וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגלית ראשונה בעולם של מומיה בהיריון: "זיהינו כף רגל זעירה בבטנה"

עודכן לאחרונה: 2.5.2021 / 16:06

עד היום האמינו שהמומיה המוצגת למבקרים במוזיאון הלאומי בוורשה שייכת לכהן מצרי עתיק - אך בחינה מדוקדקת חשפה אמת מפתיעה: המומיה שייכת לאישה בהיריון, כשבסריקה ממוחשבת ניתן להבחין ברגל זעירה של העובר המת שלה

צילומי CT ורנטגן של המומייה חשפו - זה לא כומר מצרי, זו אישה בהריון/Polish Academy of Sciences

לראשונה בעולם נמצאה מומיה בהיריון ממצרים, תגלית שהצליחה להפתיע חוקרים רבים ברחבי העולם - בעיקר לאחר שכבר נקבע בעבר בשוגג שמדובר במומיה של כהן מצרי. ה-CNN מדווח כי הגילוי המפתיע, שפורסם בכתב העת Journal of Archaeological Science, נמצא בידי חוקרים פולנים מפרויקט המומיה של ורשה. הצוות, שמבצע מאז 2015 בחינה מדוקדקת של מומיות אנושיות ומומיות של בעלי חיים ממצרים העתיקה, המוצגות במוזיאון הלאומי של ורשה, גילה את זהותה האמיתית של המומיה לאחר שזיהה כף רגל זעירה בבטן במהלך סריקה ממוחשבת.

לדברי מרזנה אוזארק-סילקה, אנתרופולוגית וארכיאולוגית מהפקולטה לארכיאולוגיה של אוניברסיטת ורשה, היא ועמיתיה כבר סיכמו את מחקרם והתכוננו להגיש את הממצאים לפרסום - לפני שנודע להם זהותה האמיתית של המומיה. היא סיפרה לסוכנות הידיעות הפולנית "PAP": "בעלי הארכיאולוג סטניסלב ואני העפנו מבט אחרון על הסריקות והבחנו בתמונה מוכרת להורים לשלושה ילדים, כשבבטנה של האישה המנוחה מצאנו כף רגל זעירה".

לראשונה נמצאה מומייה בהריון במצריים. WARSAW MUMMY PROJECT, רויטרס
כך נראית המומיה ההריונית הראשונה בעולם/רויטרס, WARSAW MUMMY PROJECT

לא נמצא שום סימן לאיבר מין זכרי

ווייטק אייזמונד, אחד משלושת המייסדים של פרויקט המומיה של ורשה, אמר ל-CNN כי המומיה הובאה לראשונה לפולין בשנת 1826 על ידי ז'אן ווז'יק-רודסקי. באותה תקופה האמינו שמדובר באישה, אך הדעה השתנתה במהלך שנות ה-20 של המאה ה-20, כאשר תורגמה חריטה על הסרקופג שחושפת את שמו של כומר מצרי, הור-ג'הוטי. אף על פי שהיא שייכת לאוניברסיטת ורשה, המומיה הושאלה למוזיאון מאז 1917, שם הוצגה למבקרים.

במהלך המחקר, הצוות חשף כמה פרטים מעניינים. באמצעות טומוגרפיה ממוחשבת, שפירושה שלא היה צורך להסיר את תחבושות המומיה עבור הבדיקה, גילו כי לגוף המומיה יש מבנה שלד עדין. ניתוח מעמיק יותר שכנע את החוקרים שהמומיה היא נקבה, מכיוון שלא נמצא שום סימן לאיבר מין זכרי. הדמיה תלת ממדית של המומיה הראתה בבירור שיער ארוך מתולתל ושדיים חנוטים.

סריקה ממוחשבת של מומיה בהריון ממצרים. Polish Academy of Sciences, אתר רשמי
סריקה ממוחשבת של המומיה ההריונית/אתר רשמי, Polish Academy of Sciences
סריקה ממוחשבת של מומיה בהריון ממצרים. Polish Academy of Sciences, אתר רשמי
עד כה האמינו שמדובר במומיה של כהן מצרי/אתר רשמי, Polish Academy of Sciences

העובר היה בין 26 ל-30 שבועות במות אימו

אייזמונד סיפר ל- CNN כי האישה מתה בעשור ה-20 לחייה וכי העובר היה בין 26 ל-30 שבועות במותה. "איננו יודעים את סיבת המוות - זו תבחן בהמשך", הוא הוסיף.

אחת השאלות הגדולות ביותר של המדענים היא מדוע העובר - שלא נקבע מינו - נשאר ברחם כאשר האיברים הפנימיים הוסרו באופן שגרתי לפני החניטה. "כל התגלית הזו הפנתה את תשומת ליבנו לשאלה מדוע הוא לא הוסר משם", אמר אייזמונד, "אנחנו לא יודעים לקבוע זאת. אולי היתה סיבה דתית. אולי הם חשבו שלילד שטרם נולד אין נשמה או שזה יהיה בטוח עבורו יותר בעולם הבא. אולי זה בגלל שהיה מאוד קשה להוציא עובר מהרחם באותו שלב של ההיריון מבלי לגרום לנזק חמור. יש הרבה סיבות אפשריות".

עוד פרטים מדיווח של ה-CBS:

מומיה בהיריון ממצרים זוהתה לראשונה. Polish Academy of Sciences, אתר רשמי
עד כה לא ידועה סיבת המוות/אתר רשמי, Polish Academy of Sciences

יתכן שהמומיה הוצאה מקברה המקורי בידי שודדים

כאשר ווז'יק-רודסקי הביא במקור את המומיה לפולין במאה ה -19, הוא טען שהיא נמצאה בקברים המלכותיים בתבאי, אך הארכיאולוגים אינם בטוחים בנוגע למידע הזה או בנוגע לכל הרקע שנמסר על המומיה. אייזמונד הסביר: "אנחנו לא בטוחים אם זה נכון. זה היה די מקובל שאנשים סיפקו מקור כוזב לארכיאולוגים כדי להגדיל את ערכם ומשמעותם מכיוון שזה נראה טוב יותר, ולכן עלינו להיות זהירים מאוד באמירות כאלו. אין שום בסיס לאשר זאת".

אחת הסיבות האפשריות להימצאותה של המומיה בקבר על שם כהן מצרי, היא שיתכן שהיא הוצאה מקברה המקורי בידי שודדים. אייזמונד הסביר: "אנחנו יודעים שבימי קדם נעשה שימוש חוזר בארונות קבורה. לפעמים ארונות נשדדו ונגנבו כדי שניתן יהיה לעשות בהם שימוש חוזר. במהלך המאה ה-18 וה-19 נשדדו קברים של מומיות וסוחרי העת העתיקה גנבו פריטים יקרים והחליפו גופות". על פי אייזמונד, ההערכה היא כי כ-10% מהמומיות באוספי המוזיאונים עשויים להימצא בארונות שאינם שלהן.

הצוות, החוקר אוסף של כ-40 מומיות אנושיות ומומיות של בעלי חיים, מקווה כעת לקחת דגימות מיקרו של הגופה כדי לבסס את סיבת המוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully