וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דיונון ענק נדיר בגודל אדם" תועד ליד ספינה טרופה בים סוף

עודכן לאחרונה: 14.10.2021 / 19:30

5 שנים מאז הפעם האחרונה שנצפה בידי אדם, צוות חוקרים איתר את מה שחשב שהוא דיונון ענק לצד ספינה טרופה במעמקי ים סוף. מאוחר יותר התברר להם מיהו באמת היצור המסתורי שקפץ לביקור

דיונון ענק בגודל חסר תקדים תועד לראשונה בחופי ארה"ב/Edie Widder and Nathan Robinson

לא. לא מדובר בעוד עדכון על סדרת הלהיט של נטפליקס "משחק הדיונון", אלא על דיונון אמיתי ונדיר שעד לא מזמן נחשב לאגדה אורבנית. צוות חוקרים אמריקאי הכולל ביולוגיים ימיים, אנשי תקשורת ויוצרי סרטים איתר בעומק של 850 מטרים מתחת לפני הים את מה שהם חשבו שהוא "דיונון ענק" - דיונון שעשוי להגיע לאורך של 20 מטרים ונצפה לאחרונה רק לפני 5 שנים. לצערם הדבר האמיתי העומד מאחורי התיעוד המרשים הזה היה מעט מאכזב.

צוות OceanX, בראשו הביולוגית מאטי רודריג, התגייס ב-2020 במטרה לחקור את מצולות ים סוף, שם - בעומק של 850 מטרים מתחת לפני הים - הם איתרו את הספינה הטרופה "פלה" שטבעה ב-2011 כשהייתה בדרכה לנמל המצרי, נואיבה. לצד הספינה הם הבחינו ביצור ענק ומסתורי דמוי דיונון הנראה גדול מאדם.

האם זה דיונון ענק שנמצא בים סוף?. OceanX, אתר רשמי
האם זה דיונון ענק שנמצא בים סוף?/אתר רשמי, OceanX
האם זה דיונון ענק שנמצא בים סוף?. OceanX, אתר רשמי
תיעוד מרהיב במיוחד של יצור דמוי דיונון ענק/אתר רשמי, OceanX

"לעולם לא אשכח את מה שראיתי שם", סיפרה רודריג בסרטון המציג את התגלית, "בזמן שאנחנו מסתכלים על חרטום הספינה, לפתע היצור המאסיבי הזה נראה לעין, הסתכל על הצוללת הרובוטית וסלסל את כל גופו סביב החרטום".

הצוות התלהב מאוד מהרעיון שהצליח לעד דיונון ענק, כיוון שלאורך ההיסטוריה נחשב יצור זה לאגדי, ובאמת עדיין קשה לתעד אותו, והמפגש איתו נדיר. רק באוקטובר 2004 הצליחו חוקרים יפנים לצלם לראשונה דיונון ענק חי בבית הגידול הטבעי שלו. סיפורים על דיונון ענק היו נפוצים בין ספנים עוד מהעת העתיקה, וייתכן כי הובילו לאגדה הנורווגית על הקראקן, מפלצת ים בעלת זרועות ציד, גדולה כאי ומסוגלת לעטוף ולהטביע כל ספינה. עם זאת, חושבים כי הדיונון הענק אינו מסוגל להניף את זרועותיו מחוץ למים. משערים כי עדויות ראיה למפלצות ים אחרות כגון נחש הים הם פירוש מוטעה לצפייה בדיונון הענק.

צפו בתיעוד המסקרן:

ככה הוא נראה מקרוב:

בספטמבר האחרון רודריג פנתה לד"ר מייקל וקיונה כדי שיסייע לה לזהות את הדיונון - והוא פסק שלא מדובר בדיונן ענק אלא בדיונון רחף גב סגול שאורכו בדרך כלל מגיע ל-60 ס"מ. אכן מדובר באחד מהדיונונים הגדולים שקיימים, אך הוא אינו הדיונון הענק הנדיר לו הם ציפו. "באזור בו אתם פועלים, הים האדום, יש אוכלוסייה משמעותית של דיונונים כאלו", אמר לה ד"ר וקיונה, "הם הופכים לגדולים מאוד. אני חושב שמה שראיתם זו הגרסה הענקית שלו". דיונון ענק נצפה בפעם האחרונה באוקטובר 2016, אז גודלו הגיע ל-9 מטרים.

צוות OceanX שהה בים סוף על ספינת המחקר OceanXplorer, בעלת מנוף של 40 טונות שיכולה לשגר צוללות, מערכי סונאר וציוד כבד אחר למעמקי הים. הציוד כולל רכב המופעל מרחוק ורכב תת ימי אוטונומי שיכול להגיע לעומק של עד 6,000 מטרים. הספינה הטרופה "פלה", שאורכה 150 מטרים, עלתה באש ליד נמל עקבה בנובמבר 2011 כשעל הספינה 1,229 נוסעים. אחד הנוסעים נספה בשריפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully