מפני פגיעה. ביתם האמיתי של הצבים הוא הטבע, ועצם הלקיחה שמה אותם במצוקה עצומה ומהווה עבירה על החוק", מסבירה יעל המרמן סולר, מנהלת הפארק.

עומר דראל, יוזם הפרויקט מפארק עמק הצבאים, מסביר כי גורמים רבים תורמים למצבם העגום של הצבים: הידרדרות באיכות בית הגידול או הרס מוחלט שלהם לטובת פיתוח של דיור, תשתיות וכדומה, רכבי שטח וטרקטורונים היורדים מהשבילים ונוסעים בתוואי דרך אסורים דורסים רבים מהם, אשפה הנשארת בשטח מובילה לריבוי של עורבים, תנים, וכלבים משוטטים שטורפים צבים רבים בקרבת הערים ועוד. לדבריו, "כל הגורמים האלו הם תוצאה ישירה של פעילות האדם, אבל בשנים האחרונות נעשה ברור שאנו מעלימים את הצבים בדרך ישירה הרבה יותר, כאשר אנו לוקחים אותם מהטבע".

עוד בוואלה!

צבי ביצה שהוחזקו בניגוד לחוק, הושבו לטבע בנחל אלכסנדר

לכתבה המלאה
צבים מזוודגים בעמק הצבאים. ניתאי ירחי, החברה להגנת הטבע
צב קטן מזדווג עם צבה גדולה בעמק צבאים/החברה להגנת הטבע, ניתאי ירחי
צבים בעמק הצבאים. החברה להגנת הטבע,
החזרת צבים שגודלו בבתים פרטיים/החברה להגנת הטבע

חשוב לא לאסוף צבים הביתה

בחברה להגנת הטבע מספרים, כי הצבים הם קבוצה גדולה ומגוונת של בעלי חיים: ישנם צבים טורפים וצמחוניים, צבים במים וביבשה, צבים גדולים ככלבים וקטנים כחרקים, צבים צבעוניים ואף צבים שחיים יותר מ-200 שנים. צב היבשה המצוי הוא הצב הקטן והאיטי המוכר לכולנו והצב הנפוץ ביותר בארץ, והיה מצוי בעבר בכל חלקי הארץ מלבד הנגב ומדבר יהודה. הצבים ניזונים ממגוון רחב מאוד של צמחים, עשרות סוגי עשבים, שורשים, פקעות ולעתים אוכלים הצבים אף בעלי חיים קטנים כגון תולעים. חשוב לא לאסוף צבים מהטבע הביתה. "אנו ממשיכים לקלוט ולקבל צבים מכל הארץ. המכלאה הצנועה שהוקמה הפכה למעין תחנת מעבר שבה ממוינים הצבים. השאיפה היא לשחרר לטבע צבים בריאים ולטפל בחולים, כאשר במקביל מבקרי הפארק מקבלים הסבר והמחשה להבדל בין צב בריא לעומת צב שהוחזקו בבית בחצר וניזון מירקות ופירות במקום עשבים טבעיים", מסכמת המרמן סולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully