וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן עין גב: המסלול המדהים שמוביל מהגולן לכינרת

עודכן לאחרונה: 9.6.2022 / 15:42

לאחר שנתיים בהן היה סגור בגלל בעיות בטיחות, נפתח ואף סומן מחדש שביל קרן עין גב בדרום הגולן, שמציע לא רק מבט מרהיב על הכינרת, אלא גם ביקור בהתיישבות יהודית ישנה ששרדה עד 1920, מעיין קטן ושרידי פריחה אביבית

חוף צינברי בכנרת/צילום: יוני דותן, איגוד ערים כינרת

האביב מביא איתו דברים חדשים מרגשים לגולן. הכל פורח, ירוק וזורם - גורים, גוזלים ואפרוחים חדשים מגיחים אל עולם הטבע, ועשרות אלפי מטיילים מגיעים לטייל בין שבילי הגולן, אם על שביל הגולן ואם באחת מעשרות נקודות המים היפיפיות שפזורות בשטח. לכבוד האביב פתחה רשות הטבע והגנים את מסלול קרן עין גב, לאחר שנתיים בהן היה סגור בגלל בעיות בטיחות, ואף סימנה את השביל מחדש.

מסלול קרן עין גב הוא מסלול בדרום הגולן שמאפיין את הנוף, הקרקע והמסלע של האזור, כאשר השביל מתחיל בבזלת ועובר במחציתו לגיר הקדום, שנמצא תחתיה.

המסלול מיועד למיטיבי לכת או משפחות מיטיבות לכת, הוא אינו מעגלי (כ-6 ק"מ) ומתחיל במצפה אופיר היפהפה, שסמוך למושב גבעת יואב. מצפה אופיר צופה אל הכנרת ואל נחל סמך והוקם לזכר אופיר שעל, מגבעת יואב, שהלך לעולמו בגיל 16. המקום הוקם, פותח ונשמר על ידי ג'ימי, אביב של אופיר.

מצפה אופיר שביל קרן עין גב. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
המסלול מיועד למיטיבי לכת או משפחות מיטיבות לכת. הכינרת משביל קרן עין גב/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
שביל קרן עין גב. נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים
בשביל קרן עין גב אין המון צל, נצלו את העצים שבדרך/רשות הטבע והגנים, נעמה מנספלד

סיפור דרך

מהקצה השמאלי של מצפה אופיר עולות מדרגות, עם סימון שבילים כחול, וכאן מתחיל המסלול. צועדים על המצוק ועוברים שער בקר. לאורך המצוק פוגשים בונקרים סוריים ישנים, שממחישים את השליטה שהייתה לסורים עד 1967, מהגולן על קיבוצי עמק הירדן.

לאחר הליכה קצרה ונחמדה על המצוק מגיעים לעצי זית, שם אפשר לעצור להפסקה קצרה ושם גם השביל פונה ימינה, למטה בחדות. ואז פוגשים את שביל הגולן ואיתו פונים שמאלה לביר א-שגום (בני יהודה הישנה), מעיין קטן וסיפור היסטורי לא נתפס, על משפחות יהודיות מצפת שניסו להיאחז בקרקע, במזרח הכנרת, בסופה של המאה ה-19 (1920-1886). זהו גם מקום נהדר להפסקה. השוקת העתיקה ובית המעיין עדיין ניצבים במקום. ליד המעיין ספסלי בזלת בצל העצים ומי המעיין מוזרמים בצינור אל הנחל הקטן, עבור חיות הבר של השמורה. לאחר ההפסקה, נפרדים משביל הגולן, וממשיכים לצעוד על השביל הכחול. כעת, השביל עובר על רמה נמוכה מהמצוק שעליו צעדתם קודם, ומולכם תתגלה גולת הכותרת של המסלול - קרן עין גב המחודדת.

בשביל שבו תצעדו אין המון צל. עץ אחד יחכה לכם בדרך עם תצפית על הקרן, ולאחר הפסקה קצרה המשיכו בשביל עד לפנייה חדה ימינה, שם תוכלו לראות בבירור את השינוי במסלע בין הבזלת לגיר. כאן יש לרדת בזהירות! יש דרדרת אבנים, ואם צריך כדאי לרדת על הישבן. לאחר מכן תגיעו אל האוכף שמחבר בין הרמה לקרן עין גב, שם יחכו מרבדים ענקיים של סירה קוצנית - לא צמח גולני כלל וכלל, מה שמעיד על החלפת המסלע, החלפת הקרקע, ובעקבות כך גם הצומח.

שביל קרן עין גב. נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים
שלט על הדרך, המסביר על ההתיישבות בני יהודה הישנה/רשות הטבע והגנים, נעמה מנספלד
שביל קרן עין גב. נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים
המסלול עובר בין סלעי הבזלת לגיר/רשות הטבע והגנים, נעמה מנספלד
שביל קרן עין גב. נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים
גולת הכותרת של המסלול - קרן עין גב המחודדת/רשות הטבע והגנים, נעמה מנספלד

ולפתע - עץ בודד בתצפית מדהימה

הגעתם למרגלות קרן עין גב. שביל ירוק יטפס איתכם הלוך-חזור אל קצה הקרן, לתצפית, ומשם תרדו חזרה אל הצומת ואל השביל הכחול. מקיפים את הקרן מדרום, משמאל לקרן, ורואים גבעות יפהפיות ומעוצבות, סימנים של בעלי חיים שביקרו בשביל בלילה, פרפרים ותחנות הרחה של צבי ארץ ישראלי - נקודות אליהן חוזר הצבי הזכר כדי לסמן טריטוריה בעזרת הגללים שלו, שנראים כמו פולי קפה.

לאחר כ-40 דקות הליכה מגיעים לקצה השני של הקרן. זו הירידה שנסגרה עקב דרדרות סלעים וחירוץ הקרקע, וכעת ממתינים שהשטח ישתקם והצמחיה תחזור. התהליך יימשך שנים ולכן חשוב לא לטפס, ולתת לטבע לעשות את שלו.

עוברים מעבר בקר וצועדים על דרך עפר רחבה. ולפתע - עץ בודד בתצפית מדהימה. בעץ הבודד השביל עוזב את דרך העפר הרחבה לירידה צרה ומנוקדת עצים, אל מעבר בקר נוסף, שממנו ממשיכים בירידה צרה אל בית העלמין של קיבוץ עין גב. זוהי נקודת הסיום, שם משאירים רכב מאסף או צועדים מעט לצומת עין גב. לאחר מכן אתם במרחק של חציית כביש (רק בזהירות) לטבילה בכנרת.

שביל קרן עין גב. נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים
את המסלול ניתן לעשות בשעות היום בלבד/רשות הטבע והגנים, נעמה מנספלד
הכינרת משביל קרן עין גב. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
אוטוטו הכל יהיה צהוב... הנוף מהשביל/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
גללים של צבי בשביל קרן עין גב. נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים
תחנות הרחה של צבי ארץ ישראלי על השביל/רשות הטבע והגנים, נעמה מנספלד

שמורת הטבע מצוקי האון הוכרזה בשנות ה-2000 ומשמרת תא שטח ייחודי ורחב, המאפשר לחיות בר לעבור בין בתי גידול שונים, בין הכנרת לגולן ובחזרה, ולצמחי הבר להראות את גיוונם בין אזורי המסלע והאקלים השונים שבמורדות הגולן.

את המסלול ניתן לעשות בשעות היום בלבד. בשעות הלילה השמורה סגורה עבור חיות הבר וגם בטיחות המטיילים. שמרו על עצמכם ועל הטבע נקי ויפה (אין פינוי אשפה במסלול).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully