וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו התערוכה הכי חשובה שנפתחה בארץ ואתם חייבים לראות אותה

עודכן לאחרונה: 21.7.2021 / 12:24

משבר האקלים נותן את אותותיו על כדור הארץ, ובמיוחד על ישראל, אז תערוכת "זה מתחמם: האקלים, המשבר ואנחנו" נפתחה היום במוזיאון הטבע בתל אביב, ומסבירה לכל המשפחה על גזי חממה, איך צריכת בשר מחסלת את היערות, מה גורמת הפשרת קרחונים ושאר נושאים שנוגעים לכולנו

תערוכת משבר האקלים במוזיאון הטבע בת"א/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ניר חן

בשנים האחרונות הפך משבר האקלים ממושג מדעי למציאות מוחשית. הטמפרטורה הממוצעת הנמדדת על פני כדור הארץ עולה, שוב ושוב נשברים שיאי טמפרטורה במקומות רבים בעולם, ואנו חווים אירועי מזג אוויר קיצוני, הרס מערכות אקולוגיות ופגיעה במגוון הביולוגי.

כ-200 שנים חלפו מאז המהפכה התעשייתית, וההתפתחות הטכנולוגית ממשיכה לצבור תאוצה ולהשפיע על כל תחום בחיינו. אך ההישגים הטכנולוגיים גם גובים מחיר, שכן התלות שלנו בנפט, בפחם ובגז טבעי מובילה לפגיעה בכדור הארץ ובנו.

המשבר כבר כאן, והוא בכל מקום. במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב נפתחה היום (רביעי) תערוכה מקורית חדשה: "זה מתחמם: האקלים, המשבר ואנחנו". התערוכה מציגה מגוון עדויות למשבר האקלים ולהשפעותיו, בישראל וברחבי העולם, אך מדגישה כי עדיין יש הזדמנות לבלום את השינויים הגורמים למשבר ולצמצם את פגיעתו, בנו ובסביבה; כל אחת ואחד מאיתנו יכולים לקחת חלק ולהשפיע - לסייע בבלימת השינוי ובצמצום המשבר. התערוכה מנגישה לקהל הרחב את הנושא המורכב של שינויי האקלים, ומציגה כיצד ידע, מעורבות והירתמות לנושא, הן כיחידים והן כקהילה, יכולים לקדם שינוי משמעותי.

תערוכת משבר האקלים במוזיאון הטבע. דור קדמי,
מיצגים במסגרת תערוכת "זה מתחמם: האקלים, המשבר ואנחנו" במוזיאון הטבע/דור קדמי
תערוכת משבר האקלים במוזיאון הטבע. דור קדמי,
על הפקת התערוכה עמלו במוזיאון יותר משנה/דור קדמי

זה הזמן לשינוי הרגלים וסגנון חיים

את הפקת התערוכה ליווה צוות נרחב ומגוון של מדענים ואנשי מקצוע, שהביא מידע מדעי עדכני וסייע בהתאמתו לתצוגה מוזיאונית. התערוכה החדשה, שעל הפקתה עמלו במוזיאון יותר משנה ובמהלך סגרי הקורונה, מציגה את הממצאים המדעיים העדכניים ביותר בתחום וכן את השפעת המשבר עלינו ועל הטבע סביבנו, בישראל ובעולם, תוך שימוש באמצעים אינטראקטיביים, סרטונים ומחשבון מקוון לבדיקת טביעת רגל פחמנית אישית, שפותח במיוחד לתערוכה ומותאם לישראל. אוצרת מדעית של התערוכה: ג'ודי לקס, אוצרת ומעצבת חוויה: הדס זמר בן-ארי.

התערוכה מציעה התבוננות במתרחש כיום בכדור הארץ, וקוראת למבקרים בה להצטרף למאמץ המשותף לבלימת משבר האקלים ולהרחבת מעגלי הדיון הציבורי בנושא. התערוכה גם מציגה למבקרים הצעות פשוטות לשינוי הרגלים וסגנון חיים. הביקור בתערוכה גם הוא עצמו פעולה של שינוי: העלאת המודעות למשבר האקלים ודיון ציבורי בנושא חשובים והכרחיים להנעת שינוי כולל. באופן זה, כל מבקר ומבקרת הם חלק מהשינוי, ויכולים להשפיע בעצם הפצת התכנים והתובנות.

התערוכה תוצג בגלריית התערוכות המתחלפות של המוזיאון, ותשולב גם בתערוכות הקבע של המוזיאון. בנוסף, במסגרת התערוכה פותחה עמדה אינטראקטיבית, המציגה את השפעות משבר האקלים על החי והצומח ומוצגת כחלק מתערוכת הקבע "מארג החיים".

עוד בוואלה!

יום כדור הארץ: עד כמה חשוב לכם שהחופשה תהיה ידידותית לסביבה

לכתבה המלאה
תערוכת משבר האקלים במוזיאון הטבע. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
בכל צבע שתבחרו: התחייבו לעשות לפחות משהו אחד עבור הסביבה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
תערוכת משבר האקלים במוזיאון הטבע. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
כמה עצים יכרתו עבור האוכל שלכם? מיצג שייספר בתערוכה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

"האתגר הגדול ביותר שניצב בפני האנושות -האתגר הסביבתי"

לדברי פרופ' תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, "האתגר הגדול ביותר שניצב בפני האנושות כיום הוא האתגר הסביבתי, והאתגר החמור ביותר והבלתי הפיך ביותר הוא הכחדת המינים ואובדן מערכות אקולוגיות בקצב חסר תקדים. שינוי האקלים על פני כדור הארץ מהווה איום קשה מאוד לאדם - למערכות כלכליות, חברתיות ובריאותיות - והוא פוגע ויפגע במערכות האקולוגיות עלי אדמות. אנחנו תלויים במערכת האקולוגית לקיומנו, ועל כן זהו אתגר שהעולם חייב להיענות לו. ניהול נכון של מערכות אקולוגיות עשוי לתרום ליציבותן ולמיתון נזקי האקלים לאדם. לכן, זוהי שעת חירום, וחובה עלינו לנקוט בצעדים אפקטיביים על מנת לטפל במשבר העולמי הזה".

דיין מוסיפה, "כמוזיאון מחקרי, מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט עוסק בניטור השינויים החלים במגוון הביולוגי כתוצאה משינויי הסביבה, ביניהם שינויים הנגרמים משינוי האקלים, ושימוש בשינויים אלה לחיזוי שינויים עתידיים והשלכותיהם. לצד חוויית הביקור בתערוכה, אנו שואפים גם להפוך את המבקרים לסוכנים של שינוי, שיישאו את הבשורה אל מחוץ לכותלי המוזיאון וירתמו רבים נוספים לשינוי הדרוש לנו כל כך".

לדברי אלון ספן, מנכ"ל מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, "המוזיאון רואה חשיבות רבה בחשיפת הנתונים על משבר האקלים ובהנגשת הנושא הבוער, על אף מורכבותו, לקהלים רחבים ככל האפשר, כדי להציבו במרכז הדיון הציבורי כאן בישראל. המדיום המוזיאוני יוצר הזדמנות להמחיש ולדמות מציאות מורכבת ותהליכים שגורמים לה, לצד תחזיות לעתיד, תוך הקפדה על חוויית המבקרים ועידוד סקרנות. אני מקווה שהתערוכה תציף שאלות, אך גם תציע אפשרות לשינוי הרגלים אישיים".

תערוכת משבר האקלים במוזיאון הטבע. דור קדמי,
"שינוי האקלים על פני כדור הארץ מהווה איום קשה מאוד לאדם"/דור קדמי
seperator

שעות פעילות המוזיאון עד 24.7.21:
ימים ב-ה ושבת: 10:00 - 18:00
יום ו: 9:00 - 15:00
שעות פעילות המוזיאון החל מ-25.7 ועד לסיום החופשה ב-31.8:
ימים א-ה ושבת: 9:00 - 19:00
יום ו: 9:00 - 15:00

*התערוכה ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה למוזיאון (50-40 שקלים).

פרטים באתר המוזיאון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully