וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לייזר חייזרי? תעלומת הסלע הענק שחתוך לחצי בצורה מושלמת

18.10.2021 / 23:29

הסלע העצום שניצב לו בצפון מערב סעודיה, נחצה לשניים בצורה סימטרית להפליא וגרם לויכוח ברשת: האם מדובר בתוצאה של תהליך טבעי, או בפעילות על טבעית של חייזרים?

האם חייזרים ביקרו בערב הסעודית לפני אלפי שנים? זו השאלה ששואל את עצמו כל מי שרואה את הסלע העצום שחתוך לשניים בצורה סימטרית ומדוייקת להפליא, כאילו שמדובר בעבודה של קרן לייזר. המחזה הנדיר הזה העלה שלל של ספקולציות ברשת, כאשר האנשים שנחשפו אליו טוענים שהחתך כל כך מדוייק וחלק מדי כדי להיווצר על ידי גורמים טבעיים.

הסלע נמצא במרחק שמונה שעות נסיעה מריאד, וניתן להגיע אליו רק ברכב. הוא נקרא "אל נסלע" והפך להיות פריט מבוקש אצל התיירים במקום שמגיעים להצטלם לידו. הוא ממוקם בנווה המדבר בתימא שבצפון מערב ערב הסעודית, גובהו בסביבות 9 מטרים ורוחבו 7.6 מטרים. על פי ההשערות הוא בן כ-4,000 שנה ויש עליו חריטה (פטרוגליף) של מה שנראה כמו אדם וסוס.

ב"רדיט" החל ויכוח לגבי החתך בסלע, כאשר חלק מהגולשים משוכנעים שבשל הדיוק הרב שלו והחלקלקות של החתך, מי שאחראי לו הם חייזרים. "אני לא אומר שזה חייזר, אבל זה חייזר". כתב אחד המגיבים. "ללא ספק חייזר", הסכים מגיב נוסף. אנשי תיאוריית החייזרים אף העלו השערה שהחתך שבסלע נגרם כאשר חייזר כיוון את קרן הלייזר שלו למקום רנדומלי על כדור הארץ, פגע בסלע וחצה אותו לשניים. אחרים העריכו כי זו עבודה של תרבות חייזרית קדומה שחיה במקום והיה לה טכנולוגיה מתקדמת - והזכירו את הפירמידות בגיזה שנבנו לדבריהם בעזרת אותה טכנולוגיה. אחרים טענו שייתכן שזו תוצאה של עבדות אדם עם מסור והרבה מאוד זמן פנוי.

אלא שהגיאולוגית שרי לואיס ניסתה לצנן את ההתלהבות והסבירה שמי שגרם לחתך הוא דווקא הטבע. לואיס, שהיא עמיתת מחקר של כבוד באוניברסיטת בריסטול, הסכימה שמדובר ב"מראה יוצא דופן"' אך אמרה שהפיצול הזה בסלע יכול היה להיווצר עקב תהליך שנקרא בליה של "הקפאה-הפשרה", המתרחש לדבריה "כאשר מים נכנסים לסדק קטן בסלע וכאשר הטמפרטורות יורדות, המים קופאים ומתרחבים - מה שגורם לסדק להתרחב ולהתארך. כשהקרח נמס, המים עושים את דרכם עמוק יותר ויותר לתוך הסדק. התהליך הזה חוזר על עצמו לאורך אלפי, ואפילו מיליוני שנים עד שהסלע בסופו של דבר מתפצל. התהליך זה, יחד עם השחיקה שנגרמת מהרוחות בסביבה מדברית יכול להסביר גם מדוע הסלע עומד כך בכוחות עצמו".

בעוד שבליה ושחיקה יכולים להיות הסיבה לחתך בסלע, לואיס מסכימה שאולי יש אמת בתיאוריה שהסלע נחתך בקפידה על ידי בני אדם. היא אומרת: "בהתחשב בכך שציוויליזציות עבר יצרו את סטונהנג' ואת הפסלים באי הפסחא עם הכלים הבסיסיים ביותר - לא ניתן לפסול את האפשרות שזה מעשה ידי אדם".

אז מה פסק הדין שלה? "במבט ראשון הסדק נראה מעשה ידי אדם, וכך גם המשטח הקדמי החלק מאוד, אבל ראיתי תמונה המראה סדק מקביל בגב הסלע, כך שאולי זה בכל זאת תוצאה של תהליך טבעי".

הגיאולוג והגיאופיזיקאי פרופסור טים רסטון מאוניברסיטת ברמינגהאם שיתף גם הוא את מחשבותיו בנוגע למראה המוזר ואמר שהפיצול בסלע הוא "כנראה שבר טבעי בסלע שנגרם בדרך כלל משחרור והתרחבות לחץ, שנוצרו כאשר שכבת הסלע הייתה רציפה יותר, ועכשיו היא נשארה חשופה לשחיקה של הטבע".

חפירות ארכיאולוגיות באזור חשפו סלעי צור שמתוארכים לאלף הרביעי לפני הספירה. אזור תימא עשיר בהיסטוריה והוא היה מקום מושבו של המלך הבבלי נבונאיד באמצע המאה ה -6 לפני הספירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully