וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי שקנאים נודדים עצרו אצלנו להפסקה; כאן תראו אותם בסופ"ש

דני שדה

עודכן לאחרונה: 22.10.2021 / 0:41

נדידת הסתיו בעיצומה, בה מיליוני ציפורים עוברות מאירופה, דרך ישראל, אל אפריקה החמימה. עתה הגיעה שעתם של השקנאים, ואלפים מהם נחתו במצפור ויקר בעמק חפר, כדי "למלא את המצברים" בדגים לפני שימריאו שוב. בואו לראותם

שקנאים במצפור ויקר, עמק חפר/צילום: דני שדה

בשנה שבה עדיין לא החליטו על מתווה להגעתם לישראל של תיירים, נחמד לדעת שלא חסרים פה תיירים בעלי כנף שהגיעו בדרכם לאפריקה עם תחילת עונת הנדידה הגדולה. בלי תעודת חיסון, בלי בוסטר ובלי תו ירוק.

בימים אלה אפשר לראות אלפי שקנאים במרכז הארץ, שהגיעו לחופשה קצרה בישראל. הם עוצרים לנוח, לאכול ולצבור כח לפני שהם ממשיכים במסעם לבלות את החורף באפריקה. המקום בו ניתן לראות את המספר הגדול ביותר של שקנאים במרכז הוא מצפור ויקר במאגר משמר השרון.

שקנאים במצפור ויקר, עמק חפר. דני שדה, תמונות גולשים
נחים וצוברים כוח לפני המשך המסע לאפריקה. שקנאים, השבוע/תמונות גולשים, דני שדה
שקנאים במצפור ויקר, עמק חפר. דני שדה, תמונות גולשים
בלי תעודת חיסון, בלי בוסטר ובלי תו ירוק. שקנאים במצפור ויקר/תמונות גולשים, דני שדה
שקנאים במצפור ויקר, עמק חפר. דני שדה, תמונות גולשים
בכל שנה חולפות בישראל כ-50 אלף שקנאים/תמונות גולשים, דני שדה

אבל באזור יש עוד נקודות תצפית, חלקן סודיות, שבהן ניתן לראות שקנאים רבים. בכל אחד מימי השבוע האחרון נצפו במאגר ויקר כ-4,000 שקנאים, כך על פי יודעי דבר, ואנחנו לא יכולנו להתאפק והגענו למצפור, כמה פעמים.

מאגר ויקר, מספר ירון צ'רקה, הצפר הראשי של הקרן הקיימת לישראל הוקם בשתוף פעולה של אגודת המים של עמק חפר וקק"ל ( (שבונה לא מעט מאגרים ברחבי העמק). מאגר ויקר, על שם משפחת ויקר מקנדה שתרמה את הכסף להקמת המצפור, הוא המאגר הגדול ובצידו משאבות עוצמתיות שיושבות על נחל אלכסנדר ותפקידן לשאוב מים למאגר בימים שיש שטפונות על מנת שהמים לא יזרמו אל ים.

בצידו המערבי של המאגר נמצא המצפור הגדול. ובצידו המזרחי, נמצאת נקודת תצפית נוספת, שהיא גם מועדפת בשעות היום והצוהריים, זאת משום שקרוב לאליה נמצאת עמדת האכלת השקנאים וגם משום שבמקום זה הם, השקנאים, קרובים יותר אלינו, הצופים.

לדברי צ'רקה, בכל שנה חולפות בישראל כ-50 אלף שקנאים, ולמעשה רוב האוכלוסייה העולמית של השקנאי המצוי (אחד משלושה סוגי שקנאים) עוברת דרך ישראל מאירופה בדרכם לאפריקה. מדי פעם, במקרים בודדים, אפשר לראות גם ציפור בודדת משני סוגי השקנאים האחרים, השקנאי המסולסל והשקנאי הקטן, אבל נדיר מאד שתצליחו לראותם.

עוד בוואלה!

תרימו ת'ראש - זה קורה עכשיו: הנדידה שאתם לא מכירים

לכתבה המלאה
שקנאים במצפור ויקר, עמק חפר. דני שדה, תמונות גולשים
גם בחודש דצמבר תוכלו לראות כמה שקנאים ש"נתקעו" בארץ/תמונות גולשים, דני שדה
שקנאים במצפור ויקר, עמק חפר. דני שדה, תמונות גולשים
השקנאי נקרא כך על שם השק הגדול מתחת למקור/תמונות גולשים, דני שדה

בשנים האחרונות "נתקעים" פה מאות שקנאים

כמה זמן הם נשארים פה? לדברי צ'רקה רובם עוזבים לקראת סוף החודש וממשיכים לאפריקה לאחר שנחו, אכלו מספיק וצברו כוח להמשך המסע. עם זאת, בשנים האחרונות "נתקעים" פה מאות ולפעמים
אלפי שקנאים גם בחודש דצמבר ומתחילה מלחמה בינם לבין הדייגים. כי בימי הנדידה הגדולים השקנאים מקבלים כמויות אדירות של אוכל שמגיע מעודפים שנשארים אצל דייגי המעפיל. זאת בסיוע של רשות הטבע והגנים.

כאשר למעשה מסתיימת עונת הנדידה, אין האכלה של אלה שנשארים והם מתחילים לפקוד את בריכות הדגים ולהסב נזק לדייגים.

שקנאים במצפור ויקר, עמק חפר. דני שדה, תמונות גולשים
בימי הנדידה הגדולים השקנאים מקבלים כמויות אדירות של דגים/תמונות גולשים, דני שדה
שקנאים במצפור ויקר, עמק חפר. דני שדה, תמונות גולשים
בשבוע האחרון נצפו במאגר ויקר כ-4,000 שקנאים/תמונות גולשים, דני שדה

איך מגיעים?

הכי פשוט לכתוב או בווייז או ב-Google Maps "מצפור ויקר במאגר משמר השרון". אין שום סיכוי שתתבלבלו. הדרך לשם היא דרך עפר שעבירה לכל סוגי רכב. אבל כדאי לנסוע בזהירות אם אתם לא רוצים לגרום נזק. ראוי גם להקפיד על נסיעה איטית, משום שלאורך המסלול יש לא מעט רוכבי אופניים והולכי רגל.

התנהגות: יש לא מעט אנשים שמגיעים למקום עם רחפנים. כיוון שהמקום אינו שמורת טבע, אין איסור על הפעלת רחפן, כל עוד הדבר נעשה על פי התקנות של רשות התעופה האזרחית. אבל כדאי לדעת: הרעש של הרחפן מעצבן את השקנאים וגם את המבקרים שרוצים לצלם בווידיאו ומקבלים פס קול של זמזום הדבורה. תתחשבו.

בנוסף, אסור להאכיל את השקנאים. את שאריות האוכל שלכם ואת הפסולת ראוי שתקחו איתכם. כדי שבעלי חיים אחרים שנמצאים באזור לא יפזרו את האשפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully