וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלתעות כחול-לבן? כריש עמלץ נפלט לשמורת ניצנים

כריש מסוג עמלץ כחול, מין בהכחדה קריטית שדי נדיר לראות בים התיכון, נפלט לחופי שמורת ניצנים. דגימות לבדיקת נסיבת המוות נלקחו מגופת הכריש, אולם הוא לא מת מזיהום הזפת

סלפי עם עמלץ לבן - חוקרת הכרישים אושן רמזי שחתה לצד כרישה שאורכה 6 מ' סמוך לאי אואהו/צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

כריש עמלץ כחול נמצא ביום שישי האחרון בחוף שמורת ניצנים על עדי מתנדב רשות הטבע והגנים, בעת שעסק בניקוי הזפת בשמורה. המתנדב הזעיק פקח רשות הטבע והגנים שהגיע לנקודה ולקח דגימות לבדיקת נסיבת המוות. לפי הערכה, הכריש לא מת מזיהום הנפט אלא מדיג, היות והוא נמצא עם סנפירים רקובים, כלומר נתפסו ושוחררו.

העמלץ הכחול הוא קרוב משפחה של העמלץ הלבן האימתני, ונחשב לכריש המהיר ביותר בים שיכול לשחות במהירות של עד 100 קמ"ש. משקלו נע בין 60 ל-135 ק"ג ואורכו כשלושה מטרים בממוצע.

העמלץ הכחול חי במים אוקיינוס קרים וניזון מדגים גדולים, כמו טונה, מקרל או דיונונים,וגם יונקים כמו דולפינים, אבל גם צבי ים ועופות מים. הוא מסוגל גם לתקוף בני אדם ונחשב לאחד מהכרישים המסוכנים בעולם, אולם אינו חובב בשר אדם.

כריש עמלץ כחול בשמורת ניצנים. שרון טל, רשות הטבע והגנים
הכריש מת מדיג, לא מזיהום הנפט. העמלץ כחול בשמורת ניצנים/רשות הטבע והגנים, שרון טל
כריש עמלץ כחול בשמורת ניצנים. שרון טל, רשות הטבע והגנים
העמלץ הכחול הוא מין בהכחדה קריטית/רשות הטבע והגנים, שרון טל

אחד מטורפי העל היחידים בים התיכון

בעבר נצפה העמלץ הכחול בחופי ישראל, שכן הוא נמצא מעת לעת בחופי הים התיכון והים האדום. לדברי עדי ברש, דוקטורנטית באוניברסיטת חיפה ויו"ר עמותת כרישים בישראל, ב-2016 נפלטה גופת עמלץ כחול צעיר באורך מטר לחופי הרצליה, וגם הפעם מדובר בעמלץ כחול צעיר מאוד. בשנת 2012 נלכדה נקבת כריש עמלץ כחול במשקל חצי טונה.

"עמלץ כחול הוא אחד מטורפי העל היחידים בים התיכון", מוסיפה ברש, "הוא כריש פלאגי - כלומר של מים פתוחים ופחות חי באזור החוף, ועל כן נתפס לרוב בדיג הקרסים במים העמוקים". לדבריה, בעשרות השנים האחרונות, עקב דיג מסיבי, העמלצים הכחולים נעלמו מחלקים גדולים בים התיכון. "באזורינו הם עדיין נצפים לפעמים, ובעיקר רואים צעירים. ייתכן שמזרח הים התיכון משמש כאזור אומנה לצעירים", היא מוסיפה.

ברשות הטבע והגנים מציינים, שכל פגיעה בערכי הטבע המוגנים, כולל דיג וסחר, אסורה ומהווה עבירה פלילית שעונשה עד שלוש שנות מאסר.

צפו בנקבת העמלץ הכחול שנלכדה מול עכו

כריש עמלץ כחול בשמורת ניצנים. שרון טל, רשות הטבע והגנים
הכריש מסוגל לשחות במהירות של עד 100 קמ"ש/רשות הטבע והגנים, שרון טל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully