כריש לוויתן באילת. עמרי עומסי, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
כריש לוויתן באילת/רשות הטבע והגנים, עמרי עומסי, רשות הטבע והגנים

הכרישים של ישראל

הדס גן-פרקל

עודכן לאחרונה: 14.7.2021 / 12:19

ה-14 ביולי מוכר יותר כ"יום הבסטיליה" הצרפתי, אבל זהו גם יום מודעות הכריש הבינלאומי. אז לכבוד הטורף הימי הגדול, הנה סקירה מעניינת על מצב הכרישים בישראל - אילו מינים הכי נפוצים בארץ, מדוע הם בסכנת הכחדה ואיזה אתר כרישים חשוב התגלה במעמקי הים של פלמחים?

במשך זמן רב כרישים נתפסו כחיה אכזרית וזדונית - תודעה שעוצבה רבות בעקבות הסרט "מלתעות" שיצא בשנות ה-70 - ורבים ניצודו מתוך רצון "להשיב" את תחושת הביטחון של האדם בים. בפועל, בני האדם מסוכנים לכרישים הרבה יותר, משהם לנו: כ-100 מיליון כרישים בשנה נידוגים ומיוצאים, גם מהים התיכון, בעיקר עבור מרק סנפירים הנצרך בסין ודרום אסיה. בדומה לשנהב הפילים, הכריש ניצוד רק עבור צריכת חלק מזערי, וכל השאר מושלך חזרה לים.

חשוב שתבינו: כתוצאה מפעילות אדם לא מבוקרת בים ובעיקר כתוצאה מדיג מכוון או בלתי מכוון, רוב מיני הכרישים הגדולים נמצאים כיום בסכנת הכחדה. למעשה, מתוך מאות המינים המוכרים בעולם, 1 מתוך 4 מינים נמצאים כיום בסכנה. בים התיכון שוחים יותר מ-30 מינים שונים של כרישים, וחלקם גם לאורך החופים שלנו.

המינים המוכרים ביותר אצלנו הינם הסנפירתן והכריש העפרורי אשר יוצרים התקבצות ייחודית ביציאת המים החמים של תחנות הכוח החופיות בחודשי החורף. מינים נוספים באזור לרוב נמצאים בים הפתוח או במים העמוקים ולכן נצפים בתדירות נמוכה יותר.

הדג הגדול בעולם באילת: כריש לוויתן תועד בשמורת האלמוגים באפריל 2019/צילום: עמרי עומסי רשות הטבע והגנים, עריכה: טל רזניק
כריש סנפירתן. אורן קליין, החברה להגנת הטבע
מהמינים המוכרים ביותר אצלנו. כריש סנפירתן/החברה להגנת הטבע, אורן קליין
כריש עמלץ כחול בשמורת ניצנים. שרון טל, רשות הטבע והגנים
רוב הכרישים הגדולים נמצאים בסכנת הכחדה. עמלץ כחול שנמצא מת בשמורת ניצנים/רשות הטבע והגנים, שרון טל

תגלית נדירה בים העמוק של ישראל

מחקרים רבים גילו שים בריא ומאוזן הוא ים שבו יש טורפים (כמו כרישים) במספרים גדולים. לאחרונה, בעקבות מחקר משותף לאוניברסיטת חיפה, חקר ימים ואגמים לישראל, אוניברסיטת בן גוריון והמכון הבין-לאומי לחקר הים, זכינו להצצה אל תגלית נדירה בים העמוק של ישראל - בעומק קילומטר ובחושך מוחלט התגלה בית גידול עשיר במיוחד ובו ריכוז של עשרות אלפי ביצי כרישים ומאות כרישים חיים. מדובר במין קטן הנקרא גלדן שחור פה, ומין נוסף - טריזן צניני, המצויים באזורינו רק בעומקים גדולים. האזור בו הם נמצאו נקרא "הפרעת פלמחים", והוא נמצא מול חופי מרכז הארץ, במים הכלכליים של ישראל.

תתפלאו לשמוע, שגם במעמקי הים הכרישים חשופים לאיומים רבים. עד לאחרונה, המשאבים המתכלים שנצרכים מהים, בעיקר דגה למאכל ומקורות אנרגיה כגון נפט וגז, נוצלו בעיקר באזור החופי. בעקבות התמעטות משאבים אלו, מאמצי הכרייה והדיג מופנים לעבר מים עמוקים יותר. כיום, 40 אחוזים מדיג המכמורת הגלובלי נעשה מעבר למדף היבשת. דיג שכזה בקרקעית הים העמוק נחשב ל"חד פעמי", כי השטח שנחרש על ידי המכמורתן כמעט ואינו מצליח להתאושש.

פעילות זו אף מתרחשת לעיתים באזור "הפרעת פלמחים". בנוסף, האזור מאויים באופן ישיר בעקבות רישיון לחיפושי גז ונפט, שמשרד האנרגיה העניק לחברת אנרג'יאן היוונית, בדיוק באותה הנקודה. לכן, החברה להגנת הטבע עתרה לבג"צ בדרישה להוציא את השטח הרגיש הזה מתחום הרישיון, אך זו נדחתה. אם וכאשר תוגש בקשת קידוח פרטנית, אנחנו נעמוד על המשמר.

עוד בוואלה!

מלתעות כחול-לבן? כריש עמלץ נפלט לשמורת ניצנים

לכתבה המלאה
כריש גלדן שחור פה. אולג קלצ'וב, החברה להגנת הטבע
התגלה בעומק קילומטר ובחושך מוחלט. כריש גלדן שחור פה/החברה להגנת הטבע, אולג קלצ'וב
כריש גלדן שחור פה. אולג קלצ'וב, החברה להגנת הטבע
כריש גלדן שחור פה/החברה להגנת הטבע, אולג קלצ'וב
כריש לוויתן שמורת הים הדרומי באילת. עומרי יוסף עומסי, רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
פוקד את ים סוף מדי פעם. כריש לוויתן באילת/מערכת וואלה! NEWS, עומרי יוסף עומסי, רשות הטבע והגנים

אלפי כרישים נידוגים בישראל "בטעות"

כרישים מוכרזים בישראל כערך טבע מוגן ולכן אינם סובלים מדיג מכוון. עם זאת, כרישים רבים נתפסים בישראל כשלל-לוואי (תפיסה של חיה ימית שהדייג לא התכוון ללכוד) ולעיתים אף בפעילות דיג בלתי חוקית. דפוס ההתקבצות של כרישים ודגי סחוס אחרים באזורים החופיים של ישראל חושף אותם ללחץ דיג גבוה - הם נלכדים ברשתות מכמורת בתדירות ממוצעת של 1.5 פרטים בשעת גרירה, נידוגים ברשתות עמידה של דייגים חופיים ואף בחכות מהחוף. למרות שברוב המקרים, הכרישים משוחררים לאחר התפיסה, חלקם לא שורדים ורבים סובלים מפציעות. זה אומר שאלפי כרישים נידוגים בישראל "בטעות", בגלל שיטות דיג לא סלקטיביות.

ואכן, אנחנו רואים כרישים רבים בהתקבצויות בתחנות הכוח, שוחים עם קרס בפה או בסנפירים, או פסולת דיג אחרת שמשתרכת אחריהם. בנוסף, הכרישים המגיעים למים הרדודים מושכים ישראלים רבים שמגיעים מהחוף, בצלילה ושנירקול, על גבי סאפים, קיאקים וכלי שיט ממונעים, באופן בלתי מוסדר, היישר למרכז ההתרחשות. למרות שהתיירות הזו שואפת לשמירה והגנה על כרישים, יש לה פוטנציאל להשפעות שליליות על אוכלוסיות הכרישים, המוכרות זמן רב במחקר.

כיום, החברה להגנת הטבע פועלת להסדיר את השימוש האנושי במרחב רגיש זה, על מנת להגן על הכרישים מחד ולמנוע קונפליקט בטיחותי לאדם בעקבות ריבוי המשתמשים מאידך. מסמך מקיף בנושא פורסם לאחרונה, וההמלצה המרכזית בו היא להכריז על השטח הימי במוצא המים החמים בחדרה כאזור מוגן עונתית, ובו יאסר הדיג ותנוהל הפעילות לצפייה בכרישים.

דייג של כריש. רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע
הכרישים בים התיכון נלכדים ברשתות מכמורת. דייגים שדגו כריש/החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים
אתר רבייה לכרישים בעומק בהפרעת פלמחים. איציק מקובסקי, אונ' חיפה; מקס רובין-בלום, חיא"ל; גלעד אנטלר, אונ' בן גוריון והמכון הבינאוניברסיטאי, החברה להגנת הטבע
חייבים להגן עליו ושכמותו. אתר רבייה לכרישים בעומק ב"הפרעת פלמחים"/החברה להגנת הטבע, איציק מקובסקי, אונ' חיפה; מקס רובין-בלום, חיא"ל; גלעד אנטלר, אונ' בן גוריון והמכון הבינאוניברסיטאי
תחנת הסברה על כרישים בתחנת הכח חדרה. חגי נתיב, תחנת מוריס קאהן לחקר הים, מערכת וואלה!
כריש מול תחנת הכח חדרה. הכרישים שנהנים מהמים החמים הפכו לאטרקציה/מערכת וואלה!, חגי נתיב, תחנת מוריס קאהן לחקר הים

חשוב להגן על הכרישים והמגוון הביולוגי הימי

תקנות הדיג שאושרו בשנת 2016 אוסרות על דיג מכמורת בכ-40 אחוזים משטח המים הריבוניים. החברה להגנת הטבע ממשיכה לקדם את השלמת רפורמת דיג בר קיימא בישראל, ובראשה השבתה כוללת של ענף דיג המכמורת בישראל, תוך פיצוי ראוי לדייגים והבטחת איסור דיג בעונת הרבייה של הדגים. בנוסף, מקודמת תכנית לשמורת טבע ראשונה מסוגה במים הכלכליים של ישראל, שתגן על האזור המיוחד של "הפרעת פלמחים" ועל אזור הרבייה של כרישי העומק באתר.

לכרישים תפקיד ייחודי בשמירה על איזון במערכת האקולוגית הימית. אוקיינוסים וימים מתפקדים, חיוניים להמשך חיינו על פני כדור הארץ. לכן, כל כך חשוב להגן על כרישים והמגוון הביולוגי הימי. עם עליית המודעות לחיות הבר המדהימות האלו וחשיבותן לבריאות האוקיינוסים, חשוב שכל אחד מאיתנו יכיר את מצב הכרישים בארץ ובעולם, את האיומים הרבים להמשך קיומם וכמובן - מה עושים כדי להגן עליהם.

מידע נוסף על כרישים
מידע נוסף על כרישים ובטאים
מידע נוסף על שמורת הים העמוק בהפרעת פלמחים

הדס גן-פרקל היא רכזת מוקד SeaWatch בחברה להגנת הטבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully