וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נצפה רק 7 פעמים בארץ: עיט סוואנות הגיע לישראל ל"וויקנד", ונעלם

עודכן לאחרונה: 15.6.2021 / 9:41

הוא כמעט ולא נראה בישראל, אבל בסוף השבוע הצליחו לתעד אותו ליד ירושלים: עיט סוואנות יפהפה, מין בסכנת הכחדה עולמית שחי באפריקה, הגיע לפה ל"סיטי ברייק" קצר עד יום ראשון, ועזב. צפו בדורס המיוחד

עיט סוואנות ליד ירושלים/צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע

בסוף השבוע נמצא מצפון לירושלים, על ידי הצפרית דליה חלקיה, פרט צעיר ויפהפה של עיט סוואנות, מין בסכנת הכחדה עולמית, שחי באפריקה ונדיר מאוד לראות בישראל.

לדברי ד"ר יואב פרלמן, המנהל המדעי של מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע, זו הפעם השביעית בלבד שעיט זה נצפה בישראל. "העיט נשאר במקומו עד ליום ראשון, ושימח צפריות וצפרים שבאו לתעדו. מרכז תפוצתו הוא באפריקה שמדרום לסהרה, עם הרחבת תפוצה לחלק הדרומי של ערב הסעודית, ואוכלוסייה נוספת מתקיימת בתת היבשת ההודית. כמו דורסים רבים באפריקה, גם עיט הסוואנות נתון לסכנת הכחדה עולמית, בעיקר כתוצאה מהרעלות", הוא אומר.

עיט סוואנות ליד ירושלים. ד"ר יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע
מין בסכנת הכחדה עולמית שהגיע אלינו. עיט סוואנות שתועד ליד ירושלים/החברה להגנת הטבע, ד"ר יואב פרלמן

תפוצתו ירדה עקב אכילת יונקים מורעלים

לפי פורטל הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע, עיט הסוואנות דומה מאוד לעיט ערבות, אך קטן ובהיר ממנו. השם העברי מציין את בית גידולו האופייני - סוואנות עשב באפריקה ובדרום מזרח אסיה, והשם האנגלי (Tawny Eagle) מצביע על הגוון העיקרי שלו - חום צהבהב.

מוטת כנפיו של עיט הסוואנות 185-165 ס"מ, אורך גופו 72-62 ס"מ ומשקלו נע בין 1,500 ל-3,000 גרם.

כאמור, העיט מקנן באפריקה, דרום חצי האי ערב ובהודו, נחשב ליציב במרבית תחומי תפוצתו, אולם אוכלוסייתו ירדה באזורים חקלאיים באפריקה כתוצאה מהרעלות משניות עקב אכילת יונקים מורעלים. הוא עשוי להיפגע גם מפיתוח תשתיות וקווי חשמל באפריקה ובהודו, וכן משינויים במשטר המשקעים באפריקה המשפיעים על הצלחת הקינון.

עוד בוואלה!

בהצלחה קטנצ'יק: גוזל של רחם פרח לראשונה מהקן בנגב

לכתבה המלאה
עיט סוואנות ליד ירושלים. ד"ר יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע
כשמו כן הוא, העיט גדל בסוואנות עשב באפריקה ובדרום מזרח אסיה/החברה להגנת הטבע, ד"ר יואב פרלמן

נצפה לראשונה בארץ ב-1992

בישראל, הוא נחשב למזדמן נדיר ביותר ונצפה לראשונה בארץ בנובמבר 1992 בנגב המערבי. בדצמבר 2000 נצפה פרט בונה קן ענקי על עץ אקליפטוס ליד צומת אורים, כשעל אותו עץ עמד דרך קבע גם עיט שמש בוגר. "לעיתים קרובות, עיט הסוואנות חומס מזון מעופות אחרים או מטורפים דוגמת שועלים ותנים, או שיצוד יונקים קטנים, זוחלים ועופות אחרים", מסכם פרלמן.

עיט סוואנות ליד ירושלים. ד"ר יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע
אוכלוסייתו של העיט ירדה באפריקה כתוצאה מהרעלות/החברה להגנת הטבע, ד"ר יואב פרלמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully