וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבע ירושלמי בתפארתו: צפו בטבלן גמדי בולע ראשן ענקי של צפרדע

עודכן לאחרונה: 2.8.2021 / 16:17

עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, הצליח לתעד בעמק צבאים בירושלים שני אפרוחים של טבלן גמדי - אחד פחדן שצד על פני המים והשני גיבור וגרגן שצלל עמוק והצליח לתפוס ראשן שמן במיוחד. צפו בסרטון הנהדר של הציד

טבלן גמדי צעיר עם ראשן/צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

הטבלן הגמדי הוא הטבלן הקטן והזריז שדוגר בישראל. הוא תלוי במקווי מים עמוקים שהולכים ונעלמים מנופי הארץ, בשל חקלאות, תעשייה וצריכה ביתית, שהובילו לניצול מקורות המים שגורמים לצמצום ההיצע לטבע. מעיינות מתייבשים, נחלים הופכים לזרזיפים דלים ובריכות טבעיות כמעט ולא נותרו, ואלה שכן, מהוות מוקד משיכה לבילוי במדינה צפופה וסגורה.

בלית ברירה, רבים מעופות המים מסתמכים על מעט בריכות דגים ובריכות של מי ביוב מטוהרים שטרם כוסו בתאים פוטווולטאים לאגירת אנרגיית שמש. בבריכות אלו מוצא הטבלן הגמדי מקום מפלט, בו הוא בונה רפסודה קטנה שעליה תטיל הנקבה ביצים ותדגור עליהם כ-20 יום.

לדברי עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, בימים אלו הטבלנים הצעירים יוצאים לדרך עצמאית - הם למדו לצוד לבד וככל שהם מתבגרים וצוברים ניסיון, הם מצליחים לתפוס ראשנים ודגיגים עסיסיים יותר. בלבן הצליח לתעד שני אפרוחים - אחד פחדן שצד על פני המים והשני גיבור וגרגן שצלל עמוק והצליח לתפוס ראשן שמן במיוחד. "הראשן היה כל כך גדול שהאפרוח ממש התקשה לבלוע ולרגע נראה שהוא עלול להיחנק. אחרי הארוחה הדשנה עשה הפסקה, נח קצת, סידר נוצות ואחרי כחצי שעה חזר לטבול ולצוד דגיגים וראשנים", הוא מסביר.

טבלן גמדי צעיר בעמק צבאים. עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע
חי בבריכות דגים ובריכות של מי ביוב מטוהרים. טבלן גמדי צעיר בעמק צבאים/החברה להגנת הטבע, עמיר בלבן
טבלן גמדי צעיר עם ראשן. עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע
טבלן גמדי צעיר עם ראשן/החברה להגנת הטבע, עמיר בלבן

אוכלוסייה משגשגת התמקמה לה בירושלים

בפארק עמק הצבאים - אתר הטבע העירוני השייך לעיריית ירושלים ומנוהל על ידי החברה להגנת הטבע - תוכננה מערכת מים ייחודית שמנצלת את מי הגשמים בחורף ומים מושבים בקיץ על מנת לשמש בית לעופות מים.

אחד המהגרים הראשונים לבירה היה הטבלן הגמדי, שמצא בית חדש ומפתה. "המים האיכותיים והגדות הסבוכות מתאימות לקינון טבלנים גמדיים, ותוך מספר שנים לא רב התבססה בבירה אוכלוסייה משגשגת. מדי שנה בוקעים קרוב ל-40 אפרוחים שנהנים משפע הדגה ובעיקר ראשנים חלקלקים שאותם צדים ההורים עבורם. מיום בקיעתם יודעים הטבלנים הרכים לשחות ובשבוע הראשון אף לצלול בעת סכנה. את הזמן הם מבלים על רפסודת הקן, על גב ההורים וגם בשחיה עצמאית", אומרת יעל המרמן-סולר, מנהלת הפארק מטעם החברה להגנת הטבע.

הטבלן הגמדי הוא שחיין מצויין המבלה את מרבית חייו במים בצלילה ובקפיצה, מרבה להיעלם מפני המים ואז עולה שוב בנקודה אחרת. בזמן השחייה, גופו שקוע במים ורק הגב והצוואר בולטים החוצה. רגליו של הטבלן הגמדי מותאמות היטב לשחייה - הן ממוקמות מאחורי גופו וכמעט שאינן מותאמות להליכה.

טבלן גמדי צעיר מסתרק. עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע
טבלן גמדי צעיר מסתרק/החברה להגנת הטבע, עמיר בלבן
טבלן גמדי צעיר מלשלש במים. עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע
טבלן גמדי צעיר מלשלש במים/החברה להגנת הטבע, עמיר בלבן

עמק הצבאים נמצא בליבה של ירושלים, הוקם בשטח פתוח המתפרש על 250 דונם בין השכונות קטמונים, גבעת מרדכי והולילנד, אחרי מאבק ציבורי חסר תקדים נגד הקמת שכונה במקום. הפארק פתוח לציבור כל ימות השבוע ללא תשלום, מונגש לאנשים עם מוגבלויות וניתן לראות בו באופן חופשי צבאים, ציפורים, צבים, עופות מים, זוחלים ובעלי חיים נוספים. מלבד טבלנים גמדיים, בימים אלה ניתן לצפות בפעילות של מינים רבים של עופות מים. "זיהום מקורות המים בארץ ובעולם דוחק את אוכלוסיית הציפורים למעט מקווי מים שנותרו נקיים והיופי שנצפה מהמסתור בפארק מחדד את הצורך בניהול נחלים ונגר בצורה מקיימת המיטיבה עם הטבע ועם בני האדם", מסכמת המרמן-סולר.

לעוד סרטונים נוספים של עמיר בלבן מהטבע הישראלי הפראי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully