וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוח הרפאים העתיקה ביותר, מלפני 3,500 שנה, נחשפה במקרה

20.10.2021 / 23:35

תמונה שהתגלתה לאחרונה על לוח עתיק של רוח רפאים של גבר בודד שידיו קשורות והוא הולך אחרי מאהבת, היא ככל הנראה סיפור רוחות הרפאים העתיק ביותר שנמצא אי פעם

יתכן שהתיעוד של הסיפור העתיק ביותר בעולם על רוחות רפאים, מלפני 3,500 שנים, התגלה במקרה כשהוא נעול בתוך כספת במוזיאון הבריטי - שם נמצא לוח חימר עתיק מהתקופה הבבלית, עליו חרוטה דמות רפאים והדרך להפטר ממנה, כך סיפר לגרדיאן הבריטי אוצר מחלקת המזרח התיכון במוזיאון, ד"ר אירווינג פינקל.

לדברי ד"ר פינקל, עד כה הם התעלמו לחלוטין מהלוח שנרכש על ידי המוזיאון במאה ה-19, אולם כעת גילו שמשורטט עליו חלק ממדריך לגירוש שדים המסביר כיצד להיפטר מרוחות לא רצויות - ונראית שם רוח של גבר מזוקן ובודד המובל כשידיו קשורות על ידי המאהבת שלו אל העולם הבא והאושר הנצחי. לדבריו, בכתב היתדות מוסבר שזהו חלק ממדריך לשחרור רוחות לא רצויות על ידי התייחסות לחולשה המסוימת שהחזירה אותן לעולם החיים - במקרה הזה זו רוח רפאים הזקוקה נואשות לבת זוג. הוא צוייר כשהוא נמשך בזרועותיו המושטות, פרקי ידיו קשורים בחבל שהוחזק בידי אישה, בעוד שהטקסט המלווה מפרט טקס מורכב שישלח אותם בשמחה יחד לעולם הבא.

ככה זה נראה

לוח בן 3,500 שנה המתאר גירוש רוח רפאים בבבל העתיקה. The British Museum, צילום מסך
לוח מהתקופה הבבלית המציג גירוש רוח רפאים/צילום מסך, The British Museum

"ברור שזו רוח רפאים גברית והוא אומלל. אתה יכול לדמיין לעצמך שרוח רפאים מזוקנת, גבוהה ודקה שמסתובבת בבית אכן תעלה על העצבים של הדיירים. הניתוח הסופי שלהם היה שמה שרוח הרפאים הזו צריכה זה מאהבת", הוא אמר לגרדיאן והמשיך לתאר את הסיטואציה האפשרית: "אי אפשר שלא לדמיין מה קרה לפני כן - 'הו אלוהים, הדוד הנרי חזר' - אולי הדוד הנרי איבד שלוש נשים וכולם ידעו שהדרך להיפטר מהנודניק הזקן היא לחתן אותו. זה לא משהו שצריך לדמיין ולהתאמץ כדי להבין. זה סוג של מסר מפורש - יש שם כתיבה איכותית מאוד ושרטוט ללא רבב", הוא אמר והוסיף: "הרעיון שמישהו חשב שהוא יכול להיפטר מרוח רפאים על ידי לתת לו בת זוג למיטה הוא די קומי".

עוד בוואלה!

חוקרים טוענים כי נבוכדנצר סבל מהפרעה נפשית שגרמה לו להאמין שהוא פרה

לכתבה המלאה

צפו בד"ר פינקל מספר על הממצא - החל מדקה 33:34

כסמכות עולמית בכתב יתדות, הכתב הקדום ביותר של האנושות שהיה בשימוש במזרח התיכון העתיק, הבין פינקל כי הלוח פוענח בעבר בצורה לא נכונה. למעשה לא ראו כלל את הציור כי ניתן לראות את הרוח רק במבט מלמעלה ומתחת לאור ולכן הוא שכב במשך כ-200 שנה בכספת ולא הוצג כלל במוזיאון.

פינקל המשיך ואמר: "כנראה שמי שהיה מביט בלוח לא היה מקדיש לו מחשבה נוספת, כיוון שבשטח שבו הציורים מופיעים נראה כאילו אין כתיבה, אבל כשאתה בוחן אותו היטב ומחזיק אותו מתחת למנורה, הדמויות האלה מזנקות לעברך בצורה המדהימה ביותר".

לוח בן 3,500 שנה המתאר גירוש רוח רפאים בבבל העתיקה. Youtube/Archaeology Now, צילום מסך
הציורים נראים רק מתחת לאור מנורה/צילום מסך, Youtube/Archaeology Now

ככה מגרשים רוח רפאים - על פי הבבלים

בעוד חצי מהלוח חסר והוא כה קטן עד שניתן להחזיק אותו בכף היד, בגב שלו יש טקסט נרחב עם הוראות להתמודדות עם רוח רפאים "שתופסת את האדם ורודפת אותו ואי אפשר לשחרר אותה". ד"ר פינקל מסביר ש"הטקס כולל יצירת פסלונים של גבר ואישה. אתה מלביש את הגבר בבגדים יומיומיים ומצייד אותו במה שהוא צריך לנסיעה. אתה עוטף את דמות האישה בארבעה בדים אדומים ומלביש אותה בבגד סגול, נותן לה סיכת זהב, מצייד אותה עם מיטה, כיסא, מחצלת, ומגבת ואתה נותן לה מסרק ובקבוק. בשעת הזריחה אתה פונה לכיוון השמש, עושה את הסידורים הטקסיים ומעמיד שני כלים עשויים מאבן החן קרנליאן מלאים בבירה. בנוסף אתה מציב במקום כלי מיוחד לשריפת קטורת המלא בערער. אתה שם את הפסלונים יחד עם הציוד שלהם ומציב אותם במיקום ופונה אל שמאש, שהיה אל השמש וגם אל הצדק והמשפט בבבל הקדומה. הטקסט מסתיים באזהרה: "אל תסתכל לאחור!".

צפו בד"ר פינקל מספר על גירוש רוחות במיתולוגיה המסופוטָמית

פינקל מאמין שהלוח היה חלק מספריית קסמים וכשפים שהייתה בביתו של מגרש רוחות או במקדש. כעת הוא מקווה להציג את הלוח הבבלי במוזיאון ומציין כי חפץ כזה מקרב אותנו לאבותינו: "כל הפחדים והחולשות והמאפיינים שהופכים את המין האנושי למרתק כל כך - היו קיימים ללא ספק גם לפני 3,500 שנה. אני רוצה שאנשים יידעו יותר על התרבות הזו. התרבות המצרית העתיקה תמיד מנצחת בהוליווד, אבל זהו אובייקט לספר השיאים של גינס - כי איך יכול להיות שיש למישהו ציור של רוח רפאים מתקופה עתיקה יותר?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully